≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Använd tv som porträttbakgrund

portratt-med-explosion-i-bakgrunden-tv

Får man i uppdrag att fotografera pressbilder till en tv-handlare har man oändligt många bakgrunder till porträtten att välja mellan. Det är ju bara att ställa personen framöver en tv så är det ordnat.

Faktiskt var det rätt enkelt också.

tv-som-bakgrund-till-portratt-utan-blixt

En tv som bakgrund

De saker jag fick tänka på var att använda en slutartid som funkade tillsammans med uppdateringsfrekvensen på den tv som var bakom modellen. Om jag minns rätt använde jag 1/50 sekund.

testbild-tv-som-bakgrund-till-portratt-inomhus

Ljussättning utan blänk

Nästa steg var att inte mina blixtar skulle reflekteras i tv-apparatens skärm, det hade kanske kunnat se fint ut, men nu tog jag den aningens mindre konstnärliga vägen.

En Profoto B1 till vänster bakom min modell och en till höger sett från kameran riktad lite lätt mot ansiktet snett nedåt.

anvand-tv-som-bakgrundsbild-till-portratt-lcd-led

Variera med olika filmer och scener

Nu verkar senaste Mad Max vara en referensfilm som gärna visas i tv-affärer, och gärna för mig. Jag gillade den, och den är snygg. Rätt enkla och inte så röriga scener, kulörmässigt.

variera-bakgrund-med-tv-bakom-portratt

Men för att hoppa tillbaka lite i berättelsen så kom jag faktiskt inte på den här idén med att kunna välja bakgrund förrän efter en bit in i fotograferingen. Det var först när jag hade ställt in ljuset som jag kom på att man kanske inte behövde ha alla porträtt på samma sätt.

Just när vi höll på krälade Max omkring i öknen, och som jag minns filmen fanns det mer dramatiska och färgglada scener än så.

portratt-med-explosion-i-bakgrunden-tv

Då bad jag kunden att hoppa till ett avsnitt där det var mer eld och explosioner. Vips fick vi med det som bakgrund.

Nu var det inte världens största tv de hade på väggen, gissar på 55-, eller 60 tum ungefär. Med lite ändrat arrangemang och ett teleobjektiv (jag körde på 85mm här) kunde man säkert kunnat få tv:n att fylla ut hela bakgrunden i bilden.

Och hade tv-apparaten stått fritt på en bänk i rummet skulle man kunnat ha modellen närmare med en blixt bakom tv:n.

en-blixt-tv-handlare-portratt-inomhus

Smidigt med batteriblixt

När vi var klara med Mad Max-porträtten vände jag på mig och flyttade en blixt för att få med lite annat i butiken som bakgrund. De säljer ju annat än skärmar.

Först några bilder utan separat ljus på bakgrunden.

portratt-pressbild-on-location-pa-plats-tv-radio

Sen flyttade jag den andra blixten till kassan där den fick bli kantljus och bakgrundsljus i ett. Till alla bilder använde jag Deep Umbrella White Large som ljusmodifierare. Det är nog de jag använder mer när jag är ute på fotouppdrag. Kanske mest för att de är så smidiga och kan varieras till så mycket.

Men, jag ska nog köpa en eller två Medium också, för ibland kan ett Large vara lite för stort om det är lågt i tak.

Oändliga möjligheter

Det var dagens tips. Prova gärna med din favoritfilm om du vill få lite variation i bakgrunden på porträtt. Klurigaste grejen är ju att precis varenda porträtt blir unikt. Förutsatt du inte väljer världens mest långsamma film där inget händer.

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.