≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Jag höjde mitt timpris

prissättning-blogg-prishöjning-fotograf-timpris-ta-betalt

Prissättning och ersättning och vad en bild kostar, eller vad den är värd, diskuteras flitigt och ständigt för fotografer och såklart alla som vill sälja sina tjänster eller produkter, oavsett om det är en stol eller en rymdraket. Eller en frisyr.

Vill man kunna försörja sig (och kanske några barn) behöver man få in rätt många kronor per månad, och inte slösa bort dem på dyra saker, då måste man få in ännu fler kronor.

Som frilans får man se till att hitta en lösning för försörjningen, och efter många vändor där jag provat diverse sätt att ta betalt har jag landat i kombinationen tid och leverans.

Prissättning med timpris?

Innan jag kommer till själva poängen med det här inlägget tänkte jag bara skriva några rader om det här att ta betalt för sin tid, med några tankar kring det konstiga med det. Och enkelheten.

Vill du läsa mer om min prissättning och hur den funkar har jag skrivit ett hyfsat aktuellt inlägg om det tidigare.

För att få en grej med timpris ur mig, så är det att egentligen är det rätt knäppt sätt att ta betalt. Om jag är långsam får jag mer betalt?!

Men, efter att ha provat alla möjliga strategier för prissättning känns ändå kombinationen timmar och bilder som enklast. För mig och för kunderna. Och det funkar. Och det är enkelt. Och jag kan stå för det utan att behöva krångla.

Höja sitt pris?

För några år sedan kom jag fram till ett timpris på 975 kr exklusive moms. Det kändes ok och det lät bra. Tusen kronor i timmen var lite läskigt, 975 är ju bara tre siffror, och lite som nio och nittio.

Sen höjde jag till tusen kronor i timmen jämnt. Lätt att säga och lätt att räkna ut en grov offert i huvudet när någon ringde. Jag förlorade inga uppdrag på det, vad jag vet.

Förra året höjde jag mitt timpris med 20% till 1200 kronor i timmen, jag hade säkert kunnat höja till 1500 kr, men med någon slags svensk återhållsamhet i ryggmärgen kändes 1200 kr bra.

Motivera timkostnaden?

Med dyr utrustning, utbildning etc? Helst inte. Ska man behöva betala mer för en mäklare med dyrare bil, är den bättre? Eller snickare med dyrare hammare? Och vad utbildningen egentligen kostar är irrelevant, vad man levererar och hur bra är det däremot, och det kanske är ett resultat av utbildningen. Eller inte?

Jag är rätt snabb, många av mina uppdrag är korta och snabba. Jag vill ha det så och mina kunder tror jag gillar att det är rätt effektiv tid de får från mig, och det är värt något.

För alla parter.

Ofta görs jämförelsen med jurister som kanske tar tre eller fyra gånger så mycket som jag gör i timmen. Deras arbete kanske påverkar kundens ekonomi mer i det långa loppet än några styrelseporträtt, det är värt lite extra kan jag erkänna.

Eller så jämför man med klassiska hantverksyrken som t ex snickare där de kanske tar en tredjedel eller hälften av vad jag tar betalt per timme. Kanske mindre ändå?

De brukar dock ha uppdrag som är mer än en timme eller två, och med en sådan beläggning kan man såklart ha ett lägre timpris. Skulle jag ha tre-fyra kunder per månad som köpte upp all min tid hade jag gärna sänkt mitt timpris om jag kunde fakturera 160 timmar.

Hur vill jag sälja?

Eller snarare, hur vill jag att mina kunder ska köpa?

Jag gillar bruksbilder. Jag gillar att det ska vara enkelt att anlita mig, hellre en gång extra än att det bara blir en gång. Jag gillar att det ska vara enkelt att använda bilderna jag levererar (därför ingår fri nyttjanderätt i alla mina leveranser) så att mina kunder använder bilderna fritt och mycket.

Då spelar nog inte tusen eller tolvhundra kronor i timmen speciellt stor roll, men att det blir korta och effektiva fotouppdrag är desto viktigare. Med enkla leveranser och inga dolda kostnader.

Vad hände efter prishöjningen?

Ingenting.

Verkligen inte något alls.

Ingen har ens kommenterat det.

Jag kanske hade kunnat höjt mitt timpris till 1800 kronor? (One Million Dollar!?) Det kanske hade funkat, eller så hade allt fallit som ett korthus? Inget jag kommer prova i år, så det får förbli en hypotetisk fråga.

Tvåtusen kronor för ett porträtt, om prissättning för fotografer och att motivera sitt pris

Upplevd dyrhet/billighet?

