≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Mashup-idé: Google Analytics + väder

Några moln i Collioure, Frankrike

Några moln i Collioure, Frankrike

En idé som jag tror många som har väderberoende verksamheter skulle gilla vore att kunna koppla den statistik som t ex Google Analytics erbjuder till små vädersymboler (tänk vädersidorna i tidningen).

Med väderberoende menar jag verksamhet som påverkas mycket av vilket väder det är ute. Det är ju förvisso väder hela tiden, vad man än tycker om saken, men om det sedan är bra eller dåligt väder beror på vad man gillar. Såklart.

Koppla vädersymbolerna till statistiken för att se om regn verkligen ökar videouthyrningen, eller säljer fler paraplyer.

Sen skulle man kunna styra sitt annonserande på t ex Google AdWords om man i förväg kan se om det kommer regna mycket, ingen idé att elda för kråkorna och försöka få in kunder när de kanske inte ens sitter vid datorn.

Sen finns det annat man kan hitta på

Kunde man koppla externa saker till statistiken vore det enkelt att se hur mycket OS, EM eller löning spelar roll. Ã…skledare och grenuttag som skyddar mot åska borde också vara saker som ingen tänker på förrän blixten visar sig.

Fast väderprognoser kanske inte är så tvärsäkra att man kan bygga sin verksamhet kring dem? Men det finns mycket man skulle kunna göra om man fick ihop lite olika källor och kunde minimera spillet.

Kanske är en affärsidé för er som gillar mash-ups?

Ett tillägg till Google Analytics som kombinerar statistiken för webbtrafiken med olika, externa källor som just väder och annat som kan förklara upp-, och nedgångar i besöken på webbplatser.

Vem vet, det kanske blir stort?

3 comments… add one
  • Andreas Krohn 12 augusti, 2008, 08:54

    Cool ide, men lite svår att genomföra om inte alla besökare till en sajt är från samma geografiska område. Men det skulle vara intressant att se statisik om surfande och Click-Through Rates verkligen är väderberoende.

  • Stefan Tell 12 augusti, 2008, 09:12

    Jo, så är det säkert. Men man skulle ju kunna försöka med att avgränsa det regionmässigt så blir det i alla fall något att gå på? Annars skulle man säkert kunna styra att olika annonser (olika väder) leder till olika sidor beroende på var man kommer ifrån (i de fall där det går att se, resten får man strunta i).

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.