≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Så fotograferade jag 325 produktbilder på kläder

behind the scenes-bilder på modefotografering för svenskt klädmärke till webbshop

Svenska modeskaparen Fräulein von Hast (klädmärket heter så) anlitade mig före sommaren för att fotografera ett par av deras kollektioner med drygt 100 plagg. Produktbilderna skulle sedan användas till deras nya webbshop så det behövdes inte bara bilder på kläderna rakt framifrån utan även från olika sidor och i olika varianter.

Bildserie med dansande fotomodell från produktfotografering av kläder

Jag har tänkt länge på att skriva ihop ett litet reportage om hur jag gjorde, hur ljussättningen vid produktfotograferingen av så många olika bilder såg ut och lite vad jag har lärt mig av arbetsgången. Som tur var tog jag lite “behind the scenes”-bilder från plåtningen så det inte bara blir text, utan även lite bilder från bakom kulisserna i fotostudion tillsammans med exempelbilder och några färdiga produktbilder.

Förutsättningarna för klädfotograferingen

Det fanns inte någon direkt budget för att hyra en större fotostudio, utan vi fick nöja oss med den lilla fotostudio jag har (som iofs fungerar utmärkt till mindre produktfotografering och porträttfotografering).

Det visade det sig att det fungerade alldeles utmärkt eftersom det bara var en fotomodell som skulle vara med på bilderna, och då krävs inte så fasansfullt mycket utrymme (även om det inte skulle skada med några kvadratmeter mer och lite högre i tak).

Fotografering kläder på modell ur olika vinklar. Produktfotografering för svenskt klädmärke i fotostudio

Produktbilder ur olika vinklar

Produktbilderna av klädesplaggen som skulle tas ska användas främst för e-handel och då finns det en viss poäng i att visa upp kläderna från olika håll så att hugade spekulanter får det lite lättare att bestämma om kläderna skulle passa eller inte. Sen har vissa av märkets kläder lite finurliga lösningar med gömda färger och sånt, så det måste man kunna visa upp ibland också.

Varken friläggning eller retusch

Kurva i LightroomMed en liten budget kommer stora begränsningar, t ex fanns det inte tid eller pengar för att frilägga alla produktbilder eller retuschera dem alltför mycket. Vi var tvungna att ljussätta och fotografera på ett sätt där jag kunde göra alla nödvändiga korrigeringar och inställningar i Lightroom och sedan exportera allt för användning i webbshoppen direkt.

Totalt blev det 325 bilder och att gå igenom dem en och en i Photoshop med en massa lager orkar jag inte ens tänka på vad det skulle krävas i tid. Nu gick den här varianten alldeles utmärkt, så man måste inte alltid låta varje bild passera Photoshop, även om det ofta är lockande för att få lite mer kontroll över slutresultatet.

Tjej som fotomodell med gråkort i fotostudio

Ett gråkort är en bra start

För att alla bilder ska ha rätt och samma vitbalans började vi med några testbilder där fotomodellen fick hålla upp ett gråkort framför (eller snarare bredvid) ansiktet. Då vet man i alla fall att om inte blixtarna krånglar så kommer färgerna vara korrekta. Det går givetvis att vara mer nogrann än så, med färgprofiler och allt.

En annan bra sak att ha med från starten är såklart en fotomodell som är lätt att arbeta med. Fotomodellen som fick arbeta denna dag heter Niousha och är med i Elite Model Management (känt från Top Model), väldigt duktig på alla sätt och lyckades nog nästan stå på exakt samma ställe efter varje klädbyte. Bara det.

Jag är inte direkt bortskämd med proffs framför kameran då jag mest fotograferar de som inte får sin lön den vägen, så det var lite lyx. Och väldigt bekvämt.

Ljussättning för produktfotografering av kläder

Jag valde att använda fyra stycken Profoto-blixtar för denna produktfotografering (att kalla det modefotografering är väl kanske att ta i?).

En för att ge ett allmänljus till fotostudion (det som på engelska kanske skulle kallas “fill” eller kanske “ambient” om man vill vara väldigt fri i tolkningen), som lättar upp skuggor och minskar kontrasten från övriga blixtar litegrann. Två blixtar fungerade tillsammans som huvudljus och den sista som kantljus bakifrån.

diagram-ljussättning-klädfotografering-webbshop-fvhast

Ljussättningsdiagram för klädfotografering

Som den översta bilden visar är det inget stort rum jag har som fotostudio, så med lite tålamod och mycket prövande kom jag fram till denna ljussättning. Det jag ville var att huvudljuset (“key light” eller “main light”) skulle både vara stort så det gav ett relativt jämt ljus över hela modellen och hennes kläder (det är ju ändå produktbilder som ska visa hur kläderna ser ut) men ändå inte vara helt mesigt så kläderna framstår som helt platta utan konturer, skuggor eller kontraster. Lite samma lösning som vid den här fotograferingen (fast då med Elinchrom-blixtar).

