≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Semestertips – gör en höstplan

För mig som fotograf med enbart företag som kunder börjar nu en lång semester. Just i år beror det också på inskolning av tvillingarna till hösten, det var samma sak förra gången med storebrorsan.

Att klara av att vara ledig är en konstart, men nyttigt på alla sätt. Och väldigt lyxigt om man har råd med det. Som egenföretagare finns det dock några saker som kan vara smart att tänka på.

Sommaren är ju faktiskt en ocean av tid där det finns möjlighet att ta tag i några saker innan det snabbt blir fokus på uppdrag igen. Här är några saker jag har tänkt komma vidare med.

Vad vill du bli bättre på?

Det kan ju faktiskt vara en bra utgångspunkt för vad du ska använda din surt förvärvade ledighet till, eller lagom stora delar av den.

Skriv ner några olika områden och ämnen som kan samla de idéer du sedan tvingar fram. Ett smart sätt är alltid att prova dig fram bland alla de miljarder list-apparna som finns.

Gör en lista, eller många

Jag använder Wunderlist, Evernote, Paper, Anteckningar, Clear, Letterspace, Bear, Any.do och några andra vid blandade tillfällen på iPhone och iPad. Ska jag vara helt ärlig gillar jag nog Clear bäst.

Man kan såklart också börja med en mindmap, Mindly gillar jag där. Gör hur få eller hur många olika småbollar du vill, fundera sen på var du behöver lägga mest tid.

Ska du tänka igenom din ekonomi?

Det här är såklart högst individuellt, du kanske behöver fundera igenom din prissättning? Såhär funkar min prissättning, om du vill låta dig inspireras t ex.

Sen kanske det är dags att samtidigt höja dina priser? Jag höjde mitt timpris, och det var en del av min stora omställning för att bli mer lönsam och samtidigt ge mig själv bättre förutsättningar att bli en bättre företagare och fotograf.

Kanske några idéer om försäljning?

Det kan vara lite svårt att klämma fram smarta tankar i ett vakuum. Jag brukar oftast vara bäst på idéer när jag har fullt upp och ingen tid över att göra något av dem.

Men med tanke på att det är ganska långt kvar till höstterminen, för mig i alla fall, så finns det gott om tid att faktiskt få till en bra plan. Har du tänkt att jobba i sommar, sälj med vädret. Det är faktiskt ett bra tips, då många lite glömmer att det går att anlita en fotograf till vissa saker även om många företag går på semester.

Fler och fler företag använder sig av content marketing nuförtiden, men det behövs ju bilder till det. Det är där du kommer in, för bilder är ju också content. Kan ju vara ett bra sätt att starta en konversation som kanske leder till uppdrag och beställningar?

Här kan man också göra en lista på kunder man vill jobba med och sedan undersöka lite hur de använder bilder idag. Ett besök på hemsidan, Facebook och LinkedIn brukar kunna ge en ganska bra bild av vilka bilder de tycker är mest användbara.

Såhär precis i början på sommaren kan man också använda ett av mina favorittips, nämligen att sälja med ledighet. Hör av dig och berätta när du ska vara ledig, för att se om kunden vill hinna med något innan eller för att ha påbörjat något till efter sommaren.

Vissa bilder säljer vissa bilder, skrev jag för några år sedan, och det stämmer fortfarande. Vill du fotografera personalporträtt åt företag, då är det bra att ha exempel att visa upp. Här finns det en poäng att ha bra material som underlättar för kunden med tips och råd inför personalfotograferingen (sno gärna delar av inlägget och skriv om det så det blir med dina ord).

Vill du ha fler tips samlade jag några i inlägget Sälj mer som fotograf, där det finns lite gammalt och lite nytt.

Använd ditt kontaktnät

Du känner säkert lite folk här och där, varför inte försöka utnyttja det för att nå de du vill nå? Istället för att förlita dig på säljsamtal på måfå kan du göra en lista på personer som kan hjälpa dig närmare.

Har du inte idag ett eget nätverk med fotografer kanske det är dags att skaffa det? Det är alltid bra att samarbeta, och vem vet, du kanske får in jobb den vägen ibland? Nollsummespel är det inte.

Inventera dig själv på nätet

Det du vill göra i höst beror inte så lite på hur du ser ut på nätet idag. Visar du upp sånt som hjälper dig sälja det du vill sälja? Kan kunderna hitta dig på sociala medier du inte städat på länge?

Då är det nog dags att du gör en liten karta över ditt universum och skapar en plan för hur det ska skötas. Behöver du uppdatera någonstans, stämmer informationen, ser det ut som du vill att det ska se ut? Står det t ex i vilken stad du arbetar?

Ska du investera i något nytt kanske?

Sommaren kan också vara den perfekta tiden att inventera din utrustning för att se vad du behöver köpa och vad du kanske kan sälja? Sen är det alltid intressant att fundera på om du ska bredda dig eller bli mer specialiserad i din utrustning?

Jag är ett stort fan av tanken på ett investeringsträd. Mitt vill jag ha så enkelt och så lite spretigt det bara går. Därför har jag försökt i möjligaste mån att hålla mig till några få system som funkar tillsammans. Inte för många olika standarder.

Har du råd kan det vara smart att köpa den där nya prylen redan innan semestern så du har tid att lära dig allt det nya. I annat fall kan det vara smart att läsa på lite och få bra råd under sommaren.

Kan du sommarjobba lite?

Vissa typer av bilder är lättare att ta på sommaren, bilder med sommarkänsla t ex, sen kanske kunderna främst var sugna på att köpa dem för några månader sedan, men det skadar ju inte att vara ute i fantastiskt god tid till nästa år?

Har du kanske kunder som gärna använder blandade bilder du kan försöka fotografera på semestern, skriv en lista och gör det. Diversebilder är alltid användbara.

Med GDPR tror jag att anonyma bilder blir viktigare för mina kunder, så det kan också vara en bra sak att ha i bakhuvudet. En bild på en strand där ingen går att identifiera, allmäna sommarbilder som inte kräver modellavtal osv.

Sista sommartipset…

Det blir en upprepning av det jag tidigare skrev, två saker t om.

Kolla igenom ditt mailprogram och leta rätt på alla trevliga kunder du jobbat med senaste året. Maila dem.

Önska en trevlig sommar, fråga om du kan göra något för dem under sommaren, om du vill alltså. Det kommer hursomhelst att göra det betydligt enklare att återkomma efter semestern om du redan nu förnyat kontakten.

Sen skriver du den där väldigt grova listan med några huvudrubriker på vad du vill förändra och förbättra med din verksamhet nu när du har tid och förhoppningsvis energi. Punkterna under respektive rubrik kan du fylla på när du kommer på dem.

Lycka till!

/Stefan

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.