≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
porträtt-inomhus-en-blixt-Profoto-B2-Ison-Umbrella-Deep-White-Large

Fotografera porträtt på plats är oftast uppdrag som kräver mer tid innan än under fotograferingen, speciellt när det är en skribent med som väntar på att få intervjua den jag ska fotografera.

I det här fallet hade jag bara blivit bokad av Kulturrådet till Filmhuset på Gärdet, en tid och en kort brief (”vi behöver några porträtt”). När jag väl kom dit och upptäckte att det var Ison jag skulle fotografera blev jag lite överraskad, inte för att det ändrar något. Men ändå.

Jag fotograferar rätt ofta personer som är kända, men kanske då ofta i sina kretsar, så att fotografera en artist som är välkänd av många blev lite annorlunda, men det gick ju bra det också.

testbild-utan-modell-stol-bakgrund

Förberedelser och ljustest

Intervjun skulle ske i Filmhusets café, och där finns många små bra miljöer man kan utgå från, men eftersom det här skulle användas på ett uppslag ville jag gärna ha möjlighet att få med fria ytor tidningsmakarna kan lägga text framför var det en vägg jag fokuserade på. Att det blev intressanta mönster där var en bonus.

På den väggen sitter det någon slags fond, vet inte vad den är till för, men det gav en intressant skugga som skapade en slags panel på bakgrunden så inte allt var i samma ton.

testbild-modell-sittande-CTO-färgfilter-kolla-ljus-färgtemperatur

Justera bakgrunden med färgfilter

Färgmässigt däremot var det lite gulgrönt av ljuset som kom in från fönster med persienner till vänster, men efter att ha monterat ett CTO-filter på blixten kändes det lite kallare och renare.

Som du ser på testbilden ovan står det ett stativ med en Profoto B2 till höger om fåtöljen, det som inte syns är ett Deep Umbrella White Large som är riktat nästan rakt upp (eller ner, om man ska tänka på varifrån ljuset kommer?). Och orange filter såklart.

Ison-Glasgow-fotograferad-för-Kulturrådet-2016-Ison-och-Fille

Variera utsnitt och vinkel

När jag arbetar snabbt och ändå vill få fram variation utan att behöva ändra ”scenen” med ljussättning och allt kör jag ofta det gamla ”Gå runt din modell”-tricket.

Just när man har ljussättning med en blixt brukar det fungera alldeles utmärkt, då finns det ofta många vinklar att välja från.

Ison-porträtt-on-location-en-blixt-Profoto-B2-Deep-Umbrella-Large-White

Ljuset från en blixt lite blandat med befintligt ljus utomhus eller inomhus räcker många gånger alldeles utmärkt. Har man färgfilter underlättar det såklart att skapa den balans och de toner man är ute efter, men det är inget måste. Eller så kanske det är det för att minimera efterarbetet och få bra bilder direkt i kameran.

porträtt-Ison-Glasgow-artikel-reportage-Kulturrådet

Klädbyte skapar variation

Bilden ovan är en av de jag tog först, och då hade Ison på sig de kläder han kom i, under finns den vita tröjan på bilderna i början. Alla har kanske inte kläder som kan skapa variation, men om det går brukar det vara något som uppskattas av formgivare så det inte blir nästintill identiska bilder som används på t ex omslag och inlaga.

testbild-fönster-i-bakgrunden-färgbalans

Ett nytt porträtt precis bredvid

Innan jag började fotograferingen tog jag bilder med fåtöljen i mitten men gick runt den själv för att se om det gick att skapa helt olika porträtt utan att Ison behövde flytta på sig.

Det gjorde det.

Ison-porträtt-inomhus-Filmhuset-persienn-fönster-bakgrund-en-blixt

Fönster i bakgrunden kan bli jättebra, eller så blir det alldeles kontrastlöst, men persienner gör att de ljusa delarna oftast inte fräter ut helt i alla fall.

Utan att behöva flytta modell eller blixt alls gick det alldeles utmärkt att göra något lite annorlunda med minimal tidsåtgång.

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.