Softbox Octa + Beautydish

beautydish-ovanfor-softbox-octa-profotoDet har som sagt fungerat tidigare och jag gillade resultatet, så det fick bli samma huvudljus igen. En 150 cm Profoto Softbox Octa bakom en vit Profoto Softlight Reflector (även kallad beauty dish). Det stora ljuset lyser upp hela kroppen och den mindre beautydishen ger lite roligare skuggor och kontraster.

Ljussättningsdiagrammet visar inte riktigt vinkeln på beautydishen, men kollar du på den översta bilden i inlägget syns det nog tydligare att den är nästan ovanför modellen och riktad ganska mycket nedåt. Nu i efterhand kan man tycka att det nog inte hade skadat att ha en reflexskärm under allt detta för att ge lite mer ljus åt modellen ben, men, kläderna fick i alla fall bra ljus.

Vitt hörn som “bookend” eller “V-card”

För att inte ljuset bara skulle komma från ett håll och därmed skapa mörka, djupa skuggor på modellens högra sida ställde jag en blixt i fotostudions ena hörn där effekten blev som när man använder en bookend (vikbara skärmar, som en bok alltså) och kan slå en blixt in den.

Exempel på studiofotografering med eller utan allmänljus från bookends/vcard

vit-vagg-horn-som-bookend-studiofotograferingPoängen är egentligen mest att få mer ljus i rummet utan att det ska vara för riktat eller starkt och skarpt. Läs mer om bookends och hur man kan göra dem hos David Bicho.

Skillnaden i ljus och skuggor syns rätt tydligt på exempelbilderna ovan, den till höger har fyllnadsljuset från blixten på och den till vänster har bara huvudljuset från en Octa och en beautydish. Eftersom alla plagg skulle fotograferas ur flera vinklar ville jag inte att det skulle vara för stor skillnad i ljus, därav denna lösning. Höjden och vinkeln på blixten påverkar i viss mån hur ljuset kommer spridas i rummet, nu kommer det lite underifrån som kanske syns tydligast på modellens hals och ansikte.

Fotografering av vita kläder mot vit bakgrund i fotostudio

Kantljus snett bakifrån för separation

profoto-strip-softbox-och-soft-gridDen sista blixten sitter monterad på en autopole precis bredvid bakgrundspappret (som är vitt). Eftersom jag inte ville ha helt vit bakgrund utan snarare en väldigt jämn ljusgrå nyans över hela bilden utanför modellen (tycker det nog är snyggare än frilagt vitt, speciellt när det är vita kläder) behövdes det ändå något som separerade modellen och kläderna lite från bakgrunden.

Därav en sista Profoto-blixt med en 30 x 180 cm Strip Softbox och en Softgrid (ett raster för att begränsa spridningen av ljuset) riktad lite uppåt för att det inte ska skapa ett ljusmönster på pappersbakgrunden på golvet. Ett ganska enkelt kantljus som inte syns så tydligt på alla bilder men ändå ger det hela lite mer dimension. Tycker jag.

Mer skugga på skuggsidan

svart-pappersbakgrund-rulle-som-ljusdampareÃ…terigen, som det syns på bilderna är det inga stora avstånd mellan blixtar, bakgrund eller för den delen, de vita väggarna. Och alla vita väggar reflekterar rätt mycket ljus. Lösningen på skuggsidan var att ställa två stativ med en bakgrundshållare och rulle svart bakgrundspapper för att skapa en svart vägg på modellens högra sida.

Annars hade den lilla skugga som ger lite kontur till kläderna nästan helt försvunnit. Svart tyg skulle såklart också gå bra som ljusdämpare, men det här var enklare. Man tager vad man haver, som det heter.

Två modeller hade varit snabbare

fotografering_klader-avkladning-pakladningHela fotograferingen resulterade som sagt i 325 levererade bilder, varje plagg fotograferades i minst tre men oftast fyra olika vinklar, och ibland även i varianter för att visa någon detalj eller för att kombineras på ett visst sätt med ett eller flera andra plagg.

Större delen av dagen som vi fotograferade (Sveriges Nationaldag har jag för mig att det var) gick nog åt till klädbyte. Skulle jag göra om detta projekt och velat minska tiden för fotografering hade jag bett om att ha åtminstone en modell till, då hade det gått nästan dubbelt så snabbt tror jag. Allt fotograferades helt osminkat och utan vare sig hårstylist eller någon annan stylist.

