≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Personalfotografering, steg för steg

Personalporträtt är en av de tjänster jag har gjort mest, om man räknar i antal levererade bilder. Det kan vara allt från enklare studioporträtt mot vit bakgrund till mer avancerade ljussättningar för att bygga upp ljuset från noll i en miljö.

Ska jag vara ärlig brukar jag oftare fotografera den enklare typen av porträtt med två blixtar på kontor eller i fotostudio. Men ibland tar jag med mer utrustning och krånglar till det lite.

Denna fotografering var för Pocket Shop på deras huvudkontor i Stockholm en väldigt grå och blåsig dag. Med lite planering och ljussättning behövde inte bilderna bli trista för det.

Steg 1: minska befintligt ljus

Om man vill kunna styra ljuset i en bild är det oftast skönast att börja med detta. Ett sätt är att släcka alla lampor inomhus, men då har man fortfarande ljuset utifrån som kanske kommer in via fönstren.

Ska man bara ha blixtljus kan det innebära att batterierna tar slut snabbare, så denna grå dag valde jag en medelväg. Vid en slutartid på 1/200 sekund och bländare f/5.6 blev det som i bilden ovan. Lite befintligt ljus, men inget som direkt störde.

Jag kunde köra mina Profoto B1 och B2 på medelstark effekt och inte använda HSS, så batterierna höll hela fotograferingen. Ljuset från gården utanför var rätt svagt och konstant, och det var inga spotlights där modellen skulle stå heller.

Just spotlights kan vara förrädiska annars, de kanske inte känns som de lyser upp så mycket, men råkar de falla i ansiktet kan det bli en trist blandning av ljus man inte vill ha.

Steg 2: Bygg upp bakgrunden

För denna ljussättning valde jag deras konferensrum som hade fina spröjsade fönster mot gården på gatuplan. Det kändes konstigt att inte få med dem på något sätt när de var en så stor del av lokalen.

Jag ställde en Profoto B2 utan ljusmodifierare ute på gården med en rem kring stativet och en stolpe som fanns där. Riktade sedan den mot ett fönster så det bildades ett fint skuggmönster på väggen i bakgrunden jag hade tänkt använda.

Steg 3: Bestäm huvudljuset

Till denna fotografering som jag visste skulle ske inomhus tog jag bara med mig blixtparaplyer av olika storlek. Två Deep Umbrella Large och en gammal liten, alla med vit insida.

Huvudljuset fick bli min andra Profoto B1 med ett stort blixtparaply, från vänster sett ur kamerans position. Ett extra stativ brukar få agera testmodell så jag kan sätta fokus där i början, och hitta lagom höjd innan det är dags för nästa steg.

Steg 4: Justera ljusfördelningen

Hittills har jag bara kört på en styrka på blixten utanför och en på huvudljuset. Det handlar mest om komposition och sånt.

För att skapa lite mer skillnad mellan förgrund och bakgrund sätter jag på ett CTO-filter på huvudljuset, som blir varmare. Tanken var att bakgrunden skulle få en kallare ton. Utan att direkt ha justerat vitbalansen blir det inte riktigt som jag tänkt. Än.

Steg 5: Inse vissa misstag

Med den vinkel jag hade arbetat med mot bakgrunden, där de fina fönstren skulle få vara huvudperson, inser jag att det blev sådär. Inte riktigt bra alltså.

Ljuset som kastar skuggor och hamnar på väggen ser ju fint ut, men det man ser genom glaset är ju alldeles mörkt. Jag hade säkert kunna hitta en lösning för det och belyst glasrutorna från en vinkel så de blev ljusare. Eller satt en blixt mot fasaden man ser utanför.

Men jag hade inte riktigt utrustning för att göra det, så jag väljer en smidigare lösning som kommer funka.

Steg 6: Byt vinkel och/eller utsnitt

Genom att prompt vrida kameran en massa grader till vänster fick jag istället en mer lätthanterlig vägg som bakgrund. Mitt tidigare arbete med blixten på gården utanför är inte förgäves heller. Skuggorna som skapas på bakgrunden är ju fina.

Steg 7: Placera förgrunden

Nu tog jag min likgiltiga testmodell och placerade honom på ett bra ställe i bilden. Och med bra tänker jag att det ska helst vara rätt okomplicerad bakgrund runt huvudet.

