≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Istället för säljsamtal på måfå

diagram-infografik-sälj-via-kontakter

Gillar du att skicka säljbrev till folk du aldrig träffat eller ringa kallsamtal till de du inte känner? Tycker du att skapa kontakt med personer du inte har den minsta relation är en kul utmaning.

Då är nog det här tipset inget för dig.

Själv tycker jag den typen av försäljning är rätt trist, kanske är jag bränd av när jag jobbade extra med telemarketing eller som offer för alla telefonförsäljare som lyckas ringa vid sämsta möjliga tillfälle. Eller bara inte var speciellt engagerade.

Ge mig en koppling, ett sammanhang

Om jag får välja säljer jag helst när jag inte tänker på det, men det blir lite svårt när det handlar om att få till ett säljbrev eller snabbt fånga någons uppmärksamhet med ett telefonsamtal.

Däremot, finns det något att hänga upp det på, då är det en helt annan sak, t ex att kunna inleda med typ:

”Hej, jag fick ditt namn av Carro som sa att ni behövde pressbilder av er nya VD.”

Det finns säkert ett namn för den tekniken, själv tycker jag det snabbt går från att ”sälja” till att ”höra av sig till” vilket i min bok känns som en mycket mer inspirerande sak att ha på sin att-göra-lista.

Börja med en lista

Återigen dessa listor, alltid bra sätt att börja någonstans. Tror man kan få tillbaka lite pepp och självförtroende bara där, för när man börjat med listan är man ju halvvägs. Nästan.

Enklaste sättet är att gå igenom mailen, eller sina kontakter på LinkedIn, eller Facebook eller var man nu har flest affärskontakter. Eller så tänker man bara kontakter rätt och slätt.

Exakt hur man ber dem om en tjänst är upp till var och en, jag tror man får lite anpassa det till mottagaren.

Få ett namn, eller bli introducerad

Kan du få några av dina kontakter att agera mellanhand och i princip delta i införsäljningen av dig, jättebra. Annars räcker det med att få något namn att kontakta.

Just det här är en av anledningarna till att jag lägger till alla jag träffar på LinkedIn, om jag behöver kontakter i framtiden.

Folk älskar att hjälpa till. Och folk älskar att ha kontakter, bra kontakter. Det är i alla fall min uppfattning.

Frågar någon efter en bra frisör på Facebook, eller en rörmokare, eller någon som kan fixa en hemsida brukar det drälla in tips. Men att vänta på att ens nätverk ska sälja in dig är väl lite passivt?

”Känner du någon som behöver pressbilder?”

”Jag skulle vilja fotografera en skådespelare, känner du någon?”

”Jag ska till New York, vet du någon som behöver bilder därifrån?”

”Det har varit ett dåligt år och jag behöver verkligen komma igång, har du idéer om någon som behöver en fotograf?”

”Jag har lite ont om hundporträtt i min portfolio, kan du hjälpa?”

Exakt vad man frågar efter och hur man gör det är som sagt en smaksak, det vet man nog bäst själv.

Aktivera ditt nätverk

Vissa har det där naturligt, lite som den där klassiska typen i filmer som alltid har kusiner och bröder hit och dit som kan erbjuda det ena och det andra, högt som lågt.

De flesta andra måste man nog hjälpa lite på traven, de kanske vet att du är fotograf, men inte så mycket mer. Har du inte berättat vad du vill sälja blir det svårt för dem att hjälpa.

Säg att du kontaktar en person i ditt nätverk om dagen hela 2016 (vi låtsas att det är nyårsdagen idag). Enligt Internet är det 253 arbetsdagar i år (bonus med skottår, extra chans att bli rik).

Några minuter om dagen

Sen drar vi av lite sommar och semester, men säg 200 dagar du kan kontakta någon du har haft kontakt med. Det är 200 chanser att få några bra namn på personer som kanske kommer nappa.

Jag är övertygad om att dessa 200 kommer vara mycket roligare, trevligare och lättare att sälja något till än om du bara skulle ta en lista på 200 passande företag och ringa dem helt objudet.

Visst, det kanske inte blir samma fokus om du kanske har tänkt att bara sälja in till en viss bransch, men är du som många fotografer idag, lite av en mångsysslare, tror jag det kommer lyckas.

Vad kan det ta att slänga iväg ett mail om dagen? Några minuter kanske? Sen kan man marknadsföra sig på andra sätt samtidigt, men här är en grej som garanterat kommer sätta saker i rullning och som kan bli en rutin som till slut knappt märks.

Det blev som vanligt en lång text om en kort idé, hade kanske räckt med illustrationen? Men jag blev så inspirerad av en som frågade på Facebook att jag var tvungen att skriva av mig lite.

Vill du få mer tips om säljarbete, kolla gamla inlägg med säljtips!

Har du bra erfarenheter av den här metoden, skriv gärna en kommentar och berätta om dina bästa tips.

5 comments… add one
  • Ola Dyrhill 22 februari, 2016, 10:12

    Tack för att du så generöst delar med dej Stefan.
    ”Goes around, comes around” :-)

  • Jeanette 22 februari, 2016, 11:08

    Tack så hemskt mycket för tipsen! Jag är precis i en process i att börja kontakta folk för att bredda mitt nätverk :)

    • Stefan Tell 22 februari, 2016, 14:15

      Ola & Jeanette,
      kul att ni tyckte det var intressant. Ibland är det svårt att avgöra om man ska skriva om saker som kan kännas självklara, men å andra sidan glömmer man lätt bort de enkla knepen.

      Berätta gärna vad som funkar för er.

  • Ola Dyrhill 22 februari, 2016, 14:46

    Jag är väldigt inriktad på eventfoto så när jag ser ett event som jag skulle vilja plåta så tar jag kontakt med arrangören och frågar om de anlitat någon fotograf ännu?
    Skall tilläggas att jag tar betalt för att fotografera men jag lever inte på det.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.