Rensa direkt i kameran

Varje bild som man slipper importera till datorn och sedan importera till Lightroom sparar väldigt mycket tid, så att rensa ut de uppenbart dåliga bilderna direkt i kameran (blinkningar och annat) gör att arbetet går mycket fortare. För att inte tala om att slippa titta på misstagen igen, fast i större format.

Utrustning som användes

  • Nikon D700
  • Nikon 24-70mm/2.8
  • 5 st SanDisk Extreme IV CF 4 GB minneskort
  • Pocket Wizard radiosändare
  • Manfrotto-stativ (minns ej modell)
  • Vit pappersbakgrund på rulle
  • Diverse belysningsstativ
  • Autopoles
  • Svart bakgrundspapper
  • 2 st Profoto Compact 300
  • 1 st Profoto Compact 600R
  • 1 st Profoto AcuteB 600R + lamphuvud
  • 1 st Profoto Vit Softlight Reflector (beauty dish)
  • 1 st Profoto Softbox Octa 150 cm
  • 1 st Profoto Strip Softbox 30 x 180 cm + soft grid
  • Silvertejp

Bildbehandling och export från Lightroom

Målet var som sagt att undvika Photoshop helt och göra allt i Lightroom (även om Nikon Capture NX2 ibland kan göra underverk för bilder från Nikon-kameror och speciellt för hudtoner så är det för långsamt och buggigt för att det ska vara ett alternativ).

De justeringar jag gjorde i Lightroom var inte så värst många, sen var det “bara” att trycka på “Export” och låta datorn arbeta.

Ett väldigt kul och lärorikt projekt på det hela taget, skulle jag åta mig ett liknande uppdrag i framtiden har jag en bra grundmall att utgå från och har även gjort vissa saker onödigt krångligt som jag kan förbättra inför nästa gång.

Lite större fotostudio skulle som sagt inte skada, men det här fungerade faktiskt bättre än jag hade kunnat hoppas.

Har jag missat något?

27 comments… add one
  • Tommy Stormstereo 12 augusti, 2010, 11:04

    Mycket intressant och lärorikt! Och jag är inte ens fotograf. Tack för att du skrev detta.

  • Camilla J 12 augusti, 2010, 15:41

    Wow! Det är verkligen en hel del att hålla reda på. Jag lider själv av begränsat utrymme för studio. Dessutom har jag problemet att jag vill ha stor bländare, men då jag inte kan ha högre slutartider än 260 fungerar det inte så bra.

    En fråga: Jag har 2 st D-lite 4, den ena ansluten till blixtskon på kameran via sladd och den andra fungerar som slav. Därtill vill jag komplettera med min SB-900 blixt som jag vill ska slå emot väggen. Jag har den på remote och den utlöses utan problem med kameran. Men nu i kombination med D-liteblixarna ville den inte fungera. Har du någon aning om vad som kan vara fel? :P

  • Stefan Tell 12 augusti, 2010, 16:05

    Ja, fast det låter nog värre än vad det var när man skriver ihop det till en text för att försöka få med allt på samma sida. När väl ljussättningen fungerade var mitt jobb mest att sitta (ja, det var faktiskt mest bekvämt så) och ge lite instruktioner och trycka på avtryckaren med jämna mellanrum. Merparten av jobbet gjorde nog de andra sen.

    Frågan om Elinchrom kan jag nog tyvärr inte ge något bra svar på. Har aldrig provat den kombinationen själv. Har du provat att hålla den nära blixten och testblixtra lite för att se om den ens utlöser då på remote? Eller vända på steken och koppla SB-900 till kameran för att se om den kan styra Elinchrom-blixtarna? Funkar inget av detta får du nog vända dig till Aifo eller Kameradoktorn som väl är experter på det märket (eller slänga ut en fråga på Fotosidan).

    Vad det gäller slutartider så spelar ju inte de någon direkt roll, men jag brukar köra på snabbast/kortast möjliga i studion för att minska risken för skakningsoskärpa. Det du kan prova är antingen att köpa ND-filter (gråfilter) på rulle och sätta framför blixtarna, eller ett ND-filter till objektivet. De finns i olika styrkor som drar ner ljusets styrka med 1,2,3 eller fler bländarsteg. Kolla bara så modelljuset på blixtarna inte värmer upp plasten om du väljer den lösningen.

    Lycka till, och tack för kommentaren.

  • Robert Hammar 12 augusti, 2010, 17:38

    Det är alltid lika intressant och titta in här på din blogg Stefan. Du som är så flitig på “pennan” borde hålla kurser egna kurser. Jag söker fler fotografer som är duktiga som du på att fotografera och gillar att skriva.