Det är mer än priset som gör om en fotograf eller någon annan som säljer sina tjänster upplevs som dyr eller billig.

En gång fick jag en fråga av en kund hur ett porträtt kunde kosta tvåtusen kronor när den anställda hade varit i studion bara tio minuter eller en kvart.

Såhär svarade jag då: Tvåtusen kronor för ett porträtt?!?

Timpriset är bara en liten del i ekvationen om något kändes prisvärt eller inte. Att behöva betala femtio kronor för att barnen ska kunna underhålla sig med film på en tretton timmar lång flygresa till Thailand känns på något sätt dyrt, och ganska snålt, när man redan betalat 70.000 kronor för resan.

Eller att inte få en macka på flyget. Eller dricka till barnen. Men kaffe och te ingår?

Att personalen kan få använda bilderna fritt efter leverans utan begränsningar, t ex till LinkedIn, kanske upplevs som en bonus man inte ens hade tänkt på. Som inte kostar fotografen något extra heller.

Gungor och karuseller

You win some, you lose some.

Och andra uttryck som ganska väl beskriver prissättningens fram-, och baksidor. Någonstans finns såklart en brytgräns, kanske inte superexakt, men lite glidande sådär.

Läs gärna ett annat inlägg om prissättning här, om strandsolar.

Du höjer priset rejält och vips får du inte lika många svar på offerter tillbaka. Eller så ringer inte kunden efter att du har levererat och beställer en gång till? Du kanske får jättemycket betalt per timme, men inte för så många timmar?

Det kanske jämnar ut sig om du får totalt sett, eller mer, betalt för ditt arbete. Det kanske blir färre småjobb men mer betalt för de som blir kvar, eller så tjänar du faktiskt mer?

Varför höjde jag timpriset?

I korthet. Jag vill att mina kunder ska anlita mig mer till korta, snabba uppdrag, hellre än att försöka utvidga varje uppdrag så de tar mer tid kändes en höjning av mitt timpris som ett sätt där jag blir mer nöjd och motiverad att fortsätta hålla jobben korta och effektiva.

Jag motiverar hellre ett högre timpris än att jag behöver motivera tiden som kunden inte ser.

Det här kanske är helt fel och jag kanske får ångra det, men jag tror att för mitt sätt att arbeta och den typen av uppdrag jag vill ha och gillar kommer ett högre timpris motivera mig att bli ännu mer effektiv och mina kunder kommer tycka att det är mer motiverat att jag kanske är dyr per timme blir det rätt prisvärt i slutändan.

Jag har ändå blivit billigare

En timme för tolvhundra kronor är ju faktiskt lika mycket som två timmar för sexhundra i timmen. För kunden, inte mig dock.

Tittar jag tillbaka på jobb jag gjorde för många år sedan landade de ofta på betydligt högre summor än vad mina snittjobb gör idag. Det var krångliga offerter där allt delades upp i olika timmar.

Tid för förberedelser, tid för resa, tid för att packa utrustning, tid för att göra bildurval, tid för att retuschera och en massa annat.

Klart det blev många timmar. Egentligen borde jag tagit en timme betalt bara för att skriva en offert.

Nu är det precis tvärt om. Många fotograferingar jag gör idag är sällan längre än en timme eller två. Sen kanske lite förberedelser och lite resa, plus bilderna jag levererar.

Så även om mitt timpris är högre än någonsin har jag nog blivit mer prisvärd än någonsin. Trots dyrare utrustning. Eller kanske delvis tack vare den, plus en massa erfarenhet?

Hur tänker du angående prissättning, skriv gärna en kommentar.

Comments on this entry are closed.

  • Henrik 24 november, 2017, 17:22

    Intresant läsning. Kanske missade något men tar du bara ut timpeng för tiden du är på plats och fotograferar och bakar in kostnad för efterarbetet i den pengen? /Henrik Rosén

  • Henrik 24 november, 2017, 17:26

    Hej. Spännande läsning. Du bakar altså in tiden för efterbehandling i priset och fakturerar fndast tiden du är på plats, eller förstod jag fel?
    /Henrik

    • Fotograf Stefan Tell 26 november, 2017, 22:18

      Tack Henrik,

      jag tar bara betalt utifrån mitt timarvode för förberedelser (packa/rigga etc), ev. restid samt själva fotograferingen.

      Sen tar jag ett pris per bild som kunden väljer att köpa, och i det priset ingår lättare retusch, digital leverans i olika format (skärm/tryck plus ev. svartvitt) och fri nyttjanderätt.

      För mig har det varit en enkel formel, och jag tror också att kunderna velat köpa fler bilder när det inte är så krångligt.

