≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

”Fick vi alla bilder?”

När jag fotograferar evenemang kommer ofta den frågan efteråt. Ofta ganska långt efter fotograferingen är klar och levererad. Det ligger också i sakens natur att det är för mig som fotograf omöjligt att komplettera med någon bild jag inte har tagit.

Jag gissar att det är först efter ett tag som kunden kanske letar efter en särskild bild de hoppas ska finnas med. Direkt efter eventet har säkert bara några få bilder använts.

Mitt sätt för att slippa få den frågan, som sällan har ett kul svar, är att vara supertydlig i min kommunikation.

Jag levererar alla bilder som går att använda

Detta gäller alltså enbart vid eventfotografering då efterbehandlingen per bild sällan är så mycket mer än grundläggande justeringar. Ingen specifik retusch alltså.

Genom att skriva detta i min offert och vara lika tydlig vid leveransen har jag sluppit få den frågan lika ofta. Den kommer ibland, men väldigt sällan nuförtiden.

Om tid och möjlighet finns under evenemanget brukar jag försöka stämma av med bildbeställaren. En snabb visning av bilder jag tagit direkt i kameran kan ofta räcka. Eller en muntlig sammanfattning av vad jag fotograferat.

Det skadar ju inte att man gör upp en ”shoot list” innan fotograferingen med kunden börjar. Ofta har de en bra idé vad de behöver, och jag som fotograf kan tipsa om bra bildidéer att komplettera med. Eller bara se till att ta de bilderna.

Varför leverera alla bilder?

Det kanske låter som ett slarvigt sätt att arbeta, men min erfarenhet är att om jag begränsar leveransen till bara listan på överenskomna bilder kommer frågan alltid att komma efteråt.

Jag sparar tid åt både mig och kunden om allt levereras vid samma tillfälle. Alla bilder kanske inte automatiskt känns lika självklara vid första påsikt, men senare kan de komma till användning i någon form.

Man ska inte förringa tiden det tar att öppna upp ett jobb långt efter man arkiverat det. Det är också tid som är rätt trist och svår att ta betalt för på ett rimligt sätt.

Då lägger jag hellre den tiden på att göra något annat. Mina kunder har heller inte klagat över att de vet klart och tydligt att vad de har fått är vad som finns.

Det finns alltid rutiner i arbetet som går att förenkla och spara tid på, för mig har det här sparat mig många timmar.

Här är förresten ett annat sätt jag sparat mycket tid på.

Har du något smart tips på hur du förfinat ditt sätt att jobba, skriv gärna en kommentar. Tack!

/Stefan