    Låt dina kurser rulla på FOTOonlineskolan. Konkta gärna mig eller så kan vi ses över en fika när jag är över till Stockholm.

    hälsningar
    Robert Hamar

    • Stefan Tell 20 augusti, 2010, 21:53

      Tack. Kul att ni gillar inläggen. Robert, jag ska helt klart fundera på ditt erbjudande, just nu fokuserar jag på att komma igång på heltid igen efter en pappaledighet i höstas och sen en vår som inte riktigt gick på helfart. Men, förr eller senare kommer det finnas mer tid (hoppas jag).

  • Mattias Thuvander 12 augusti, 2010, 21:03

    Väldigt intressant inlägg och bra bilder :)

  • Jens 13 augusti, 2010, 07:21

    Kul att du är igång efter sommaren med samma höga kvalliter på inläggen. Ha en bra höst!

  • Fredrik Setterberg 17 augusti, 2010, 21:37

    Hej Stefan!
    Mycket intressant blogg det här måste jag säga. Riktigt kul att du delar med dig av dina erfarenheter. Hit kommer jag tillbaka.
    Hälsningar Fredrik

  • Camilla J 18 augusti, 2010, 09:06

    Tackar så mycket för ditt svar och tipsen!
    Jag ska testa så fort som jag hinner.

    Tackar så mycket för en så fin och välgjord blogg. Du är verkligen nr 1 när det kommer till fotobloggar!

  • Anders Wester 24 augusti, 2010, 13:46

    Riktigt bra måste jag säga. Ja, hela din blogg flödar av bra information för en amatör som mig. Detta inlägg var riktigt bra och jag kommer att ta till mig allting när jag ska fota hemma i “studion” (läs vardagsrummet) nästa gång.

    Om jag bara hade mer tid att gå igenom allt du skrivit! :-)

    Hälsningar Anders

  • lagerwall magnus 29 augusti, 2010, 09:05

    Hej Torbjorn,

    Bra bilder.

    Hälsningar Magnus Lagerwall

  • Filippus Fintling 28 mars, 2011, 11:42

    Kan inte annat än att hålla med dom som skrivet att du har en fantastisk blogg med väldigt matnyttiga tips. Du tar väldigt fina fotografier och är duktig på att förklara tillvägagångssättet. Tacksam för att jag får ta del av det du skriver.
    /Filippus

  • Stefan Tell 3 april, 2011, 00:16

    Tack för kommentarerna igen.
    Jag har en hög med nytt material, högt och lågt, som bara väntar att få publiceras. All respons gör att man blir ännu mer inspirerad att få ut det till allmän beskådan.

  • Eva-Lena Johnsson 27 december, 2012, 13:02

    Tack igen! :D

  • Styleshoots 23 mars, 2013, 16:05

    Bra artikel! Vi har precis tagit Styleshoots till Sverige som tar frilagda produktbilder på vad som helst på ca 30 sekunder! Vi har vårt showroom i Stockholm Modecenter och visar gärna maskinen för den som är intresserad.

  • François 23 januari, 2015, 12:30

    Lite dum fråga kanske men skulle du kunna plocka ihop ett sånt där kit du beskriver på typ Scandinavian Photo? Kanske är lite saker som uppdaterats sedan du skrev inlägget osv.

    Jag är i stort behov av att kunna sköta mina produktfotningar på modell själv men vet liksom inte skillnaden mellan blixt A och B.

  • Stefan Tell 23 januari, 2015, 13:59

    Hej François,
    det beror rätt mycket på vilken lokal du har tillgång till och hur det ser ut där. Har du gott om plats, högt i tak och så kan du klara dig med enklare utrustning. Problemet är oftast att man kanske har det lite trångt och behöver skärma av.

    Vill du ha lite mer specifika svar som är anpassade till de förutsättningar du har får du gärna maila mig på stefan@stefantell.se så kan jag skriva ett mer anpassat svar.

    Men, i korthet kan du göra bra bilder med t ex billigaste Elinchrom-blixtarna tillsammans med en stor softbox för huvudljuset. Ett stort paraply funkar också, men då kanske du behöver skärma av lokalen så ljuset inte studsar överallt.

    Hör gärna av dig.

  • Jonas Lindberg 8 juni, 2015, 13:15

    Hej!

    Är absolut inte fotograf, snubblade in här då jag är ute efter tips för att fota klädesplagg. Jag kunde inte sluta läsa, otroligt pedagogiskt skriver och väldigt intressant :)

    Med vänlig hälsning
    Jonas Lindberg

  • Stefan Tell 9 juni, 2015, 08:24

    Roligt att du gillade det, Jonas.
    Har du frågor du inte fått svar på får du gärna höra av dig.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.