  • Terese Ann 2 december, 2017, 12:55

    Tack för utmärkt inspirerande information. Men undrar! När du levererar bilderna är de högupplösta, vilken storlek levererar du? Och är det dessa du tar 2000:-/bild ex moms. Du gör inte skillnad på lågupplösta lämpade för web?
    Om ett jobb tar 1 tim och en tjugo min hur debiterar du timpeng då?
    / Terese

    • Fotograf Stefan Tell 2 december, 2017, 23:05

      Hej Terese,
      jag tror det blev lite sammanblandat här.

      2000 kr plus moms har varit ett standardpris för mig för enskilda porträtt i studion. T ex om en person bokar en tid och bara behöver ett studioporträtt. Där är varken pris per bild eller timdebitering inblandat, bara ett slags paketpris. Och ärligt talat är större delen en startkostnad.

      Jag brukar alltid påtala kunden att det är kanske det minst prisvärda man kan göra hos mig, alltså bara boka tid för en enda bild. Kan de ta med en kollega blir det genast nästan hälften så dyrt.

      Och ja, jag levererar alltid högupplöst plus en version för skärm (2048px på långa sidan) och svartvitt om de vill ha det också. Tar så otroligt lite extra tid, men underlättar för kunden som sällan har Photoshop eller liknande installerat.

      Timdebitering är något jag oftast avrundar nedåt, dvs att en timme och tjugo minuter blir en timme. Det beror såklart helt på uppdraget, eftersom tiden bara är en del av ekvationen.

      • Terese 8 december, 2017, 16:47

        Tack för svar!
        Jo det blev lite sammanblandning där. Men jag läste nånstans att du tog ca 1000:-/timme + 300:- för varje bild för ett personalporträtt. Är den bilden också högupplöst? Du levererar inga papperskopior?

        • Fotograf Stefan Tell 9 december, 2017, 14:18

          1000 kr/timme var det för något år sedan, innan jag höjde till 1200 kr/timme.

          Priset per bild inkluderar högupplöst digital fil. Utskrifter får kunderna gärna göra som de vill med sen.

  • Glenn 12 december, 2017, 18:22

    Hej Stefan! Är priserna som du beskriver inkl eller exkl. moms? Antar att det är exkl? Ska göra en porträttfotografering för 10 personer i veckan (kontorsmiljö) och är rätt ny inom det här området men väldigt erfaren i andra kategorier, så som bröllopsfoto, och naturfotografi. (Är filmfotograf i grunden). Borde ett rimligt pris för detta bli då;

    900kr/tim
    200kr / per bild. Allt exkl moms.
    (I detta har jag lagt ihop ett paketpris att varje bild blir 3 färdiga bilder som dom kan välja bland + 3 likadana i svartvitt. Allt i digitalt format). Varför jag gör såhär är för att jag hoppas på ett vidare sammarbete med kunden då chansen finns att dom vill hyra in mig igen inom en snar framtid. Så därför ger jag dom lite extra och visar att jag är ”flexibel”. obs.

    • Fotograf Stefan Tell 12 december, 2017, 23:43

      Hej Glenn,

      eftersom jag är ett företag som säljer mina tjänster till andra företag pratar jag alltid exklusive moms. Sen läggs den såklart på när fakturan skickas, men ursprungspriset anges alltid utan.

      Jag tycker det känns som du är på rätt spår, det är bättre att vara tydlig med priser och inte sälja sig för billigt i början, men samtidigt vara öppen för att kunna bjuda på något extra om allt känns bra. Sånt gillar jag när jag är kund, och jag gissar att många av mina kunder uppskattar det.

      Lycka till, hör såklart av dig om du har fler frågor.

  • Calle 4 april, 2018, 07:50

    Hej Stefan!
    Kör ett likande upplägg som du gör sedan ett år tillbaka, fast timpris och sedan ett pris för användarrättigheterna för bilderna. Oftast uppskattar kunden hur många bilder de vill ha och jag brukar du ge en rabatt för bilder de köper utöver de överrenskomna bildantalet. Motiverar mig att ge det lilla extra för att de ska köpa några extra bilder och inte sällan innebär de att de köpen en 5-10 bilder extra.

    Ha det fint!
    /Calle

    • Fotograf Stefan Tell 4 april, 2018, 12:28

      Hej.
      Det har verkligen underlättat för mig att förenkla den biten, allt från offert till att kunderna som du säger köper mer för att det känns enkelt.

      Kan man så bara sälja en extra bild per uppdrag är det ett rejält tillskott i kassan, vilket såklart är bra på alla sätt.