≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Alla företag behöver blogga. En blogg är jättebra. Lovar. Fotograf Stefan Tell

Du är frilansare, kanske fotograf eller formgivare eller skribent. Är du egenföretagare har du ingen säljavdelning att skylla på om dina tjänster inte säljer. Du har heller ingen marknadsavdelning, eller PR-avdelning, som bygger ditt varumärke och underlättar säljarbetet.

Det enda du har är dig själv och din tid. (Allt är ditt fel)

Tänk om det kunde finnas ett sätt att marknadsföra sig, bygga varumärke, låta kunder hitta dig och allt det där man behöver som företag?

Tänk om det fanns en lösning som gjorde det dygnet runt?

Alla företag behöver blogga

Jag har tänkt skriva det här inlägget i flera år nu. Det börjar nästan bli som en mission för mig, jag vet inte hur många frilansare som jag tjatat på, om att de borde ha en blogg. Samma gäller mina kunder, små som stora företag.

I denna s.k. digitala transformation som alla pratar om finns det få saker på nätet för företag som är så värdefulla som den egna domänen. Och en blogg hjälper dig enormt om du ger det lite tid och kärlek (hellre mer, men lite i taget funkar också).

Blogga är heller inte svårt.

Lägg dina ägg i din korg

Det finns såklart miljarder exempel på folk och företag som framgångsrikt skapat sig en plats på YouTube, Flickr, 500px, Tumblr, Instagram, Facebook, LinkedIn, SnapChat, bloggportaler och andra ställen på nätet.

(Som ägs och styrs av andra)

Du som företagare har i princip noll kontroll över ditt innehåll där. Det kanske syns bra just nu, men sen ändrar någon en algoritm eller ett användarvillkor, vad händer med all tid investerad där då?

Är det inte bättre att satsa på din egen domän då?

Varje bit av innehåll du skapar och lägger på din hemsida, men säkert oftare på din blogg stärker din position på nätet. Sen kan du såklart, och bör, komplettera med att finnas andra sociala medier.

Alla vägar bär till ditt Rom

Lägger du ut nytt innehåll på nätet, lägg det på din sida. Länka sen från andra kanaler, eller skapa specialanpassade inlägg för t ex LinkedIn och Facebook.

Men länka alltid (eller så ofta du kan) tillbaka till dig.

Räkneexempel för fotografer:

Min portfolio på www.stefantell.se har kanske 100 sidor. Kanske några fler eller några färre. Jag har faktiskt tyvärr inte räknat.

Däremot vet jag att min svenska blogg har över 1000 inlägg. Plus några landningssidor och kategorisidor och etikettsidor. Samt en engelsk blogg med 200 inlägg.

Det har inte varit så svårt, under dessa år, hittat innehåll för 1200 blogginlägg. Däremot hade det nog blivit väldigt svårt, och urvattnat, att skapa en portfolio med 1200 sidor.

Tänk hur bra det är att allt detta innehåll styrs av mig. För mig alltså. Det kunde lika gärna varit uppdelat på tio olika webbtjänster, och då hade det aldrig varit lika värdefullt.

Du får gärna kartlägga ditt eget universum för att få en mindmap över var du finns på nätet. Fundera sen på hur mycket du har kontroll över, och var du lägger din tid och ditt innehåll.

Kunder söker med ord. Google gillar ord

Jag är inte så påläst att jag vet exakt vad den senaste uppdateringen av Googles algoritm innebär för vad som funkar och inte funkar nuförtiden. Inte exakt i alla fall.

Det jag däremot vet är att ju fler relevanta ord du har på din hemsida eller blogg, desto större chans är det att du prickar in det dina kunder letar efter. Där finns det nog inget som slår att blogga.

Du kanske har en otroligt fin portfolio, det är jag säker på. Men om det knappt finns några ord, hur ska då kunderna hitta dig?

Vad de än är ute efter, fotograf eller hantverkare, så söker de efter det med ord. Kan du hjälpa dem genom att erbjuda innehåll som passar, tror jag chansen att de hittar dig och kanske väljer dig ökar markant.

