≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Ljust och fräscht vårdporträtt – steg för steg

ljust-och-fräscht-porträtt-i-vårdmiljö-tandläkare-färgfilter-balansera-färgtemperatur-en-blixt

När jag fotograferar människor i en miljö som för ögat upplevs som ljus, vit och fräsch, kan det ibland vara en liten uppförsbacke att komma dit. Ögat luras ju så mycket, så vid första anblick kan allt se bra ut. Här kan färgfilter vara lösningen, bland annat.

Så fort man tar en testbild med kameran inser man att det finns lite att arbeta på innan det blir så som man hade önskat. Såklart regnade det ute också, någon hjälp av ljuset utanför fönstren fick vi inte.

testbild-1-ingen-blixt-bara-befintligt-ljus

Slutartid 1/80, bländare f/2.8, ISO400

Första testbilden på måfå

Det kanske låter oprofessionellt, men någonstans måste man börja, och då brukar det gå fortast och enklast att bara ställa kameran på Manuell och chansa på bländare plus slutartid.

Eller, chansa och chansa, någon slags grov uppskattning har jag väl, men i bilden ovan som är tagen innan jag ens slagit på blixten, i detta fall en Profoto B2 med Deep Umbrella Large vit, kändes det spontant lite för mörkt.

testbild-2-blixt-utan-färgfilter

Slutartid 1/125, bländare f/2.8, ISO200

Dags att sätta på blixten

Här någonstans kom jag på att jag hellre hade ISO200 än 400, så den blev genast mörkare. Blixten som stod rätt nära till vänster om mig och kameran var på, men gjorde inte mycket för bilden.

testbild-3-en-blixt-med-CTO-färgfilter

Slutartid 1/60, bländare f/2.5, ISO200

Börja med halv blixteffekt

Tänk vad finurligt det hade varit om Profotos Air-radiokontroller hade kunnat skriva in effekten direkt i bildfilernas metadata? Då hade jag kunnat säga exakt vilken ljusstyrka jag hade inställd. Tyvärr ska det inte vara så enkelt, men jag gissar att det var någonstans mitt på skalan.

Poängen med det är att jag då kan justera blixtens ljus både uppåt och nedåt, tillsammans med övriga variabler som bländare och slutartid. Just därför är det smart att börja någonstans mitt på skalorna blixteffekt, bländare och slutartid.

testbild-4-färgfilter-cto-befintlig-belysning-inomhus

Ljusare bakgrund, och förgrund

Med en aningens längre slutartid och en aningens mer öppen bländare blev det genast lite ljusare överallt i bilden. Eftersom blixtens ljus i princip bara träffar modellen här kan jag dela upp det lite.

Den slutliga bilden, den allra första alltså, den hade jag öppnat upp bländaren till f/2.2 för att få så kort skärpedjup och ljust överallt. Kanske inte den optimala bländaren att arbeta med då det blir lätt att fokus kanske inte sitter exakt på alla bilder, men här funkade min nya Nikon D5 alldeles perfekt.

Färgtemperatur och färgfilter

På alla bilder ovan har jag haft ett färgfilter på blixten, CTO, i färgen orange alltså, för att balansera inomhusbelysningen så allt inte blir gulaktigt i bakgrunden.

Nu är det sällan så enkelt, eftersom det kommer ljus från fönstren med en helt annan färgtemperatur, och så är det inte bara glödljus på lamporna utan såklart blandat med lågenergilampor typ lysrör.

Men, det underlättar väldigt att hamna mer rätt.

Lite gult fusk i Lightroom

En litet knep jag kommit på när det kanske inte känns helt vitt i bakgrunden på bilder som dessa, trots färgfilter på blixtarna, är att i Lightroom helt enkelt dra i reglaget för hur ljusa de gula färgerna ska vara.

Då får man på ett omärkligt sätt bort lite gulstick.

Håll bara ett öga på själva modellen så det inte strular till någon färg som den har på sig, ibland kan det bli väldigt konstigt. Sen kan man varsamt göra det med de blåa färgerna, och kanske magenta och lila också, som brukar kunna smyga sig in i skuggor.

Om man inte vill behålla det precis så, dvs.

porträtt-av-tandläkare-en-blixt-Profoto-B1-umbrella-deep-white-large

En bild åt andra hållet

Det roliga med att fotografera på plats hos företag, on-location alltså, är att försöka klämma ur så många vinklar och ”scener” man kan ur rätt små rum. Har det t ex naturligt att göra en helt annan bild bara genom att be min modell vända på sig, så flyttade jag blixten och fotograferade från andra hållet.

Bakgrunden här var betydligt mörkare och upplyst av andra sorters ljuskällor, så det blev inte ljust och vitt direkt. Men å andra sidan blev det variation, och det är minst lika viktigt.

Och användbart.

Vill du läsa fler inlägg om fotograferingar där jag går igenom en plåtning steg för steg finns det fler här.

1 comment… add one
  • Thomas 22 april, 2016, 12:29

    Tack för att du delar med dig.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.