≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Effektivare Instagram med Later

Jag är ingen stjärna på Instagram, men jag gillar det. Förutom kanske deras beslut att skippa den kronologiska ordningen på inlägg?

Det började bli mer användbart när de gjorde det enkelt att ha flera anslutna konton. Då behövde inte bilder på barnen trängas med fotouppdrag men det är fortfarande lite meckigt att hantera.

Och det är där appen/tjänsten Later kommer in.

Smidig planering för Instagram

Som privatperson har jag inga problem med Instagram, då lägger jag upp saker när de dyker upp.

Som fotograf däremot blir det ett onödigt stressmoment att tänka att ”nu borde jag fylla på mitt flöde”. Sen kanske man inte är fantastiskt inspirerad just då. Eller har inte riktigt tiden.

Då är det skönt att kunna fylla på en liten batch med inlägg och bilder i förväg. Det är otroligt enkelt och går betydligt fortare att göra det på datorn än i telefonen.

Appen/tjänsten Later steg för steg

  1. Skaffa ett konto (gratis, finns såklart även betalversion)
  2. Installera appen för iPhone eller Android
  3. Ladda upp bilder
  4. Klicka i kalendern för att skapa inlägg
  5. Få en notis i telefonen när de ska postas
  6. Öppna appen
  7. Kopiera bilden från Later till Instagram
  8. Klistra in din text
  9. Klart!

Det låter kanske inte fullt så smidigt som jag hade tänkt, men det är väldigt enkelt. Bara grejen att slippa skriva in varenda hashtagg varje gång, eller rota reda på bilden för att göra en post slipper man.

Spara listor med etiketter

Jag har nog snarlika taggar på snarlika inlägg, t ex #portrait, #porträtt, #profotob1 osv. Det är ju rätt ofta jag har gjort ungefär samma sak, med ungefär samma utrustning.

I Later (som för övrigt hette Latergram tidigare, om det känns bekant), kan man spara olika listor med hashtags för att bara kopiera till de inlägg som behöver dem. Istället för att använda Evernote t ex.

Smart förhandsvisning av Instagram

Det här är en av de nyare funktionerna i Later: möjligheten att få upp en bild av hur dina förberedda poster kommer att se ut i ditt flöde.

Ett smart sätt att hålla koll på om det börjar bli tjatigt med en viss typ bilder, eller om det skulle se bättre ut med en annan ordning.

Vill du ändra på ordningen drar du bara omkring tumnaglarna till deras nya platser och vips ändras det i kalendern samtidigt.

Gratis eller betala?

Med gratisvarianten får du posta 30 inlägg utan att betala varje månad. Plus 50 tweets på Twitter om man gillar sånt.

Sen finns några betalvarianter som alla ökar på antalet konton man kan ansluta och hantera, plus mängden inlägg. Såklart.

Jag kör vidare ett tag på gratisversionen, Instagram är inte en så viktig kanal för mig just nu även om 9 dollar i månaden inte är så dyrt.

Vill du kunna hantera flera konton i flera sociala medier finns det några alternativ för det också. Buffer är ett sånt verktyg jag gillar, även om jag inte använder det så mycket. Men jag gillar dem och deras idé.

Där kan du även posta till Facebook-sidor, LinkedIn, Google+, Pinterest och liknande.

Följ mig på Instagram, tack.

Vill du hitta mig på Instagram? Här finns jag: @fotografstefantell

Har du några frågor om Later du tycker jag missat, skriv gärna en kommentar. Eller tipsa om smarta sätt att använda Instagram.

Comments on this entry are closed.

  • Niclas Fasth 9 mars, 2017, 09:50

    Tack för tipset! För mig har det nu gått lite drygt en vecka sedan jag lade upp något på instagram senast, och så känner jag att det lätt blir varje gång schemat blir fullt. Det är ju inte gärna man sitter hos kund och uppdaterar sina flöden, liksom. Plus att sköta via datorn låter som en dröm. Jag hatar att sitta och hamra fram hashtags och förklara tankar på det lilla telefontangentbordet

  • Felix Oppenheim 9 mars, 2017, 15:50

    Hej,
    Later är skitbra! Jag har varit på insta i snart ett år o tyckte precis som du att det var rätt meckigt att sköta från telefonen. Upptäckte rätt snabbt Latergramme och vips blev det enkelt, gillar draganddrop funktionen o nu kopieras texten per automatik så den bara går att klistra in. Men jag har inte hittat hur man kopierar in listor med #tags, hur gör man det?
    Ha det bäst
    Felix

  • Fredrik Hedlund 10 mars, 2017, 18:51

    Förstår inte riktigt funktionen, postar den även automatiskt bild+metadata på angiven tid då eller?

    Annars finns ju IFTTT som är ett fantastiskt automatiseringsverktyg – gratis, och stöder de flesta sociala medieplattformar (instagram, facebook osv etc)

    Vad IFTTT gör är att den reagerer på en trigger.
    Ex. när du lägger upp en bild på facebook – så lägger den automatiskt upp samma bild, med samma text på flera ställen.
    Helt automatiserat.

  • Fotograf Stefan Tell 15 mars, 2017, 10:22

    Felix,
    det där med att spara listor av text/taggar är lite undangömt faktiskt.

    Prova att skapa ett inlägg så finns det en liten #-symbol och text (tror det är nere till vänster i dialogrutan).

    Klicka på den så dyker det upp ett fönster bredvid där du kan spara förifyllda taggar och beskrivningar med namn du väljer.

  • Fotograf Stefan Tell 15 mars, 2017, 10:25

    Fredrik,
    med Later tror jag det mer är kalendern som är centrum, så får man lite koll på hur man spridit ut saker.

    Du kan ladda upp bilder i förväg och skriva texter till dem, sen drar man bara inläggen till en kalender så får du en påminnelse i telefonen när det är dags att posta.

    Inte så automatiserat som IFTTT utan snarare ett schema som du har gjort i förväg.

  • Jessica 10 oktober, 2019, 21:55

    Hej!
    Jag har precis laddat ner appen Later. Jag har två instagramkonton (privat & jobb), med samma inloggning. I later-appen syns dock bara mitt privata och det är inte där jag är i behov av later… Hur hittar jag mitt andra instagramkonto?

    Med vänlig hälsning,

    Jessica

    • Fotograf Stefan Tell 14 oktober, 2019, 23:27

      Hej,
      det där tror jag att du får fråga Later om, det var så länge sedan jag använde den att jag inte minns hur jag gjorde första gången.

      Hoppas det löser sig enkelt.