Visa vad du gör, hur och varför

Nu kommer vi till den delen av inlägget som känns lite skrytig, men jag kan nog inte räkna hur många gånger kunder hittat mig via min blogg. Och sen refererar till något jobb jag har berättat om. Som är precis vad den nya kunden är ute efter.

Alla mina kunder kommer såklart inte för att jag har bloggat. De kanske inte ens vet att jag har en blogg. Men väldigt många.

Och de som har läst mina inlägg för att de är intresserade, blir samtidigt så otroligt mycket enklare att jobba med. De har ju redan koll på hur jag tänker och gör saker.

Tvinga dig själv lite

Jag kunde inte skriva förut, men jag tvingade mig att fortsätta. Det är faktiskt egentligen ingen skillnad på att lära sig skriva som att lära sig använda senaste versionen av Photoshop eller anpassa bilder för tryck eller hur man fakturerar. Eller deklarerar.

Blogga är inte svårt.

Det finns inga krav från Internet att det behöver vara på ett visst sätt. Men du gör dig själv en otjänst varje dag som du inte har börjat blogga.

Tänk dig hur många små inlägg du hade hunnit skriva utkast på bara den tiden det tagit att läsa ända ner hit på mitt inlägg?

Tänk dig vad en timme i veckan skulle ge. Eller två?

Den långa svansen

The Long Tail var en populär fras för några år sedan, att det fanns en liten topp av innehållet som fick en massa uppmärksamhet, men också en väldigt lång svans som bara tickade på. En svans man inte ska förakta på något sätt.

Några av mina mest lästa inlägg på bloggen är skrivna för många år sedan, de har några besök om dagen, oftast inte mer. Men de har några besök om dagen, varje dag, utan att jag lägger en sekund av min tid på dem.

De bara fortsätter hjälpa mig locka besökare och kunder. Gratis.

Har du en portfolio eller presenterar ditt företag och dina tjänster på några få sidor blir det inte mer än så. Om du däremot även har en blogg som växer för varje vecka med något intressant och en massa ord, då har du snart tiodubblat din storlek på nätet.

Ett bra uppdrag = tio inlägg

Den spontana reaktionen från de som ännu inte börjat blogga är ”vad ska jag skriva om?”. Och visst, det är inte så lätt.

Men inte speciellt svårt heller.

Börja med det uppdrag senaste året du tyckte blev bäst. Vad som är bäst får du bestämma.

Sen kan du bara utifrån det uppdrag skriva säkert tio inlägg.

  1. Såhär blev uppdraget (visa upp resultatet)
  2. Såhär genomförde jag uppdraget (behind the scenes etc)
  3. Såhär använde kunden min tjänst/produkt
  4. Såhär kom uppdraget till (be kunden berätta lite)
  5. Såhär tog jag betalt för uppdraget (transparens)
  6. Såhär bra blev resultatet av uppdraget (respons?)
  7. Det här har jag lärt mig av uppdraget (tips & trick)
  8. Misstag jag gjorde under uppdraget (ärlighet)
  9. Såhär har jag marknadsfört uppdraget (sociala medier)
  10. Du hittar säkert på en bra nummer 10

Eller bara tio olika inlägg?

Har du skrivkramp och nyhetstorka kan du kanske bara istället ta tio olika uppdrag och berätta lite kort om dem. Det blir tio inlägg. Sen gör du tio till.

Eller så visar du upp tio uppdrag och skriver en variant från listan ovan till respektive. Inte samma vinkel på alla alltså. Då har du tjugo inlägg. Eller två extra om varje. Då blir det trettio.

Trettio inlägg med bra etiketter och sökord kommer säkert att utöka det totala antalet relevanta ord och söktermer som finns på din domän med ett par hundra procent.

Tänk dig när du har femtio inlägg. Eller hundra?

Vill du läsa en variant av detta inlägg på Frilanslivet.se så rekommenderar jag ”Du borde verkligen blogga”, där finns även ett stycke som kan vara intressant om du vill prova på att vara gästbloggare.

Fråga mig om hjälp

Jag funderar på att sätta ihop någon slags bloggskola för de som kan vara intresserade. Kanske någon workshop eller något på distans? Skulle det kunna vara något för dig?

