≡ Meny

Fotograf Stefan Tell

100 tips för frilansare

Corona-krisen har ställt till det rejält för många småföretagare. Vissa kommer tyvärr inte klara sig igenom den, men för många är det en nedgång som kommer följas av en uppgång.

Med avbokade eller uppskjutna uppdrag kommer sig naturligt mer tid till annat, och frågan är hur man kan använda den bäst? Överlever ekonomin kanske det här innebär en kort period då det finns tid att se över vissa saker med den egna verksamheten?

Saker som kanske har prioriterats ned tidigare för att det fanns jobb att göra? Nu kanske det är ett perfekt tillfälle att ta tag i sånt?

Här är lite blandade tips på saker jag har tänkt på tidigare eller sånt jag tänker förbättra snart.

Lite blandade tips för småföretag…

Porträtt i miljö består så ofta av just de två komponenterna, alltså ett porträtt och en miljö. Det är väldigt lätt att råka glömma en av dem för att man är så fokuserad på att få den andra rätt.

Sen är det inte alltid att man har lika mycket kontroll över bakgrunden som man har över förgrunden. Närmast kameran står den du kan ljussätta och kommunicera med, ibland är bakgrunden för långt bort för att kunna göra så mycket mer åt än exponera rätt.

Men ofta kan det räcka med en liten färgklick från en blixt med färgfilter för att bakgrunden ska bli snäppet roligare och lyfta porträttet som helhet. Det är just därför en extra blixt och lite färgad plast kan vara bra att ha med i väskan varenda dag.

En rätt snabb och enkel lösning…

Som fotograf gillar jag när folk vill se glada ut på bild. Jag tvingar ingen, men tycker det finns en stor poäng att försöka få till några pressbilder som inte nödvändigtvis är gravallvarliga. Oavsett vad personen jobbar med. Nästan i alla fall.

“The cheapest way to improve your looks is to wear a smile” är en variant av ett talesätt som passar många, dock inte alla. Men det finns fallgropar om man fokuserar för mycket på att få till enbart glada porträtt.

Varför inte bara glada porträtt?
Var stolt över din prislapp - blogginlägg om prissättning för fotografer, frilansare och egenföretagare. Kanske mest fokus på hur du säger ditt pris, snarare än vad summan blir.

När det gäller att berätta vad jag kostar som fotograf handlar det oftare om hur jag säger mitt pris än vad summan faktiskt blir. Rubriken på inlägget kanske borde varit “Stå för din prislapp”, men det låter inte lika kul.

I början av min karriär var det inte så självklart, oavsett om det handlade om att sälja in en logotyp, en reklamkampanj, en webb eller en fotografering. Det kändes nästan alltid läskigt att säga vad priset skulle bli.

Men med tiden kom erfarenheten och att säga till en kund vad jag kostar för en fotografering är numera både självklart och väldigt oläskigt. Det har dock krävt både tanke och arbete.

Dyr eller billig kanske inte är viktigast…

Affärsporträtt, business headshots (med mer eller mindre kropp), pressbilder, porträtt, ansiktsporträtt, halvkroppsporträtt, utomhusporträtt, inomhusporträtt, studioporträtt, porträtt “on-location”, personalporträtt, författarporträtt etc.

Kärt barn har många namn, men det alla har gemensamt är att det finns en människa på bild. Mitt uppdrag är att fotografera denna person på ett så bra sätt jag kan utifrån de förutsättningar vi har kommit överens om.

I detta inlägg tänkte jag gå igenom, steg för steg, ungefär hur en helt vanlig porträttfotografering hos en kund brukar gå till.

Planering, ljussättning och mycket mer…