≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Vissa bilder säljer vissa bilder

säljtips-fotograf-vissa-bilder-säljer-vissa-bilder

Ibland är de bästa tipsen väldigt självklara, så självklara att man knappt vågar yppa dem, men just det här säljtipset, eller vad man ska kalla det, tycker jag är värt att nämna.

Bilderna ovan i inlägget är några exempel från ett långt fotouppdrag jag hade för bemanningsföretaget Poolia. Det var nog några år som jag löpande fotograferade deras personal på plats hos dem (och sen fuskade in dem mot ett antal bakgrunder i efterhand).

Det var ett väldigt bra uppdrag, efter några gånger kunde jag det utantill och blev snabbare, det fanns smink på plats och gott kaffe. Och en massa trevliga människor man hann prata lite med.

Det man visar, det säljer man

De flesta som går in i en butik letar upp vad de vill köpa och går sedan till kassan. Lite samma sak är det med att handla på nätet, även för bildköpare. Man letar efter ungefär det man vill ha.

Apropå Poolia och deras bilder, här finns ett inlägg om hur jag jobbade med ljussättningen och sånt.

Det är nog väldigt sällan någon går in i en affär och börjar beskriva en vara för personalen och hoppas på att de har en precis som man vill ha. Mer troligt är det att man letar runt och går därifrån om inget föll direkt i smaken.

Sen är det nog så att man inte heller går in i alla butiker i sitt letande, någon slags gallring sker omedvetet. Jag skulle nog kanske aldrig gå in i vissa butiker om jag aldrig hittat något jag gillat där förut. Eller om det är glasklart att de inte ens vänder sig till mig alls.

”Vi skulle vilja ha bilder i samma stil som dina Poolia-porträtt”

Jag kan nog inte ens räkna hur många gånger jag har fått ungefär den förfrågan. Jättemånga gånger är det i alla fall.

Hade det funnits ett exakt namn för den typen av bilder skulle de kanske istället frågat efter det, men nu har de letat runt och gillade de här bilderna jag har i min portfolio. Sen hör de av sig med önskemålet att få något liknande.

Färgbutiker har färgkartor, frisörer har frisyrkataloger, bilaffärer har ”bygg din bil på nätet”, köksföretag har 3D-skisser. Allt för att man ska få kunden att komma så nära det färdiga resultatet och förstå stilen utan att faktiskt behöva köpa något på chans.

Samma tror jag gäller för fotografer, men här är det såklart lite svårt att bara klistra in sitt ansikte i någon annans huvud på en bild, men gillar man stilen så gillar man stilen. Och det räcker nog långt. Förutsatt de visar något man är ute efter, på ett ungefär.

Det man visar, det säljer man

Nu blev det samma rubrik igen, men precis så är det. Vill man sälja företagsporträtt måste man visa företagsporträtt, är jag ganska övertygad om.

Samma för babyfotografering och bröllopsporträtt, även om man kanske kan tänka ”ett porträtt är väl ett porträtt?”. Jag är högst tveksam till att någon hittar en fantastisk landskapsfotograf och frågar denne om artistporträtt.

En annan sak jag gjorde för många år sedan var att fotografera för en guldsmed, bara att ha några produktbilder från det uppdraget i min portfolio har lett till kanske femtio förfrågningar om liknande uppdrag. De flesta blev inte av, men ändå.

Vilka bilder visar du upp?

Det är första frågan. Följdfrågan är:

Vilka bilder vill du sälja mer av?

Skriv en lista på vad du visar upp för sorters bilder, gruppera och döp kategorierna precis som du vill, det är bara du som behöver förstå det du skrivit.

Sen skriver du en lista bredvid med vilka fotouppdrag och bilder du skulle vilja sälja mer av.

Kolla om listorna är ungefär samma, annars kan det vara dags att antingen ändra din plan eller hjälpa den på traven genom att visa upp mer av sånt du vill fokusera på.

Om du inte har rätt bilder?

Det kan ju vara så att du verkligen vill satsa på en viss nisch men saknar rätt sortens bilder för att marknadsföra dig som en sådan fotograf. Då finns egentligen bara en lösning som jag ser det.

Du får fuska lite och skapa sådana bilder på något sätt som funkar för dig, kanske med några kompisar som ställer upp som modeller?

Vill du bli djurfotograf är det säkert enklare på vissa sätt, men huvudsaken är att du kan visa upp något, annars har kunderna så svårt att förstå om du är rätt fotograf för uppdraget.

Har du någon kommentar på detta eller synpunkter du vill dela med dig av? Skriv gärna något rad. Tack.

Comments on this entry are closed.

  • Jasmin - Seos Fotografi 11 januari, 2017, 08:34

    Jättebra tips för oss fotografer! Ibland är det de enklaste tipsen som ger bättre effekt än de stora tilltagen. Jag fotograferar utomhusbröllop och kärleksporträtt i naturligt ljus och hade studioporträtt på min hemsida från start

    • Fotograf Stefan Tell 16 januari, 2017, 10:04

      Tack Jasmin,
      det är ju egentligen inte så konstigt. Kommer man in i en affär tror man bara att de säljer det man ser på hyllorna. Internet är lite samma sak, syns det inte så finns det inte.