≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
Petter-Lidbeck_Martin-Widmark_Bonnier_forfattarportratt-pressbild

I slutet av 2016 fotograferade jag författarporträtt av Martin Widmark och Petter Lidbeck, en duo jag har fotograferat tillsammans för en väldigt massa år sedan.

Nu har de en ny bokserie på gång tillsammans och bokförlaget Bonnier Carlsen behövde nya pressbilder. Jag började genast tänka på olika sätt att klämma ihop dem i en fin ljussättning mot någon rolig bakgrund, handmålad på canvas till och med.

forfattarportratt-innan-redigering-av-bakgrund

En pressbild blir till

Eller egentligen flera. Jag har säkert sagt det tidigare, men jag brukar ofta tänka lite baklänges när jag jobbar med ljussättning i fotostudion. Först krånglar jag till det, så man kan ta bort beståndsdelar och skala ner det till något enkelt.

Just i det här fallet blev det faktiskt inte riktigt så, men nästan.

Den första bilden i inlägget är i alla fall den färdiga som bokförlaget använder som pressbild, nästa, den du ser precis ovanför här är så den blev innan jag förlängde bakgrunden aningens i Photoshop.

bakom-kulisserna-BTS-stativ-ljussattning-fotostudio-bakgrund

Ljussättning, steg ett

Det ser sällan speciellt kul ut på första testbilden. Min tanke var att en av ”scenerna” skulle vara mot en blå handmålad fotobakgrund på canvas. Så den hängde jag upp på en teleskopstång mellan två stativ. Någonstans måste man ju börja.

Med en Profoto softbox Octa, 150 cm i diameter, och ett mjukraster till den, blev det bara upplättningsljus till en början. Rätt platt alltså.

Stativet står där i mitten så jag kan fokusera på kameran mot något, sen sätter jag en tejpbit på golvet och ställer om till manuell fokus.

forsta-testbilden-BTS-behind-the-scenes-bakgrund

Huvudljus med beautydish

Lite upplättning och sen en vit beautydish från vänster som huvudljus utan att ha kommit speciellt långt med styrkeförhållandet mellan ljusen ser fortfarande rätt trist ut.

snart-klar-ljussattning-BTS-fotograf-canvas-handmalad-bakgrund

Lite separation med hårljus

För att allt inte ska bli jämnljust drar jag ner upplättningsljuset från den stora octan och låter huvudljuset bli lite mer markant. Ett raster på min beautydish gör det lättare att sätta det ljus jag vill. Så slipper jag att ljuset studsar överallt i den lilla fotostudion.

BTS-handmalad-bakgrund-canvas-Gravity-Backdrop

Hårljuset som också blir kantljus från vänster sida är en Profoto B2 med ett litet paraply som har vit insida. Ett lätt lamphuvud som kan sitta på en bom och placeras lite var jag vill. Jag behöver inte oroa mig för att något tungt faller ner i huvudet på någon heller.

BTS-behind-the-scenes-Gravity-Backdrops-Profoto-fortfattarportratt

Behind the scenes

När ljussättningen var klar för första porträttserien såg den ut såhär ungefär. Istället för äppelboxarna stod det ett vitt bord där, men sen flyttade vi om lite.

Jag har även kompletterat med en svart vikvägg på höger sida om kameran (du ser bara den vita insidan, men den är där). Även om vi har grå väggar brukar det bli bättre kontrast om man ställer något svart på sidan om för att minska studsat ljus.

Sen har jag även lagt till en svart flagga på stativ till vänster i bild som skymmer ljuset från min beautydish lite. Du kan bl a se effekten av det lite på bakgrunden som är lite mörkare nere i vänstra hörnet.

Författarporträtt Martin Widmark - Petter Lidbeck, duo i fotostudio-apple-boxes

Varierat utsnitt

Just den här bakgrunden och ljussättningen känns ju väldigt specifik, men man kan få ut rätt mycket variation utan att behöva ändra någonting alls.

Eller snarare, man låter allt stå och går istället runt med kameran och justerar vinklar och zoomar lite med fötterna.

Martin-Widmark-Petter-Lidbeck_Bonnier-forfattarportratt-fotostudio

Sen har jag alltid gillat studioporträtt där man får med lite av allt stök runtomkring, nu finns det inte så mycket utrymme i studion, men lite kan man göra. Blir oftast bra och avslappnade bilder som kan användas till lite allt möjligt.

Med tanke på det bildflöde vi har idag med Instagram och allt finns det verkligen en poäng i att försöka få till variation. Ju mer blandning man levererar till kunderna, desto mer kommer de förhoppningsvis använda sig av bilder för att de inte tröttnar på dem. Och om de använder bilder mer tror jag att de kommer anlita fotografer oftare.

Sen kan man såklart också redigera bilder lite olika för att ha någon stil man justerar lite åt det blekare eller mer färgrika hållet.

Nu har jag nog skrivit allt jag kommit på om fotograferingen med Martin Widmark och Petter Lidbeck. Får spara resten av bilderna till ett annat inlägg så det inte blir för långt.