≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Så blev jag framgångsrik

Min väg till framgång och lycka som fotograf

En av de största utmaningarna som egenföretagare, frilansare och fotograf för mig är att vara nöjd med det jag gör. Det är mitt absolut främsta mål. Då är jag framgångsrik.

Att tjäna pengar så jag kan försörja mig och familjen är ett grundkrav såklart. Men hade jag haft det som främsta mål finns det många andra yrken som lättare uppnår det.

De senaste åren har jag klurat mycket, och lärt mig mer och mer om vad jag blir nöjd av. Och minst lika mycket om vad jag bör hålla mig ifrån för att fortsätta vara nöjd.

Vad gillar jag med jobbet som fotograf

Vad gillar jag med mitt jobb?

Jag gillar att vara fotograf, men jag gillar också att vara egenföretagare med allt vad det innebär. Mest att det kan vara så avskalat och fritt från saker som tar tid i onödan.

Jag behöver inte sitta på kontoret till klockan är fem för att ha jobbat en arbetsdag. Är jag klar kan jag åka hem och jobba med något annat, hämta barnen tidigare, eller åka och storhandla.

Får jag en idé som verkar rolig och hyfsat genomförbar, då kan jag ta mig tid när möjligheten finns och faktiskt genomföra den. Även om det kanske inte finns någon kund som betalar för tiden.

(Det här är fortfarande något som kräver rätt mycket fäktande med mitt inre lutherska jag, men allt oftare vinner nya Stefan).

Jag kan också utöka mitt jobb till att innefatta sådant som kanske inte är direkt kopplat till att fotografera och leverera bilder till kunder. T ex skriva inlägg på bloggen.

Sen gillar jag kommunikation och affärsutveckling. Mer om det senare.

Vad gillade jag inte med jobbet som fotograf

Vad gillade jag mindre med jobbet?

Produktfotografering var en sån sak som jag i och för sig gillade, men som passade så dåligt in bland mina övriga tjänster. Eller snarare, i mitt övriga sätt att arbeta.

Att fotografera produkter kräver något helt annat än t ex pressbilder och porträttfotografering. Min erfarenhet var att det tog längre tid från offert till faktura, det var också oftare ändringar som skulle göras.

För att vara helt ärlig, jag fick sällan någon direkt höjd på det. Oftast var det rena produktbilder mot vit bakgrund som efterfrågades (med motsvarande budget).

Sen tyckte jag nog aldrig att det var så fantastiskt roligt att jag ansträngde mig tillräckligt för att höja nivån (moment 22 på sämsta möjliga sätt). Där jämför jag mig också med andra som skapar fantastiska stilleben inom ramen för produktfotografering, t ex fotografen Simon Hellsten.

Listan på saker som jag förut gillade mindre med jobbet kan göras längre, men i korthet skulle jag säga att allt som tar för lång tid, för många vändor, för många kockar och allmänt blir för mycket kringarbete gör att jag lite tröttnar och tappar sugen.

Ännu kortare ändå, jag har slutat med produktfotografering. De förfrågningar jag får skickar jag glatt vidare till mitt fotografnätverk som har sin verksamhet mer anpassad för det.

Och det var ett så skönt beslut att ta.

Vem är chef

Vem är chef på mitt jobb?

Jag, såklart.

Vad jag än hittar på behöver jag aldrig fråga någon annan än mig själv. Det jag bör fråga mig är bara:

”Vill jag göra det här?”
”Kan jag göra det här?”
”Har jag tid?”
”Har jag råd?”

Och kanske om det är bra för mig som företag? Om det så bara är roligt, då är det bra för mig som företagare i alla fall. Om jag har tid/råd/lust/möjlighet dvs.

Samma gäller för vilka tjänster jag som fotograf ska erbjuda. Om jag inte blir entusiastisk av att fotografera produkter, varför ska jag då göra det, när det finns annat som jag gör hellre och bättre?

Vilka fotouppdrag gör mig glad?

Vilka fotouppdrag gör mig glad?

En snabb analys av de senaste årets fotograferingar jag har gjort åt alla möjliga kunder där jag varit nöjd och glad genom hela processen kan sammanfattas såhär:

  • Bra/rolig/trevlig kund
  • Okomplicerat upplägg och tillit
  • Kort uppdrag
  • Snabb leverans
  • Bra kundnytta
  • Värt att visa upp

Alla mina kunder är trevliga och bra, jag har inte riktigt tid för de som inte är det. En bra kund litar också på min kompetens och mitt omdöme. Korta uppdrag är fantastiska, gärna med leverans så snart som möjligt. Då känns det också som att det blir enklare för alla.

