≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Profoto A1 – test och recension

Profoto-A1-kamerablixt-batteridriven-test-recension-Fotograf-Stefan-Tell-frilans-Stockholm

Profoto A1 är senaste blixten från Profoto. Enklaste sättet att beskriva den är att kalla det för en speedlight. Fast inte bara som en vanlig kamerablixt, utan en som passar in i Profotos universum.

Det är också en fjärrkontroll/radiosändare (som deras ”Air Remote TTL”, men inbyggt i en blixt man kan ha på kameran).

Jag har fått låna två A1 från Profoto, och här tänkte jag mest gå igenom hur den ser ut, lite snabbt gå igenom funktionerna och sånt. Vänta er tyvärr ingen opartiskt kritiskt granskande recension, den här produkten har jag väntat väldigt länge på.

Profoto-A1-i-handen-storlek-kamerablixt

Vad är Profoto A1?

Profoto kallar A1 för världens minsta studioblixt, och det är väl ett sätt att säga det. Jag skulle nog säga att det kanske är den första lättanvända kamerablixt man enkelt kan använda till allt möjligt. Men viktigast av allt, för mig i alla fall, är att den blir en del av det system jag använder dagligen (Profoto-systemet alltså).

Du kan ha den på kameran och använda som en speedlight, du kan då samtidigt använda den som radiosändare för att styra andra Profoto-blixtar. Eller så har du den fristående, t ex på ett stativ, och styr den med radiosändare ungefär som du använder en studioblixt.

Eller allt samtidigt.

Vill du ha alla korrekta fakta och specifiktioner om Profoto A1 är det bäst att kolla på deras produktsida.

Det går såklart också utmärkt att ha en A1 på kameran och en eller flera på stativ och styra dem tillsammans.

Hur fungerar Profoto A1?

Har du använt någon annan blixt från Profoto tar det cirka noll sekunder att komma igång med A1. Sätt på blixten, ställ in effekten med ratten. Klart.

Eller så kör du TTL vilket låter blixten och kameran bestämma. Man kommer förvånansvärt nära med den metoden, sen får man såklart småjustera lite mot slutet.

Eller så använder du blixten i en grupp alternativt också kanal för att vara en del av ljussättning med fler blixtar du kan aktivera eller stänga av. Det är väldigt enkelt, men man kan givetvis göra det väldigt komplicerat om man vill.

Profoto-A1-kamerablixt-kartong-utsida-design

Vad finns i lådan?

I lådan finns själva blixten, Profoto A1, plus ett batteri och laddare såklart. Sen finns det en väska till blixten som känns alldeles lagom tålig, men den är dock mjuk.

Profoto-A1-unboxing-sladdar-kamerablixt-vaska-laddare-batteri-rem-bounce-card

Gissningsvis gjord i nylon. Kanske vattenavstötande men kanske inte vattentät. Jag har inte hårdtestat den.

Profoto-A1-vaska-enkel-talig

Väskan har sen ett litet fack på insidan av toppen. Där finns två tillbehör. En rund diffusionsfront du enkelt fäster på blixten för att göra ljuset ”mjukare”.

Profoto-A1-inuti-vaskan

Ungefär samma funktion som den där plastbiten med prismaliknande mönster som du drar ut och fäller ner på en Speedlight.

Profoto-A1-magnet-faste-diffusion

Sen finns även en liten kupol som sprider ljuset ytterligare om du vill komma bort från det klassiskt skarpa ljuset från en kamerablixt.

Profoto-A1-dome-mjukare-diffusion-till-kamerablixt-ingar-i-paketet

Utöver det får du även ett ”bounce card”, om du vill diffusera ljuset mer och ha blixten riktad uppåt. Ungefär som den där lilla plastfliken man kan dra ut från en speedlight.

x_Bounce-Card-till-Profoto-A1-kamerablixt

Vill du köpa tillbehör finns en större variant av studskortet, det kostar extra men då får du en rejält mycket större yta på ljuskällan (och en egen väska till tillbehöret också).

x_Profoto-A1-batteriladdare-Lithiumjon

Batteriladdaren är ungefär lika stor som den till Nikon D700/ D750/ D800 och ska kunna ladda ett batteri fullt på 80 minuter.

Tvärtom vad vissa på Internet gissade så är batteriet faktiskt avtagbart. Vore ju faktiskt lite konstigt annars.

