≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
porträtt-på-plats-kulturrådet-pressbild-magnus-två-blixtar-rent-blixthuvud

Det är lustigt med så mycket utrustning man hinner samla på sig under åren och så blir det många gånger minst lika bra eller bättre om man håller sig till ett så enkelt recept för ljussättning som möjligt.

Två Profoto B1 utan varken paraply eller softbox t ex.

fotografering-två-blixtar-Profoto-B1-utan-ljusmodifierare-studsa-tak-porträtt

Rymligt,vitt, högt i tak, ljust utanför

Det är receptet som brukar funkar för mig i alla fall, då kan man göra ljussättningen väldigt öppen genom att inte begränsa sig lika mycket med avgränsande ljusmodifierare.

Jag har fotograferat i Filmhuset hos Kulturrådet många gånger nu, så lokalerna är bekanta. Vet man med sig att det är fint väder ute kan det räcka med att ta med två blixtar och paraplyer. Eller inga paraplyer alls (men de tar jag ändå med mig, tar ju knappt någon extra plats).

Här är förresten en ljussättning på ungefär exakt samma plats, men med två blixtparaplyer: Nästan fönsterljus med två blixtar + paraplyer

bakom-kulisserna-fotografering-på-plats-två-blixtar-ingen-ljusformare

Blixt upp i taket

Det funkar såklart inte alltid lika enkelt att slå blixten i taket, men när det gör det får man i mina ögon ett ljus som upplevs hyfsat naturligt (inomhus kommer ju mycket ljus uppifrån).

Man får kolla en extra gång bara från modellens plats så man inte ser själva blixten (där det lyser dvs, blixten behöver man inte gömma), då kan det bli lite väl skarpt, om man inte vill ha det så, dvs. Annars är det bara att göra som vanligt, men betrakta taket som någon slags reflexskärm och vinklar ljuset efter smak.

För lite kantljus ställde jag en andra blixt en bit bort.

Ovan är från ett annat exempel på samma teknik med i ett rum med betydligt högre i tak: En rejäl blixt i taket hjälper.

Här är ännu ett exempel, men även med vita väggar som blixtarna studsade i för att fylla rummet med ljus.

Det var nog allt för denna gång.