≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Såhär funkar min prissättning

grafik-illustration-så-tar-jag-betalt-fotograf-Stefan-Tell

”Vad ska jag ta betalt för fotografering av x?” eller ”vad bör en bild kosta?” är nog bland de vanligare frågorna bland fotografer på nätet och de som frågar via mail.

På det glada 90-talet tyckte folk det var kul att svara ”hur långt är ett snöre” på liknande frågor, men istället för att vara spydig tänkte jag gå igenom ungefär hur jag brukar sätta mitt pris på fotouppdrag.

Jag har nog provat en massa olika sätt att beräkna pris, men nu har jag kört enligt den här kalkylen som jag tycker funkar smidigt och snabbt, plus att den är väldigt flexibel. Du får läsa igenom allt och fundera på om den passar din verksamhet.

Tid och leveransens storlek

Grovt förklarat tänker jag så. Hur mycket tid tog jobbet att producera x bilder och vad vill jag ha betalt för det? Kostnader utöver min tid som t ex resor, rekvisita eller hyra av utrustning läggs på separat.

Jag gör bruksbilder

För att definiera vad jag gör så har jag klurat och kommit på att jag mest levererar ”bruksbilder”, dvs bilder som ska användas (gärna mycket och ofta) och jag trots hur fina porträtten än må vara inte betraktar som konstverk. För det mest.

Jag levererar porträtt, verksamhetsbilder och foton till reportage jag vill ska användas mycket. Jag vill samtidigt hellre att företag köper fler bilder av mig och betalar rimligt än att jag försöker få ut maximalt antal kronor för en bild. Det tror jag alla vinner på.

Prissättning med två variabler

Efter att ha provat med prissättning som utgår från något slags värde på bilder där man gissar sig fram till hur mycket en bild kan/bör/får kosta slopade jag det och funderade istället på vad jag kan vara nöjd med att sälja en bild för.

Men, för att inte hamna i situationer där man har låst sig vid ett pris per bild och lägger ner en massa tid för att sedan få beskedet från kunden att de nog bara behövde en enda bild, så har jag delat upp prissättningen i två delar.

prissättning-timpris-resa-foto-förberedelser

Ta betalt för tydlig tid

Att en resa tur och retur till kunden tar en timme är enkelt att förklara, så den debiterar jag per timme. Att förberedelser som att packa utrustning eller sätta upp en tillfällig studio hos kunden är också lätt att förstå, så den tar jag också betalt per timme för.

Samma sak med själva fotograferingen, då ser ju kunden att jag är där (eller i fotostudion) och arbetar, och att det tar sin tid.

Sen blir det svårare att vara lika tydlig, då byter jag till ett annat sätt att ta betalt av flera anledningar. Några för att det förenklar, och några för att det har visat sig hjälpa med merförsäljning.

prissättning-bildpris-för-levererade-bilder

Ta betalt för leveransens storlek

Jag brukar förklara det som att jag tar betalt per timme för den delen av jobbet som är fram till bilderna hamnar i datorn.

Sen kommer det svåra, eller det var svårt förut eftersom jag behövde lägga en massa tid på att uppskatta om jag ska ta mer betalt för en omslagsbild, eller om bilden ska användas mycket eller lite. Dvs försöka sätta något slags värde på just den bilden. Skitsvårt.

Istället har jag ett fast pris per bild som bestäms lite av hur mycket arbete bilderna kräver med retusch och sånt. Det är ingen exakt vetenskap, men enligt teorin om gungor och karuseller verkar det som jag inte går back på affären, så hyfsat rätt verkar jag ligga.

Fri nyttjanderätt m.m. ingår

I priset per bild har jag bakat in allt arbete som just sker efter fotograferingen är klar och jag stoppar in minneskortet i datorn.

Det inkluderar import av alla bildfiler, märkning, sortering, urval, grov bildbehandling, gallerier till kunden att välja från, retusch, eventuell anpassning, digital leverans i varianter för tryck och webb plus kanske något i svartvitt eller bilder som ska beskäras separat.

Det som också ingår är arkivering och backup, något som uppskattats väldigt av kunder som råkat slarva bort bilder. Hittills har jag nog inte misslyckats att skicka bilder som behövts, så jag fortsätter att spara allt och inte slänga något kunden kan behöva i framtiden.

Fördelarna med ”min” prissättning

Eftersom alla verkar på en fri marknad finns fri prissättning så alla kan ta betalt exakt vad de vill och hur de vill. Rätt pris brukar definieras som det marknaden vill betala, det är bara att försöka hitta en balans så det blir nära det man själv vill ha betalt.

Bland det viktigaste med prissättning är att kunna stå för sitt sätt att ta betalt. Tycker jag i alla fall. Det förenklar kommunikationen med kunder och gör säljandet smidigt.

Jag är inte den billigaste fotografen i Stockholm men inte heller den dyraste. Istället har jag hittat ett sätt att ta betalt så jag har jobb nästan hela tiden men sällan känner att jag gör en dålig affär.

Det är också väldigt bra att kunna ge ett kostnadsförslag per telefon eller mail lite ”från höften” utan att behöva räkna på det alldeles för mycket. Ringer någon kan jag oftast ge ett pris som stämmer. Och det snabbt, direkt i luren.

Jag får alltid betalt för min tid

Förr i tiden, när jag hade reklambyrå, var det väldigt mycket tid som var svår att ta betalt för. Klurade man på en idé länge kanske man hade uppskattat en timme eller en halv dag för det, resten fick man sällan betalt för. Samma med alla korrvändor, eller vad som helst som drog ut på tiden.