Profoto-A1-litet-bordsstativ-stall-ingar-hotshoe-kamerablixt

I blixtväskans ytterfack finns det ett litet bordsstativ, eller golvstativ, helt enkelt en liten plastbit som gör det enklare att ställa din Profoto A1 på ett hyfsat plant underlag.

Profoto-A1-frontglas-fresnel-lins-utan-diffusion

Magnetiska fästen

De tillbehör som följer med Profoto A1 har ett system med små magneter som håller fast ringarna. Det är inte världens starkaste eller största magneter, så risken finns att den där kupolen du sätter framför blixten faller av.

Men troligtvis inte om du bara hanterar den hyfsat varsamt. Smidigt och snabbt är det i alla fall.

Profoto-A1-zooma-ljusets-spridning-blixt-smal-kon

Förändra ljusbilden med A1

På blixtens framsida kan man vrida på en ring, den zoomar du ljuset med om du vill. Från bred kägla till smalare ljusspridning med skarpare övergång från ljust till inte ljust.

Bilden ovan är den smala käglan, nedan på full bredd.

Profoto-A1-zooma-ljusets-spridning-blixt-bred-kon

För att man ska veta ungefär var på skalan av spridning finns en symbol på A1:s skärm som förändras medan du vrider medsols eller motsols. Just denna effekt kan vara lite svår att se mitt i bilden, men bredden på ljuskäglan förändras rätt rejält.

Profoto-A1-vidvinkel-lins-kamerablixt

Bilden ovan är på bredaste spridningen, plus vidvinkellinsen framför blixten. Nedan är även diffusionstoppen på (notera skuggkanterna uppe till vänster i bild).

Profoto-A1-diffusion-kupol-framfor-blixt-mjukare-ljus

Denna zoom-funktion tillsammans med de olika ”ljusformarna” i väskan gör att du kan styra ljuset lite åt den stil du vill uppnå.

Dessa testbilder var tagna i ett mörkt rum och modelljuset påslaget (LED), de är inte helt rättvisande eftersom LED-lampan kanske inte ger exakt samma ljus som blixtröret, men en fingervisning i alla fall.

Profoto-A1-kamerablixt-Air-baksida-display-remote-fjarrkontroll

Använda Profoto A1

Som sagt, det är inte svårt att komma igång med någon av Profotos blixtar, och A1 är inget undantag. TTL eller Manuell styrs med en liten brytare på sidan. Just den grejen kommer nog vara det som kanske är mest förvillande i början för mig.

Speciellt eftersom det styrs via knappar och syns på skärmen när man använder en Air Remote.

Profoto-A1-kamerablixt-Air-framsida-batteri-hotshoe

På bilden syns framsidan av Profoto A1 med löstagbart batteri.

Fler grupper, fyra kanaler

Om du använt Profoto tidigare har du säkert kommit i kontakt med grupper och kanaler. Vill du använda flera blixtar men till olika ljussättningar kan man ha dem på olika kanaler (1, 2, 3 etc).

Vill du däremot använda alla blixtar men kunna justera dem separat lägger du dem på olika grupper (A, B, C etc). Med Profoto A1 får du fler grupper som jag förstod det, just det här fördjupade jag mig inte jättemycket i när jag testade.

Profoto-A1-fargfilter-tillbehor-hardplast

Hårda färgfilter till Profoto A1

Sedan Profoto släppte färdigskurna färgfilter till OCF-serien och den filterhållaren har jag använt filter betydligt mer. Det är fascinerande hur mycket det gör att slippa gaffatejpa allt.

Profoto-A1-fargfilter-hallare-ask-fodral-hardplast

Till Profoto A1 finns en filterhållare som tillbehör, med färgfilter i hårdplast. Inte en dag för tidigt, säger jag. Filterhållaren fäster man på framsidan av blixten med magneter.

Profoto-A1-fargfilter-ask-fodral-storlek-jamforelse

Det lilla filterpaketet ryms i en liten ask mindre än en snusdosa. Ungefär som en liten pastillask skulle jag säga. Eller mini-snus?

Profoto-A1-fast-blixt-overallt-med-gorillapod-eller-liknande-tillbehor-stativ

Tillbaka till Strobist-världen

Om du, som jag, utforskat Strobist-världen med alla tillbehör till kamerablixtar som finns, är det dags för återbäring. Visst, allt kommer inte passa.

Speciellt inte sånt som bygger på att frontglaset ska vara rektangulärt. Men alla möjliga smarta lösningar för hotshoe (och cold shoe) kommer man kunna experimentera med. T ex stativ i stil med Gorillapod man kan fästa lite överallt.