Skulle jag vid ett senare tillfälle behöva fotografera nyanställda kan det gå i min fotostudio och jag kan sen lägga in det mot samma bakgrund. Är det en blond person som har någon tavla bakom håret blir det genast krångligare att få till snyggt och smidigt.

Steg 8: Lite upplättning, tack

Även om testbilderna hittills inte var direkt nära ett bra slutresultat kunde jag i alla fall se att de kändes lite för ihopklippta. Även om de inte var det. Något saknades.

En Profoto B2 utan ljusmodifierare riktad rakt upp i taket ljusade dels upp bakgrunden utan att ta bort skuggmönstret helt. Och lättade även upp skuggsidan på ansiktet med ett kantljus.

Inte perfekt balans på något sätt, men ungefär den komposition jag önskade i alla fall. Nu återstår i princip bara att justera effekten och förhållandet mellan de olika ljuskällorna.

Steg 9: Kontrollera vad ljuset gör

Det här är alltid en kul exercis, om man kommer ihåg att ta en testbild av varje moment. Bilden ovan har bara huvudljuset på.

Nästa bild har jag även satt på blixten ute på gården så jag får till mönstret på bakgrunden. Huvudljuset är ju ett stort paraply som inte är hårt vinklat eller har raster, så det är redan lite ljus på bakgrunden.

Sista bilden i serien är alla tre blixtarna påslagna. Här har jag nog snabbspolat lite, för vips är huvudljuset justerat så det är starkare. Och relationen mellan ljuskällorna lite annorlunda så allt är lite ljusare med mindre kontrast.

Det är fortfarande en tydlig riktning på huvudljuset från vänster, och resten från andra hållet.

Nu frågar sig säkert någon varför jag inte försökte få det mer naturligt så allt ljus skulle komma från höger, dvs simulera solljus från de stora fönstren? Ska jag vara helt krass är det för att jag ville ha personen på höger sida i bild och då föredrar jag oftast ljuset från vänster.

Eller så beror det på att om jag hade placerat personen i vänster sida av bilden och låtit allt ljus komma från höger hade det placerat huvudet vid en yta på bakgrunden som inte är så ren från detaljer?

Hade jag älskat friläggning och att jobba dagar i Photoshop kunde jag kanske spegelvänt bakgrunden, men sån är sällan jag.

Steg 10: Introducera verkligheten

Hur mycket man än planerar och tar testbilder blir det alltid ett litet (eller bryskt) uppvaknande när den första personen som inte är jag ställer sig vid tejpbiten på golvet.

Nästan ingen ser ut som jag (kanske Woody Harrelson om man ska tro några tjejer på en fest 1999), och ljuset beter sig olika på alla.

Har man jobbat stenhårt för att få till exakt rätt skugga vid ögonen kanske det kommer någon vars ögonhålor är djupare. Har man ansträngt sig för att få en cool kontrast som passar min hud kliver det säkert in någon superblek, eller väldigt mörk.

Ljussättning för personalporträtt (eller styrelseporträtt) som ska följa någon slags mall och funka när man använder bilderna bredvid varandra är alltid full av kompromisser.

Det blir en balans att göra något ljus och en stil som är minst dålig för de flesta, och sen kanske småjustera lite för de som ändå faller utanför mallen man har satt upp.

Huvudsaken är att alla blir nöjda, och att det ska bli rimligt mycket justerande för att uppnå det. Priset har man ju oftast redan satt.

Steg 11: Resten av arbetet

Jag har redan skrivit ett blogginlägg om vad jag gör efter fotograferingen, som jag döpte till ”Mitt arbetsflöde efter fotografering”.

Vill du hellre läsa ett fantastiskt långt inlägg om allt man kan tänka på inför personalfotograferingen har jag ett sånt också. Kanske mest intressant för beställare av personalporträtt, men är du fotograf får du såklart klippa och klistra sånt du gillar.

Sen har jag fler inlägg som beskriver någon fotografering steg för steg, allt från produktfotografering till VD-porträtt.

Dela gärna, eller skriv en kommentar om det är något du har frågor eller synpunkter på. Det är alltid roligt.

Comments on this entry are closed.

  • Mats 20 februari, 2017, 10:42

    Jo i alla fall jag tyckte det här var superintressant. Tack!

    • Fotograf Stefan Tell 9 mars, 2017, 00:25

      Tack själv,
      jag önskar att jag hade tålamodet och tiden att göra såhär för varenda bild, men jag är glad de gånger jag ser till att dokumentera. Väldigt lärorikt att skriva, kan jag meddela.