≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Pusha – varför inte klona er?

Pusha-logotyp och sidhuvud

Internationellt finns Digg, Delicious, StumbleUpon m.fl.

Här i Sverige finns Pusha.se.

Utförandet skiljer sig åt lite grann, men grundidén är ungefär densamma. Dela med dig av länkar till intressanta saker på nätet och hitta sånt du själv gillar (eller vice versa). Sen fungerar de samtidigt som en trafikdrivare av rang för de som orkar jobba lite på det. En marknadsföringskanal för vissa, en liten sandlåda (eller stor) för andra, eller bara ett sätt att få lite tips och fördriva tiden.

Varför stanna där?

Pusha kan vara kul när man har använt det ett tag, då börjar man se vilka som kanske kan ha liknande idéer om vad som kan vara en bra och intressant länk. Fast då inriktningen är så allmän blir det aldrig någon större källa till användbara länkar om man vill hitta bra resurser inom ett visst område. Eller hitta likasinnade.

En hyfsat nischad Digg-klon är PhotographyVoter som vill vara Digg fast bara med fotorelaterade länkar för fotografer. Sen finns graphic-design-links.com som är samma sak fast för grafisk formgivning och grafiska formgivare. Ingen av dem har såklart det gigantiska innehåll som de allmäna länksajterna, men med en mer nischad inriktning blir de mer intressanta för åtminstone mig.

I Sverige är det tyvärr lite ont om de typen av nischade webbplatser. De få som försöker hålla sig till ett intresseområde, t ex Fotosidan.se, verkar satsa på att vara allt på en gång vilket lätt blir att det är rätt tunt över hela fältet.

När systemet ändå finns där

En sak som är bra med webbplatser som bygger på användargenererat innehåll är att när väl systemet finns och fungerar krävs det inte så mycket att göra en kopia om man vill komplettera med en ny inriktning. Fixa lite ny grafik, sätt upp en egen domän eller subdomän och vips, en ny webbtjänst. Ok, lite mer än så krävs, men möjligheterna är rätt stora när man väl har en bra grund. Se bara på Feber.se eller Ted Valentin och hans kartimperium. Att göra en tar tid, att göra en till går oftast lite fortare.

För min egen del skulle jag gärna se svenska motsvarigheter till en digg-klon för fotografer och grafiska formgivare, och kanske något med inriktning på reklam och marknadsföring på nätet. Sen finns det säkert tusentals andra nischer som skulle ha nytta av att få en egen liten Pusha för ett intresseområde. Då blir det samtidigt mycket lättare att hitta intresserade annonsörer om man så vill, eftersom målgruppen genast blir mer avgränsad och intressant.

Skulle det vara något?

3 comments… add one
  • Erik Pettersson 2 februari, 2009, 17:11

    Kategorier på Pusha är på väg, och vi håller tummarna för att det snart är implementerat. Det kommer bli awsome! :)

  • Stefan 2 februari, 2009, 22:48

    Där finns gratis mjukvara att använda så teoretiskt sett så vore det inte särskilt svårt att själv dra igång nischade Digg-kloner.

    Jag har själv övervägt tanken flera gånger, men är fortfarande osäker på vilket område jag ska välja. Den stora frågan är om Sverige har plats för nischade digg-kloner eller om Pusha tar allt.

  • Danne 5 februari, 2009, 00:22

    Att kunna ha någon form av Digg nischad (i mitt fall foto) hade varit guld värt. Bra idé. Får vi väl se om någon nappar på idén eller om pusha.se löser det åt oss.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.