Fästa blixten överallt

Profoto A1 väger ungefär lika mycket (eller lite) som en Speedlight, och då öppnas samtidigt en massa möjligheter för smidiga hållare och fästen upp. En klämma med fäste för blixten gör att du kan sätta din A1 på en dörr.

Eller så köper du en Gorillapod och virar fast din blixt på en stolpe eller trädgren? Visst, det kan du säkert våga göra med ett B2-huvud, men då ska du ändå ha batteripacket i närheten. Vilket tar bort lite av smidigheten.

x_Profoto-Soft-Bounce-till-A1-reflektor-kamerablixt-kartong

Större diffuserad ljuskälla

Ett annat tillbehör är Soft Bounce som är lite som allt man sätter ovanpå en speedlight för att mjuka upp ljuset lite och göra ljuskällan större. Jag tycker nog att bara med den där lilla kupolen eller halva äggkoppen får man ett väldigt behagligt ljus för att komma från en kamerablixt. Men ändå.

x_Profoto-Soft-Bounce-till-A1-reflektor-kamerablixt-kartong-magnetfaste-tillbehor

Soft Bounce är ett större Bounce Card fast med sin egen väska som blir platt och ganska nätt när man packat ihop ljusformaren. Det är en enhet, så inget pill med ett plastkort och en hållare.

Jag kommer troligtvis att köpa till en sån här sak, kanske mest för när jag fotograferar evenemang och reportage. Återigen, bra med en bra väska. Det underlättar fruktansvärt mycket när man snabbt ska packa ihop och packa upp sin utrustning.

Den går ju som sagt att hänga utanpå kameraväskan om man enkelt vill kunna komma åt den.

Samma gäller som sagt med väskan till A1, här en storleksjämförelse med en Nikon Speedlight SB-910 (som har en förvånansvärt otymplig väska i jämförelse).

Här ser du en jämförelse i storlek, Nikon SB-910 och Profoto A1.

Och en sida vid sida fast uppifrån. Profoto med rund front och Nikon med rektangulär.

Storleksjämförelse: Profoto A1, B1 och B2

På sätt och vis kanske man inte ska jämföra dem, åtminstone inte när det gäller specifikationer, eftersom de är rätt olika saker. Men jag kommer såklart använda dem tillsammans väldigt mycket.

En Profoto A1 väger mindre än huvudet till en Profoto B2, och såklart långt mindre än B1 eller batteriaggregatet till en B2. Både storleken och vikten spelar såklart roll.

Här blir det ganska tydligt. Ibland behöver jag ha större packning om jag t ex tar med mig två eller tre blixtar. Det är inte bara blixten i sig som tar plats och väger. Varje blixt behöver ju ett stativ och kanske en ljusformare också.

Kan jag ha en eller två blixtar, t ex Profoto B1 eller B2 som huvudljus med någon ”roligare” ljusformare som t ex en softbox eller ett större blixtparaply, och sen komplettera med en eller två A1:or för kantljus/hårljus etc är mycket vunnet.

Några av mina vanligaste fotouppdrag är rätt kort tid hos kunden, men desto mer tid att ta sig dit, packa upp och packa ihop. Ju mindre del av tiden hos kunden som jag behöver lägga på att packa och rigga grejor, desto mer tid kan jag fotografera.

Det har för mig inneburit att jag säljer fler bilder från uppdrag där jag kan hinna med mer. Ju fler ”scenbyten” och variation, desto fler bilder köper kunden.

Profoto A1 och Manfrotto Nano

Ända sedan de uppfann Nano-stativet har jag haft minst ett nedpackat i stativväskan på alla fotouppdrag. Ibland har jag använt det med Profoto B2, men oftast som hållare för reflexskärmar eller mina hemmagjorda flaggor.

Nu kan jag faktiskt ha dem för att placera ut blixtar på, t ex för kantljus eller bakgrundsljus. Med en vridbar led och ett hotshoe-fäste kan jag också sätta ett blixtparaply där.

Enda nackdelen är att de inte når så högt.

Vill man ha ett smidigt och lättpackat men längre stativ finns de man kan ”stacka” ihop som blir rätt platta ihopvikta.

Hursomhelst har det för mig blivit praktiskt möjligt att få med mig mer saker men ändå hålla utrustningen liten och lätt.

Det här röret på bilden ovan kan man köpa på konstnärsbutiker och de kan bli längre. I ett sånt som väger ingenting ryms ett Nano-stativ, ett blixtparaply och en Profoto A1.

