≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Spionera på dina kunder

Rubriken kunde ha varit ”håll koll på vilka bilder dina kunder använder” eller ”följ dina kunder på nätet för att upptäcka deras bildbehov”, men i jämförelse är ju min roligare.

Hursomhelst så är det i alla fall en rätt bra säljteknik, om man får kalla det så? Det är ju oftast på nätet bilderna hamnar, och ju mer kunder använder sociala medier, desto större kommer troligtvis deras behov av en bra bildbank vara.

Då avslöjas det rätt fort om det bara finns en bra bild på VD:n, eller kanske bara en fin bild på produkten de vill marknadsföra.

Hitta luckor – sälj bilder att fylla med

Svårare än så behöver det inte vara.

Jag brukar kolla hur kunder jag har kontakt med använder sig av olika kanaler på nätet. Det är ju enkelt att följa dem på Instagram, Facebook, LinkedIn och andra ställen. Man behöver inte vara spion för det.

Upptäcker du att de använder samma bilder om och om igen, ring dem och fråga om de inte behöver komplettera.

Kolla deras inlägg eller kalendarium efter event och berätta snällt för dem att evenemang behöver fotograf.

Ser du att de använder generiska bildbyråbilder, fråga om de inte vill arrangera egna motsvarande bilder som återspeglar deras verklighet och personal istället.

Har de många uppdateringar som skulle lyftas med någon bild, skriv till dem och föreslå en fotografering av den typen bilder.

Visar de upp många produktbilder som kunde varit bättre, visa vad du kan göra med produktfotografering eller bygg en enkel produktfotostudio åt din kund.

För en hammare är allt spik

Det kanske kan verka som om jag tror att alla företag och organisationers problem kan lösas med en bra bild. Kanske det?

En sak är jag övertygad om i alla fall, det lär inte bli sämre.

För att börja, gör en lista på de fem kunder du har bäst kontakt med. Kolla hur de använder sin hemsida, nyhetsbrev, Facebook, Instagram, LinkedIn eller vad som helst.

Fyll sedan på listan med exempel där du tror att dina tjänster och dina bilder skulle kunna förbättra deras kommunikation, underlätta försäljning eller bara ge dem en snyggare yta.

Sen är det bara att kontakta dem.

Några av mina favoritlänkar för fler säljargument: