≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

UPS – ett litet stort snedsteg

Foto: exfordy (Flickr)

Helt plötsligt blev det visst ett otroligt stohej kring UPS som när de inte trampar i klaver skickar saker över hela världen och är säkert rätt bra på det. Men kundvård verkar inte vara inkluderat i kärnverksamheten och därmed hanterad med lite mindre fingertoppskänsla.

Själv har jag inga dåliga erfarenheter av UPS (vad jag kan minnas, åtminstone inget jag stört mig på) men den underhållande bloggande e-handlaren Dan Nilsson verkar ha fått en annan behandling. En liten struntsak (min bedömning) som säkert hade kunnat löst sig med hjälp av ett enkelt telefonsamtal från leverantör till kund.

Historien i korthet:
Dan vill ha svar om hanteringen av moms & tull av UPS och gör lite paralleller till Tyskland och bruna uniformer, UPS gillar inte att liknas vid 40-talets killar med bruna uniformer och skickar advokaterna på Dan. Resten är ett exempel på hur bloggar samverkar och hur “amatörer” kan skapa storverk, eller vad man ska kalla det.

Sosumi

Men icke, istället verkar de ha skapat en webblavin av ett litet snökorn genom att helt sonika låta advokaterna utöva lite amerikanska påtryckningar. Inget som direkt går hem i vår svenska kultur. Vi må vara rätt fogliga i det här landet, men när kulturskillnaderna blir för stora vaknar massorna (om man ska räkna den lilla lojala skara bloggare som följer Dans eskapader på nätet bland leverantörer och entreprenörsverksamheter).

Myggor kan också vara jobbiga

I de allra flesta fall kommer många företag undan med att behandla sina kunder lite hårdhänt, för vad ska de göra? Många knyter näven i fickan och kommer sen tillbaka när den värsta ilskan lagt sig. De kanske berättar om felbehandlingen på en middag, men sen blir det tjatigt och andra samtalsämnen dyker upp.

Fast på nätet kan vissa samtalämnen helt ta över. Speciellt när bloggar värderas så högt av Google och därmed lätt hamnar högt i listningar, se bara på en sökning efter UPS på svenska. Inte helt smickrande.

Så nu får förhoppningsvis UPS jobba lite på att få mer positiva inlägg att hamna högt, och de har världens chans. Krishantering säger oftast att det är bäst att bara göra en pudel direkt, men nu är skadan skedd så de får nog anstränga sig aningens mer.

Det roliga med historien är att Dan kallade sig för Dan Josefsson när han började denna historia, och det är nästan svårt att se hur den “riktiga” Josefsson (Janne) skulle kunna få mer uppmärksamhet kring en historia, han är inte riktigt lika fast förankrad i bloggvärlden.

What would Janne do?

Skulle just Janne Josefsson tagit upp samma sak skulle UPS troligtvis ha behandlat ärendet annorlunda, men nu ringde säkert inga varningsklockor hos företaget eftersom det “bara” var en e-handlare som ville ha besked.

Nuförtiden blir det allt svårare för företag att veta om den kund de trampar på tårna kommer att ställa till med en scen, och vilka effekter det kan ge, så de borde ta det ännu mer försiktigt. Eller bara se till att de ger vettiga svar för att slippa historier som denna.

Storm i ett vattenglas? Visst. Men med den ökade konsumentmakten kan även en sådan storm snabbt nå oanade storlekar. Och oavsett hur många miljoner/miljarder storföretag lägger på marknadsföring kan bakslaget komma hårt och obevekligt från de som bara lägger sin tid på att få lufta sina åsikter lite.

Och som Chris Anderson säger på sin Long Tail-blogg:
– “I’ll take a passionate amateur over a bored professional any day.”

Läs mer här:

Danne Josefsson avslöjar UPS-bluffen

UPS ljuger på DagensMedia

UPS tar betalt för att rätta sina egna misstag

Dan om hur UPS bluffar med tullar och moms

Ja, ni ser. Det vore intressant att se vad det här kan värderas till i badwill.

.

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.