Mindre saker, fler möjligheter

Jag tänkte börja av runda denna genomgång av den nya blixten Profoto A1. Nu har jag gått igenom rätt mycket av hur den ser ut och vilka funktioner samt tillbehör som finns.

Många tror jag tänker att det är en himla dyr speedlight de har gjort. Och visst, den är inte billig. Om allt vore billigt skulle jag ha svårt att försörja mig, jag är inte billig heller.

Den stora grejen med Profoto A1 för mig är att den är liten. Och galet lätt att använda. Men att enbart den är liten är som sagt inte det enda bästa. Eftersom den väger så lite öppnas det nya möjligheter för att använda andra saker som också är lätta. T ex stativ och fästen.

Som jag var inne på tidigare så blir lätta saker snabbare, och det gillar jag. Och jag har kunna bli mer lönsam så.

Kan jag skala av två kilo utrustning per uppdrag blir det väldigt mycket på ett år. Kan jag dessutom snabba upp min ljussättning och förenkla den när det behövs, gånger antal uppdrag på ett år, blir det också ett effektivisering som ger resultat i det långa loppet.

Min och utrustningens utveckling

Jag kan inte säga att jag alltid är först med att hoppa på tåget så fort någon ny teknik eller produkt kommer ut på marknaden för fotografer. Oftast väntar jag lite.

Här kommer jag inte vänta en sekund, två stycken Profoto A1 är redan inköpta. Jag har ju faktiskt väntat (och längtat) efter den här blixten ganska länge nu.

För några år sedan släpade jag på rätt mycket saker, det var ofta porträttfotografering på plats som då krävde stora ljusmodifierare (150 cm Octa t ex), stora stativ som orkade bära dem (typ Manfrotto 420B) och reflex-/diffusionsskärmar (som också krävde stativ).

I studion köpte jag då och då in specialgrejor för att jag behövde just dem (t ex för produktfotografering, som jag inte pysslar med nu).

Ju mer jag gör snabba uppdrag för tidningar och företag, desto mer vill jag vara lätt och snabb. Det har gjort att helt plötsligt gillar jag blixtparaplyer betydligt mer nu. Min beautydish och min Giant 180 får stanna i studion.

Jag tycker fortfarande det är kul att ljussätta med dem, men har fruktansvärt svårt att motivera varför de ska packas i en egen väska och fylla bilen.

Profoto A1 passar mig utmärkt i den riktning min ljussättning och mitt fotograferande har tagit senaste åren. Troligtvis kommer jag på många uppdrag ha en A1 på kameran eftersom den samtidigt är en radiosändare. Sen kan den få vara blixt ibland och remote ibland.

Priset och styrkan?

Av kommentarer på nätet att döma efter att några inte kunde bevara en hemlighet känns det som en upprepning av lanseringen av Profoto B2. För svag och för dyr.

Visst, du kan köpa billigare och starkare blixtar. Du kan köpa flera stycken och ändå ha pengar över jämfört med en Profoto A1. Det finns alla valmöjligheter.

Vad gäller styrkan på den här blixten tror jag den för mig kommer vara alldeles lagom. Hade den varit mer kraftfull skulle batteriet och annat behövt vara tyngre, och då hade den inte varit så kul att ha på kameran en heldag.

Behöver jag mer ljus tar jag med en B1. Behöver jag mer ljus ändå tar jag med en Magnum-reflektor, eller en Telezoom.

Eftersom jag försörjer mig som fotograf betalar en bra investering sig rätt fort. Om något kostar femtusen eller tiotusen spelar krasst nog rätt lite roll efter ett år, om man har haft nytta av det dagligen och kunnat bli mer effektiv. Det räcker med att slå ut femtusen extra på tio uppdrag för att se hur lite pengar det egentligen rör sig om.

För de som inte försörjer sig och kan effektivisera sitt arbetsflöde med en produkt som denna förstår jag helt att det låter vansinnigt dyrt.

Eller för att ta mitt favoritcitat av en matthandlare vid Odenplan (igen): ”Det kanske är mycket pengar, men det är inte dyrt.”

Ett komplett system

Sen är lite av grejen med Profoto att man faktiskt i det långa loppet inte köper en produkt, och sen en till. Man investerar i ett system. Om man gillar det dvs.

Jag är en av de som faktiskt kunnat bli bättre, snabbare, mer effektiv och gladare av varje ny blixt Profoto släppt, nästan i alla fall. Samma gäller många av tillbehören och ljusmodifierarna.