Till dess jag har utvecklat någon sådan får du gärna skriva en kommentar nedan eller maila mig på stefan@stefantell.se så kanske jag kan ge några råd.

6 comments… add one
  • Niklas Johansson 27 april, 2017, 14:33

    Tycker egentligen det är skoj att blogga, men vet inte vad jag ska blogga om.
    Mina fotojobb lyser med sin frånvaro och hur kul e det att läsa om vad jag gjort på stan idag… :-)
    jag gillar fotografera porträtt av olika slag, samt landskap..
    Landskap är lättast då det inte behövs några modeller.. :-)
    Så det ät mitt dilemma..
    PS
    Har alltid gillat din blogg.

  • Fotograf Stefan Tell 27 april, 2017, 15:00

    Hej Niklas,
    först och främst tack för kommentaren.

    Sen, för att gå in på ditt bloggande, det är nog bara att utgå från den listan jag hade långt ner i inlägget. T ex:

    – Hur går ett bröllopsuppdrag till? Tips och råd.
    – Vilka varianter finns det? Stort, smått.
    – Vilka frågor vill du ställa till kunden/brudparet?
    Just kring bröllopsfoto finns hur mycket som helst att utveckla, som säkert kan vara nyttigt för dig att hänvisa dina bröllopskunder till.

    Sen porträtt och landskap. Dela med dig av dina favoriter, hur du gjorde, vad planen var, hur det egentligen gick, vad du lärde dig av detta, vilken utrustning du använde. Erfarenheter och lärdomar.

    Du har ju även ett påbörjat 365-projekt såg jag, det kommer ju fylla ut rejält, så du behöver inte stressa med det andra. Se bara till att kategorisera allt bra, men många nyckelord och etiketter.

    Hör av dig om du har fler frågor, och lycka till.

    • Niklas Johansson 27 april, 2017, 16:07

      Tack Stefan!!
      ja det är ju bra ideér, ska försöka mig på skriva lite om landskapsbilderna, Bröllop kan jag inget om :-) är totalt värdelös på det.. :-)
      Gör ett försök i kväll

  • Helena Berzelius 27 april, 2017, 20:25

    Bra inlägg! Jag vet att det är bra att blogga och försöker göra det någon gång i veckan – men sedan jag fick barn har det blivit svårare att hitta tid till det som till så mycket annat företagsrelaterat… När jag väl bloggar är jag dock noggrann med försöka använda relevanta ord, upprepa det viktigaste, tagga med sökord och att skriva bildnamn och bildbeskrivning. Men vad är etiketter? Och är det något mer jag bör läggs till? Nyckelord? Finns lite FÖR mycket i Wordpress… vad är viktigast att lägga krut på tycker du?

  • Fotograf Stefan Tell 27 april, 2017, 23:25

    Hej Helena,

    tittade på din hemsida och blogg, du har ju varit väldigt aktiv. Spontant skulle jag som besökare tydligare vilja se var du arbetar, jag hittade Stockholm i sidfoten, men det kanske ska finnas med i sidhuvudet istället, eller också? Kanske ännu mer specifikt än Stockholm, gärna del av stan du huvudsaklingen finns i?

    När du redan har rätt mycket innehåll kan du börja korslänka inläggen. Det finns alltid en anledning till att länka till ett annat inlägg som handlar om något du skriver om.

    Kategorier använder du, men kanske är etiketter (tags) mer användbart om du vill utöka variationen och synomerna? Gör någon slags plan innan så inte allt leder till samma saker, det gjorde jag fel på förut.

    Det finns ett gratis plugin som heter Yoast SEO (eller något i den stilen). När du installerat det via Wordpress får du tips om saker du kan förbättra på varje inlägg. T ex om det är för långt mellan mellanrubriker, om meningarna är för långa etc. Prova det.

    Fortsätt att lägga upp innehåll och fundera på hur du kan trimma det ännu mer. Och lycka till.

  • Ingmarie 29 april, 2017, 22:42

    Lysande Stefan.

Leave a Comment