≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
portratt-artikel-veterinarmagazinet-Maria-Erlandsson-en-blixt

Ju fler jobb jag gör ”on-location”, desto mer uppskattar jag att arbeta med bara en blixt i ljussättningen. Utan assistent är det otroligt skönt att vara så flexibel med bara en ljuskälla (förutom allmänljuset och eventuell sol) som man måste hålla koll på.

När jag fotograferade Maria Erlandsson tidigare i år för VeterinärMagazinet (det var kallt och blåste), tog jag bara med mig ett stativ, min Profoto B2 och en smal softbox (OCF strip softbox 30×90 cm). Plus kameran såklart.

behind-the-scenes-utomhusportratt-on-location-en-blixt

Göra kargt ljus mer hanterbart

Vädret den dagen var jättefint, trots blåsten, men som solen kan vara på tidig vår blir det lätt väldigt mycket kontrast. Den plats jag hittade för första delen av fotograferingen hade ljus i överflöd.

Det kan bli lite för mycket kontrast för att det ska vara roligt, och med vinden kändes reflexskärm lite krångligt. Därav valet av blixt. Till första bilden behövdes den mest för att lätta upp skuggorna.

portratt-kyrkogard-en-blixt-utomhus-profoto-softbox

Låt modellen sitta

När vi hade klarat av den första bilden som hade lite miljö lät jag Maria sitta kvar men tog till mitt gamla ”gå runt din modell”-trick. Det kanske är världens enklast sätt att få variation i bilderna utan att behöva uppfinna hjulet en massa gånger.

Plus att den man fotograferar kan slappna av och titta på. Jag alternerar mellan att vrida och vända på en blixt för att få till ljuset. Med små avbrott då jag tar en bild.

portratt-tidningsartikel-en-blixt-utomhus-profoto-ocf-b2

Ändra en sak i taget

Har man hittat en inställning på blixtljuset som hamnat rätt handlar det mest om hur man får till kombinationen av sol och blixt. Det är inte så många variabler som man behöver hålla koll på.

Den bästa metoden för att konstant ha kontroll på ljuset är att bara ändra en sak i taget. Flytta dig och kameran. Eller flytta blixten. Ta en exponering för att se hur det påverkade bilden. Gör man flera saker samtidigt är risken större att man börjar om från noll.

on-location-utomhusportratt-profoto-strip-softbox-ocf-en-blixt

Solen är där den är. Om inte molntäcket ställer till med problem kan man klura på om man vill ha solen snett bakifrån som kantljus. Ibland kanske den passar bättre som huvudljus?

Flytta runt blixten för att göra den till upplättningsljus. Eller låt den samarbeta med solen som huvudljus för en lite mer markant skuggsida. Som i bilden ovan.

Ju mer jag tänker på hur otroligt många varierade bilder man kan få ut från en och samma parkbänk, desto mer undrar jag varför man ens lägger tid på att hitta olika ställen att fotografera på?

Det är klart att man inte ska låsa sig, men just snabba porträtt till tidningsartiklar och pressbilder är otroligt sköna att hålla enkla. För varje minut man behöver för att packa ihop eller förflytta sig till en annan plats är tid man inte kan lägga på fotografering.

Å andra sidan kan det också vara precis tvärt om. Ibland är det bättre att ge upp en idé snabbt om det inte blev så kul man hade trott.