Med lanseringen av A1 har detta system blivit ganska komplett i mina ögon. Jag kan få med mig mer ljus och fler möjligheter utan att behöva bära på mer. Och jag vet att allt funkar smidigt tillsammans.

Som en sista avslutningsgrej, hade inte Profoto utvecklat något i stil med A1 skulle jag nog förr eller senare krupit till korset och köpt en Godox AD200 bara för sakens skull. Men jag gissar att jag aldrig blivit lika nöjd, även om jag sparat rätt många tusenlappar.

Jag har hittills bara använt Profoto A1 på ett uppdrag, men då inte som huvudblixt, däremot som radiosändare och upplättning. När jag använt dem skarpt lite mer får jag återkomma med mer tankar.

Har du några frågor om saker jag kan ha missat, skriv gärna en kommentar. Eller kommentera om vad du vill såklart.

Exempel på ljus från Profoto A1

Jag har även gjort test med Soft Bounce till Profoto A1 om du är intresserad av att se hur olika ljus man kan göra med blixten på kameran. Här finns även exempel på hur det ser ut med blixten i olika vinklar och med/utan Wide Lens samt Dome Diffuser.

16 comments… add one
  • Paul Lindqvist 19 september, 2017, 10:48

    Intressant riktning Profoto valt, de kör all in på TTL tåget och Off camera flash/On camera flash.

    Det som jag inte ser på dina bilder eller profoto’s egna är designen på blixtröret ? Är det cirkulärt eller är det ett vanlig design där man optimerat spridningen för räckvidd och inte för så jämn spridning som möjligt.

    Oavsett så har ju Profoto lyckats med marknadsföringen, och fått A1 att se ut som något helt nytt. :-) Vilket det iofs är för Profoto användare, då den fungerar sömmlöst i deras ekosystem. Där kan jag se att den kan bli ett bra kompliment när man inte behlöver så mycket kraft eller använda ljusformare.

    Ska bli intressant och se hur du kommer använda den!
    MVH
    Paul

    • Fotograf Stefan Tell 19 september, 2017, 13:51

      För mig är det helt rätt riktning de gått i de senaste åren. En Pro-10 skulle jag aldrig kunna motivera, och ett billigare aggregat är för tungt och otympligt om man vill använda det utanför studion, enligt min mening.

      Det här är precis det jag saknar, en speedlight som pratar Profoto och kan vara på kameran som blixt eller radiosändare. Ibland kanske bara för enkla porträtt eller reportagebilder, sen kan den vara kvar om man ställer upp en B1 (med större urval modifierare) för mer uppställda porträtt eller gruppbilder.

      Just det att allt i ljus som jag äger nu ingår i samma system kommer göra saker så mycket enklare och snabbare. Det är värt varenda krona. För mig i alla fall.

      • Paul Lindqvist 19 september, 2017, 17:51

        Förstår att det är en attraktiv produkt om man vill ha ett så litet kit som möjligt och gillar ttl, dock så ser jag inget nytt i produkten som sådan förutom då att den fungerar i Profoto system (vilket kan vara själ gott nog till att köpa denna över en Nikon/Canon blixt) För/nackdelarna är detsamma som med vilken annan speedlight som helst så i det avseendet erbjuder den inget nytt.

        TTL har sin plats och sina fördelar för en del fotografer (event/bröllop/press etc.) men tekniken kommer inte utan nackdelar. Kompatibilitetkan vara trixigt, speciellt med nya kameror, och tålamodet hos användare är oftast välidgt kort.. vilket man kan förstå om man köpt en blixt med TTL funktion som inte går att använda fullt ut. Inget isolerat till Profoto utan generellt problem som alla som kör reverse enginering på TTL protokoll lever med.

        Sedan har vi kapningen av blixtkurvan som i sin tur ger skiftningar i färg temperatur.

        Kommer bli intressant att se hur A1 blir mottagen och om det är ett system som Profoto kommer fortsätta utveckla.

        MVH
        Paul

  • Paul Lindqvist 19 september, 2017, 10:51

    Hmm rikt priset 990 euro ?

    Stämmer det ?

    • Fotograf Stefan Tell 19 september, 2017, 13:54

      I Sverige kostar den precis under 10.000 kr inklusive moms.

      http://www.goecker.se/webshop/profoto-a1-flash-air-ttl-nikon-1-prof901202.aspx

      Nikons flaggskepp kostar typ 6000 kr, så 4000 kr extra för något som är betydligt mer lättanvänt och passar med allt annat jag har i ljus känns inte konstigt. För nya användare kan man ju säga att det ingår en Air Remote som skulle kostat 3-4000 kr bara den.

