≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Porträttfotografering till reklamkampanj

Porträttfotografering i fotostudio för annonskampanj till rekryteringsföretaget/bemanningsföretaget Amendo. Byrå: BKC Sthlm. Fotograf Stefan Tell

I Veckans Affärer under våren går en reklamkampanj med helsidor och uppslagsannonser för bemannings-, och rekryteringsföretaget Amendo, producerad av reklambyrån BKC Sthlm som jag arbetar med ibland (och även delar lokal med kan väl tilläggas).

Som jag skrev om tidigare (från fotografering till annons) är annonserna uppbyggda av ett porträtt som är monterade i en separat fotograferad tavelram, plus lite text och logotyp såklart.

Men, jag lovade att återkomma med diagram över ljussättningen som skapade dessa porträttbilder (som jag är riktigt nöjd med och tycker att de ska använda mycket framöver).

Diagram för ljussättning av konsultporträtt

Diagram över ljussättning i fotostudio vid porträttfotografering av ansiktsporträtt till reklamkampanj

Klicka på diagrammet för fler ljussättningsdiagram

Stort huvudljus och massa skärmar

Dessa porträtt är ljussatta på ungefär samma sätt som när jag fotograferade barnboksförfattaren Ulf Nilsson och illustratören Sarah Sheppard. En stor Profoto Softbox Octa (150 cm) och en rund silverfärgad reflexskärm undertill bildar en mussla (clamshell) som ger mjukt ljus i ansiktet och fina reflektioner i ögonen.

Ljus i ögonen

Egentligen är det här en ljussättning som man skulle kunna använda hur mycket som helst, eftersom den är väldigt tacksam för de flesta ansikten och huvudtyper. Med så mycket ljus i ögonen och mjuka skuggor gör den att den avporträtterade verkligen ser vaken och pigg ut. Och med ljus både uppifrån och nedifrån blir skuggorna ganska lätthanterliga.

Ändra storleken på “catchlights”

Catchlights/reflektioner i ögon från softbox och reflexskärm vid clamshell-ljussättningVill man ha ännu mjukare ljus är det bara att justera avståndet och placera huvudljuset och reflexskärmen ännu närmare. Vill man sedan ha större reflektioner undertill i ögat kan man alltid experimentera med en större reflexskärm, och såklart olika former. Den som användes här var en vanlig rund ihopfällbar reflexskärm med utbytbara tyger (guld, silver, vitt, sunfire etc).

Tittar man väldigt noga på bilder, speciellt i ögonen om de är tydliga, kan man lära sig mycket av vilken ljussättning som fotografen använt, även om det såklart går att retuschera så det ser ut som något helt annat. Men här ser man tydligt en softbox Octa, rund men ändå med kanter, och en lite skrynklig reflexskärm underifrån.

Porträttfotografering av kille i kostym med slips till annonskampanj i Veckans Affärer

Ljuset på bakgrunden justerades bild för bild för att få lite variation (sen användes bilderna beskurna och monterade i en tavelram, så där syns det inte lika tydligt) med hjälp av olika svarta skärmar.

Separation med kantljus

Som vanligt för att inte få modellen att helt smälta in i bakgrunden satte jag två blixtar, en från varje håll, med olika ljusmodifierare, för att skapa ett kantljus. Det ger även lite hårljus så det blänker lite fint i frisyren, men ganska lite. Dessa avskärmades också lite för att bakgrunden (en grå pappersbakgrund) inte skulle bli för jämnt belyst eller för ljus.

Kort skärpedjup för mjukt porträtt

Med en Profoto AcuteB 600R som huvudljus (med Octa) kunde jag få ner effekten så pass mycket att jag kunde använde en ganska stor bländaröppning (f/3.2) och få ett kort skärpedjup. Den svartvita konverteringen förstärker nog effekten av mjukheten aningens.

Fokusera på ögonen

Eftersom människor oftast först kollar på ögonen (om det gäller ett porträtt i alla fall) brukar jag i princip alltid sätta fokuspunkten på det närmaste ögat. Det går såklart att variera detta om man vill ha en viss effekt, men är fokus någon annanstans kan man lätt uppfatta bilden som konstig på något sätt, och det ville nog ingen som var inblandad i detta projekt.

Eftersom de flesta digitala systemkameror har ett antal fokuspunkter kan man enkelt byta till den som passar bäst. Är det ett ganska kort skärpedjup i bilden fungerar det inte riktigt att använda mittpunkten, låsa fokuseringen och sedan komponera om, eftersom en millimeter kan göra att bilden blir bra eller känns oskarp.

Det var nog allt jag hade att säga om denna fotografering, kolla gärna på alla bilderna till annonskampanjen här, och mer porträttfotografering jag har gjort.

Har du någon fråga eller kommentar? Dela gärna med dig.

2 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.