≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Nyligen fotograferade jag pressbilder åt Anticimex i Stockholm,de behövde nya porträtt av ledningsgrupp och nyckelpersoner.

För att vara effektiv ställde jag upp två ljussättningar samtidigt bredvid varandra. Respektive ”fotostudio” på plats i deras kontor använde två blixtar vardera, en Profoto B1 plus en Profoto A1.

Med hjälp av lite tejp och möjligheten att ställa in blixtarna på olika kanaler gick det hur smidigt och snabbt som helst att kunna producera två helt olika porträtt på samma tid som ett.

Två ljussättningar – två kanaler

Mitt i deras kontorslandskap utanför ett konferensrum fanns ett blågrönt draperi och en vit vägg (sånt man alltid ska be kunden bekräfta innan fotografering, gärna med bildexempel).

Till höger för de avskalade porträtten mot vit bakgrund ställde jag en Profoto B1 med Deep Umbrella Large White plus diffusion. Det fick bli mitt huvudljus.

För att göra den vita väggen helt vit ställde jag en Profoto A1 precis bakom modellerna. Det korta avståndet gjorde att det inte blev helt vitt från kant till kant i bilden, men tillräckligt runt hår och axlar för att slippa frilägga håret i alla fall.

Jobba med två kanaler på blixtarna

Till vänster, mot det blågröna draperiet, förberedde jag en aningens annorlunda ljussättning för variation i porträtten. Återigen en Profoto B1 som huvudljus, den här med ett lite mindre blixtparaply, ett mellanstort Deep Umbrella plus diffusion.

Här kom istället huvudljuset från vänster, så pressbilderna skulle skilja sig åt lite mer. En Profoto A1 med litet blixtparaply fick agera upplättning och även belysa bakgrunden aningens.

Under tiden jag satte upp dessa två fotostudios satte jag blixtarna till höger på kanal 1 och de två till vänster på kanal 2.

När varje medarbetare kom till mig fick de först ställa sig på en tejpbit till höger, min AirRemote TTL ställde jag in på kanal 1. Efter att ha kontrollerat att de var nöjda med porträtten där fick de promenera sju eller åtta steg utan att välta något.

Där ställde jag om radiosändaren på kameran till kanal 2 och fotograferade de andra porträtten ur en annan vinkel.

Glöm inte tejpen

Nyckeln till att få detta smidigt är diciplin. Tejp underlättar för detta då man enkelt kan märka ut varenda viktig plats på golvet.

Sätt en tejpbit där modellerna ska stå, så det blir samma på varje bild. Tejpa även där kamerastativet ska stå eftersom det behöver flyttas mellan varje station. Och gärna där blixtstativen står, om någon skulle råka stöta till ett av dem.

Två bilder är bättre än en

Om du tycker att jag tjatar om variation så skulle du veta hur mycket mina kunder får höra det av mig. Att boka in en fotograf för att ta en bild är väldigt dyrt, det blir mest startkostnad.

Pressbilder är förbrukningsvara, och för de företag och organisationer som är aktiva på sociala medier kan rätt snabbt tröttna på samma gamla porträtt av de som kommunicerar.

Det här är en lösning som är väldigt smidig och bra för bägge parter. Fotografen kan vara mer effektiv, och sälja mer. Kunden får ut betydligt mer av uppdraget, och kanske uppmuntras att använda bilder oftare om det finns fler att välja på.

Enda baksidan är att man som fotograf måste ta med mer utrustning, men i det här fallet är det inte så stor skillnad då det är två A1:or som gör halva jobbet. Och de tar knappt någon plats alls.

Ni kan ju tänka er hur enkelt det kommer bli när jag har två B10 (läs min recension av Profoto B10 här)?

Då kommer jag kanske kunna ha tre fotostationer samtidigt. Och kanske kunna sälja tre bilder istället för en per person?

/Stefan