Mervärde i alla uppdrag

Mer värde i alla uppdrag

Och nu till min käpphäst, för är det något som jag älskar så är det valuta för pengarna. Bilder som används mycket, ofta och länge är bland det bästa jag vet. Att vara fotograf och inte se bilderna användas när och där de borde, det är frustrerande.

Jag har senaste åren alltid försökt ha en tanke i bakhuvudet när jag gör något fotouppdrag, och det är:

”vad ska jag göra för att det här ska bli värt att visa upp?”

Nu har det gått så långt att jag nästan lyckats få in något sånt i princip på alla fotograferingar. Bloggen är till enorm hjälp där, dels för att påminna mig och saker jag tyckte var smart förut, men mest för att det behövs saker att skriva om.

(Läs gärna mitt inlägg ”Will it blog” som sammanfattar det.)

Säg nej till fler små uppdrag för att kunna göra mer av bättre uppdrag

Säga nej till fler, säga ja till mer

Jag har nog aldrig tackat nej och rekommenderat andra fotografer så mycket som det senaste året. Det har varit positivt på så många sätt.

Dels har jag fått bra kontakt med flertalet fotografer som nu är mitt lilla nätverk (och jag också deras ibland).

Dels har minskningen av antalet små uppdrag gjort att jag fått tid att alltid försöka göra de aningens större uppdragen lite större ändå.

Tidigare hade jag listan så full av måsten att jag sällan föreslog för kunder att de skulle fundera på att utöka uppdraget. Nu gör jag det varenda gång, och rätt ofta funkar det. Små jobb blir större, men antalet uppdrag växer inte och synergieffekterna blir fler.

Mer energi, bättre uppdrag, mer framgång

Färre uppdrag, mer energi

Jag kan minnas varför jag slutade med min reklambyråverksamhet. Där var jag formgivare, projektledare, AD, webbfixare och ibland copy men alltid delägare och ett par år arbetsgivare.

Uppdragen var allt från visitkort till marknadsplaner, eller annonskampanjer och webbplatser. Hur jag än gjorde var det oftast tio eller fler uppdrag igång samtidigt, alla i olika faser.

Precis likadant, fast på ett annat sätt, blev det i min fotografverksamhet innan jag började tänka efter och känna efter. Väldigt spretigt, och känslan av att bli klar infann sig aldrig.

Lite för ofta var jag glad i början av uppdrag men mest lättad när fakturan skickades. Så ska det ju inte vara.

Nu har jag med färre uppdrag sällan fler än två, kanske tre, igång samtidigt. Fler är inplanerade, men de står inte på en lång lista över bilder som ska retuscheras eller invänta besked från kunden.

Energin som frigörs av att inte varje dag börja med en lång lista på saker som måste göras är otrolig.

För mig har den gjort att jag tänker större i det lilla, och glatt föreslår saker för kunder som jag tidigare kanske hade skippat för att jag hade så mycket annat som behövde bli klart.

Min framgångsformel

Min lilla framgångsformel

Alla har inte samma definition av framgång, men för mig är det som sagt att faktiskt ”fri” i ”frilans” ska betyda något. Och att det ska vara roligt att jobba som egenföretagare, annars är det ingen poäng med det.

  • Granska dig själv kritiskt. Väldigt kritiskt.
  • Vad är dina sämre sidor, vad gör dig mindre nöjd?
  • Om du tar bort det mindre bra, kan du ersätta det mer bättre?
  • Är du redo för att tacka nej oftare?

Om du tar bort dina minsta uppdrag, skulle du kunna göra resten av jobben större eller fylla luckorna med något mer lönsamt?

Att bara boka in fotograferingar kan såklart vara bra för ekonomin, men ibland är det faktiskt bättre att inte vara fullbokad, eller ens halvbokad för att kunna arbeta mer med att göra de lönsamma jobben ännu mer lönsamma utan att slita ihjäl sig.

En analys av min ekonomi 2015 då jag ökade omsättningen 23% (efter 10 år som fotograf på heltid) beror inte på att jag höjde mitt timpris utan är snarare ett resultat av många faktorer.

Det mesta har något att göra med hur nöjd och glad jag är, och hur mycket energi jag har för att faktiskt göra något av min situation som frilansande fotograferande egenföretagare.

Denna formel har funkat för mig, men kanske inte alls passar dig? Jag tror dock att energi och glädje är själva motorn till hur man hanterar problem och har förmågan att utnyttja möjligheter som dyker upp.

Fundera gärna på vad som är det mest krävande och tråkiga i ditt jobb, som tar mest tid i onödan, och sen klurar du på hur du kan ändra detta. Det behöver inte alltid vara svårare än så.

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.