≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Istället för att korrigera med färgfilter

reportagebild-två-blixtar-Profoto-B1-blixtparaply-vitbalans

För det mesta när man fotograferar inomhus där lamporna är tända kommer ljuset från blixtarna, i det här fallet Profoto B2, att skilja sig åt i färgtemperatur. Så förgrund och bakgrund kommer troligtvis upplevas olika, förutom att förgrunden är ljussatt efteråt.

I vanliga fall är det smart att använda färgfilter för att korrigera för skillnaden, även om det inte kommer bli samma överallt ändå, man vet ju aldrig hur de har blandat lysrör, LED-spotlights och glödlampor. För att inte tala om fönsterljus och väggfärg som påverkar.

Varma porträtt med varma toner

Det här uppdraget var från en personaltidning att fotografera porträtt på en kille som intervjuades i artikeln. Jag har för det mesta rätt fria händer, men önskemålen var att det skulle vara på arbetsplatsen och att det skulle vara varm ton på bilden.

Lokalerna gick i orange/rött/gult och belysningen åt samma håll, så istället för att tejpa fast färgkorrigeringsfilter som t ex CTO för att balansera det hela lät jag blixtarna vara ofiltrerade.

porträtt-symmetrisk-ljussättning-två-blixtar-Profoto-B2-blixtparaply-on-location

En blixt på vardera sida

Jag har en ljussättning för snabba jobb som detta jag utgått från ett tag nu. En blixt med paraply på vardera sida om kameran, symmetriskt och fint ljus i ögonen med bra kontroll av skuggorna.

Sen kan man enkelt flytta den ena eller andra en liten bit för att justera ljuset, t ex på den översta bilden där blixten på höger sida fick vara huvudljus och den precis bredvid mig upplättning.

Nu blev det lite omvänt, för när jag skulle ta de sista ansiktsporträtten flyttade jag tillbaka blixtarna som de stod från början, dvs en på varje sida med ett vitt Profoto Deep Umbrella ungefär i huvudhöjd, eller lite högre som takhöjden tillät.

Den bilden har jag dock fuskat till lite i efterhand för att allt inte ska bli samma toner av orange och flyta ihop, där hade det troligtvis gått snabbare att tejpa fast ett orangefilter på blixtarna, men att börja mecka för mycket mitt i en fotografering kan krångla till det.

Hursomhelst är det ibland bättre att vrida till färgerna än att försöka slåss mot skillnaderna, if you can’t beat them, och allt det där.

4 comments… add one
  • Lasse 29 januari, 2016, 09:44

    Jättefina bilder med bra balans med befintligt ljus.
    Det jag funderar på är hur du får det snygga korta skärpedjupet? Är det enbart att dra ner styrkan på blixten eller är det HSS som får jobba ?

    • Stefan Tell 29 januari, 2016, 09:50

      Tack så mycket, jag blev glatt överraskad också. Det har nog mest att göra med att han står rätt nära mig och det är många meter till fönster och vägg bakom.

      Att det är mer ljus bakom än framför hjälper såklart till för att få till den krämiga känslan.

      Kan ha varit ett 50mm jag använde. Kan kolla upp och återkomma med detaljer.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.