      • Paul Lindqvist 19 september, 2017, 18:13

        Allt är ju relativt :-)

        Mitt val av slogan skulle nog varit ”A1 världens dyraste speedlight” istället… :-)

        Men jag håller med om att själva summan i sig är inte speciellt hög när det gäller en investering för en yrkesfotograf, men i relation till vad man får i form av ljus,kraft, batteri och möjligheter/begränsningar att använda för ljusformare etc så tycker jag att det är otroligt mycket pengar.

        Samtidigt så tycker jag att Canon & Nikon’s speedlights kostar sjukt mycket pengar för vad de erbjuder.. också.

        Å andra sidan så är denna produkten inte riktad till mig, jag använder ju varken speedlights eller Profoto.. :-)

        Så det är tydligt att för dig och andra som verkligen sett fram emot en sådan här produkt så är detta ingen större investering då ni kommer få tillbaka investeringen snabbt.

        MVH
        Paul

        • Fotograf Stefan Tell 20 september, 2017, 08:31

          Håller med, allt är verkligen relativt när det kommer till investeringar.

          Ett par skor till Zlatan ger ju tusenfalt tillbaka, om ens det räcka. Jag får vara nöjd med att ha skor på fötterna så jag inte blir blöt eller måste hoppa fånigt över småsten.

          Det svåra blir, tycker jag, när man tänker sig vad pengar ska räcka till. Då blir det genast svårare att komma på om två A1 är bättre än en B1, eller B2?

          Att börja köpa ett blixtsystem idag är både fantastiskt med alla möjligheter och en prisnivå som är så sjukt mycket mer tillgängligt än för bara några år sedan. Men samtidigt också väldigt svårt.

          Det dyraste är sånt man köper som inte används.

  • Erik Lundeborg 20 september, 2017, 17:56

    Hallå! Trevligt, informativt och välskrivet (som vanligt). Som sagt, jag hoppas de släpper Sonylösningen snart.

    Många fotohälsningar

    Erik

    • Fotograf Stefan Tell 20 september, 2017, 22:32

      Tack,
      det var kul att försöka sammanfatta alla små detaljer även om jag nog missade ett par. Det är verkligen synd att en sån produkt måste bli specifik för varje märke, men så är det i den inlåsta världen av standarder.

  • Pär Fridberg 22 september, 2017, 12:04

    Bara det att slippa uppladdningsbara AA-batterier är värt en del. Håller på att sälja av mina Canonblixtar nu. Har två B1 och en A1 skulle komplettera mitt system på ett underbart sätt.

    /Pär

    • Fotograf Stefan Tell 27 september, 2017, 22:32

      Faktiskt.
      På den punkten undrar man lite varför det inte fanns ett batteripack för länge sedan till Speedlights. Ungefär som man kan ha i batterigreppet till kameror, antingen uppladdningsbart eller några AA-batterier?

  • Toby 29 september, 2017, 22:35
    • Fotograf Stefan Tell 30 september, 2017, 00:15

      Oj vad många frågor den där filmen lämnade efter sig. 342 exponeringar på effekt 6.5, men vad hände sen? Batteriet verkar ju fortfarande ha ström då skärmen lyser? Sen har ju Nikon ett inbyggt räkneverk, hade kanske varit ett enklare sätt att se hur många bilder han hade tagit. Måste nog öva lite mer mandarin framöver (eller kantonesiska?).

  • Carina Jacobsson 15 oktober, 2017, 22:16

    Beställde a1 med tillbehör idag och jisses vad jag längtar efter att utforska den. Får nog bara leta upp någon som förklarar så jag får kläm på det tekniska. Jag har inte använt blixt så mycket och den jag hade passade inte nu när jag bytte kamera till en d810. Ska bli spännande detta
    Bästa hälsningar/Carina

    • Fotograf Stefan Tell 19 oktober, 2017, 23:39

      Roligt att höra,
      i all sin enkelhet är den väldigt snabb att komma igång med. Enda lilla grejen jag har börjat vänja mig vid är att TTL/Manuell ändras med en knapp på sidan. Har glömt det några gånger, men annars funkar den väldigt smidigt ihop med B1/B2/D2.

      Du får såklart alltid höra av dig om du har frågor du tror jag kan svara på.

Leave a Comment