Väldigt många av mina fotouppdrag är någon form av porträttfotografering, och för det allra mest är det med vanliga människor med vanlig hy och relativt osminkade. Ã…tminstone inte sminkade för fotografering.
När jag skulle fotografera en kvinna som driver en hud och makeup-salong visste jag inte hur enkelt det skulle bli att få till bra bilder som i princip inte krävde någon retusch alls. Hon hade nästan gjort allt jobb åt mig, förutom ljussättningen och trycka av kameran.
Modell och make-up artist i en person
Jag hade förberett fotograferingen med att placera blixtarna i fotostudion på ett sätt som skulle ge ett rätt enkelt ljus med nästan inga hårda skuggor alls. Även om modellen i det här fallet hade varit osminkad skulle det varit rätt enkelt att retuschera så allt såg mjukt och fint ut.
När hon sedan dök upp, professionellt sminkad blev effekten otroligt påtaglig. Utan att jag har justerat mer än vitbalansen och lite kontrast är dessa bilder nästan inte retuscherade alls, men ser i mitt tycke rätt bearbetade ut.
Ljussättningsdiagram för make-up artist
Ljussättningen i diagrammet ovan började med att jag placerade en stor softbox (Profoto Compact 600R med en 5 foot Softbox Octa, 150 cm i diameter) bakom kameran och stativet.
Jag ville (som vanligt) använda mitt favoritobjektiv för porträttfotografering, ett Nikon 85mm/1.4, och med den lilla fotostudio jag har fanns det bara plats för ett halvkroppsporträtt om inte modellen skulle stå alldeles för nära bakgrunden. Det var knappt så jag fick plats, men det funkade.
När exponeringen på testbilderna kändes bra, lite underexponerade, monterade jag en beauty dish (med en AcuteB 600R) på ett bomstativ och riktade den nedåt mot golvet från lite över två meters höjd.
Ljuset riktades inte direkt mot modellens ansikte, utan snarare mot fötterna för att få lite mindre ljus i ansiktet men samtidigt belysa kroppen. Lite snett uppifrån så att ansiktet får en skuggsida, mest för att allt inte ska bli för symmetriskt.
Såhär trångt blev det, men det fungerar (nätt och jämt) för porträtt. För att minska reflektionerna från de vita väggarna, som kunde tagit bort skuggan på sidan av ansiktet, placerade jag en svart kapa-skiva (typ tjock kartong men med skum i mitten så den är lätt men styv) på ett stativ precis bredvid modellens ansikte alldeles utanför bild.
Hår och kantljus
Mest för att ge några porträtt med alternativt ljus hade jag förberett med en blixt bakifrån, monterad på en autopole bredvid pappersbakgrunden. På den satt en Strip Softbox, en 30 x 180 cm avlång softbox som även hade ett raster monterat, så ljuset inte spreds så mycket. Ovan syns effekten lite i hennes hår, men även på konturerna utmed kroppens sida.
En liten jämförelse med och utan kantljus
Kantljuset blir samtidigt hårljus men eftersom hon har hår hindras det från att belysa ansiktet. Vinkeln som ljuset kom bakifrån skulle nog annars ha blivit kantljus även på kinden och kanske näsan om det hade varit en korthårig person, eller någon utan hår.
Skillnaden är inte gigantisk, men i det här fallet föredrar jag nog den enklare ljussättningen med bara två blixtar, dvs utan kantljus/hårljus. Mest för att den känns lite lugnare och att fokus mer är på ansiktet.
Fina ögonblänk
Ungefär som med en ringblixt, som jag i och för sig inte har någon direkt erfarenhet själv av ännu, kommer det in mycket ljus i ögonen när ljuset kommer från samma riktning som kameran ser (det Strobist kallar ”on-axis”, och ”fill” eftersom det i detta fall handlar om fyllnadsljus).
Det roliga är att blänket (catchlights) från blixtarna som syns i ögonen är ungefär lika stora, även fast softboxen har en diameter på 150 cm, och beautydishen drygt en tredjedel. Men, eftersom beautydishen är så mycket närmare jämnar det ut sig. Och mitt i det nedre blänket syns jag.
På den här bilden blir ljuset bakifrån, från kantljuset, betydligt mer påtagligt eftersom kroppen är vinklad mot sidan. Ganska naturligt, och det blir genast en helt annan känsla. Jag tog tyvärr inga profilbilder utan det ljuset, men ni kan säkert gissa hur mycket mindre kontrast det skulle varit.
Skulle man lägga till ytterligare en blixt i ekvationen kunde den t ex belyst bakgrunden för att få till en tonad bakgrund, men jag tyckte nog det blev bra med en jämnt belyst ljusgrå bakgrund (pappersbakgrunden är egentligen vit, men ungefär en meter och lite till från modellen).
Bra smink = enkel retusch som sagt
När fotograferingen var färdig importerade jag alla bilder i Lightroom 3, justerade vitbalansen och kontrasten lite. Sen krävdes inte mycket mer retusch för att bilderna skulle se ut såhär. I Photoshop tog jag bort lite damm, och aningens blänk i pannan (som man nästan alltid får, det är varmt i studion eller så träffar ljuset från en viss vinkel där, svårt att undvika helt).
Hade alla jag fotograferar den här nivån på sminkkunskaper vore mitt jobb väldigt mycket enklare. Och då brukar jag ändå hålla retuschen till ett minimum om jag kan.
Comments on this entry are closed.
Jag har inte den blekaste aning om hur jag hitta hit men vilken kanonblogg! Intealla som på ett lätt sätt kan visa ljusstningen i ett foto ;) Me like!
jag är fd fotograf och drev byrån ”Frilansjournalist Jeanette Nilsson” under åren 1998-2002.
Hälsan bestämde tyvärr, driver idag en välläst blogg om svåra hudproblem, varvat med foto givetvis samt mode och design. Har idag lagt ut lite nya pics från min sons fotosessioner (han läser till fotograf). Titta gärna in!
Jag ser gärna att han får vara hos en fotograf i Sthlm under sin praktik och ev jobba en del som fotoassistent och lära sig den långa vägen, därför lägger jag ut lite vibbar!
MVH
http://www.skindeepbyjean.blogg.se
Hej!
Jag är en tjej som gärna vill ha kontakt med dig, du får gärna skriva till mig på min mail!
Det är så att jag letar efter en fotograf, studio eller bara någon som kan guida mig för jag håller på med min portfolio (makeup artist).
MVH Jennifer