Är jag ute hos en kund nu och de låter mig vänta får jag betalt för den tiden, jag är ju där och kan inte tjäna pengar på annat.

Skulle de sen bara köpa en bild har jag ändå fått betalt för all nedlagd tid och den relativt lilla tid det tar att retuschera en bild får jag också betalt för. Aldrig mer jobb på vinst och förlust.

Alla gör olika, Apelöga t ex har lagt upp sin prissättning på annat sätt där de inte tar betalt för fototiden utan bara tar betalt för de bilder som de levererar. Enkel idé som verkar funka bra för dem.

Jag säljer hellre mer

Är det något jag gillar så är det kunder som använder bilder mycket och fortsätter att beställa nya bilder som de använder mycket. Ju mer de använder en bild som redan är betald, desto billigare blir den ju och då blir de samtidigt mer nöjda kunder.

Som återkommer. Och köper mer.

Med hjälp av min enkla prissättning har jag också lyckats sälja rätt många fler bilder per uppdrag, bara för att det blivit enkelt för kunderna att lägga till några i beställningen.

Har de redan beställt ett uppdrag som kanske kostar 4000 kronor eller 10000 kronor i fototid blir det genast mer ekonomiskt att köpa loss några fler bilder från samma fotografering. Priset per bild sjunker ju fler bilder de köper, om man slår ut totalkostnaden på allt.

Vad tar jag betalt?

Varje år tänker jag att jag borde höja mina priset för att tjäna mer pengar och kanske kunna lägga mer tid på annat, men så går tiden och jag fortsätter ta samma timpris och ungefär samma pris per bild.

De senaste åren har jag förenklat för mig själv när det gäller huvudräkning genom att ta 1000 kr plus moms i timmen för fototiden (där förberedelser och sånt ingår) och sen ett pris per bild utöver detta brukar vara 300 kronor för personalporträtt och ibland mer om det krävs mer retusch.

Är det större uppdrag kan det bli mängdrabatt, och vissa uppdrag som t ex reportage för stamkunder brukar jag ha fast taxa på, en för snabbjobb med 1-2 bilder och en för större leveranser av bilder eller kanske omslag jag lagt mer tid på.

Det funkar för mig

Vissa gillar att lägga upp allt som arbete per timme, andra har ett fast pris per bild, några går efter prislistor hos BLF eller SFF och någon kanske frågar kunden vad deras budget är och levererar något utifrån den siffran?

Jag skrev något långt om prissättning på strandstolar som har lite med mitt sätt att tänka på, för att kanske förstå mig bättre. För jag gillar verkligen när kunder får stor nytta utan att ha behövt göra ett alltför stort projekt av det hela, eller bränt hela budgeten på en jättefin bild som de kanske använder några gånger.

När det kommer till standardprodukter som t ex studioporträtt behöver jag dock ha ett annat sätt att ta betalt, och där har jag hamnat på ”minimikostnaden” 2000 kronor för ett porträtt men med chansen att sälja fler bilder.

Vill du kopiera den här prismodellen går det alldeles utmärkt, har du några frågor får du gärna höra av dig. Jag säger inte att det är det ultimata sättet att ta betalt, men det funkar väldigt smidigt för mig. Och kanske för dig också?

Dela gärna inlägget om du gillade det. Tack.

16 comments… add one
  • Torbjörn Lagerwall 8 december, 2015, 11:22

    Fantastiskt bra inlägg, Stefan! Ovärderligt att höra hur andra debiterar när marknaden är så virrig som den är just nu. Fint att du delar med dig!

  • David Brohede 8 december, 2015, 12:01

    Tack för resonemanget! Lite kul hur jag landat på en nästan identisk prismodell :) Ny teknik (flyttbar studio, digitala originalfiler, systemkamerornas utbredning hos alla och envar) gör att affärsmodeller måste utvecklas. Har med intresse följt Adam och Apelögas modell, som också verkar lovande.

  • Jan Bulér 8 december, 2015, 12:05

    Som vanligt ett bra och intressant inlägg, alltid lika trevligt att läsa dem.

  • Magnus F 8 december, 2015, 16:18

    Med 300 kr per porträtt så låter det som att du kan få ut mer än 1000kr per timme för bildbehandlingen. Jag kör samma timtaxa för fotografering som bildbehandling, 1100 kr/h eller 8000 kr per dag.

    Med åren har jag lärt mig att uppskatta rätt bra hur mycket tid det tar att fixa olika typer av bilder. Förr åkte jag på smällar när jag var överoptimistisk.

    Jag tycker att jag tjänar helt okej på det jag gör och kunderna återkommer år efter år. Det vore förstås trevligt om jag kunde tjäna mer per arbetstimma utan att kunderna kände att jag blev dyr.

  • Stefan Nilsson 8 december, 2015, 16:31

    Intressant läsning. Har för mig att jag läst ett inlägg här tidigare om hur kunden får välja ut bilderna men lyckas inte hitta det. Inbillar jag mig? Känns som att den processen inte riktigt blir hundraprocentig oavsett hur man gör. Om man visar upp alla i låg upplösning och låter kunden välja vilka som ska retuscheras eller om man presenterar en handfull klockrena och färdigbehandlade bilder.

  • Stefan Tell 8 december, 2015, 23:42

    Torbjörn,
    tack själv. Alla marknader är virriga som inte styrs av monopol eller kartellbildning, kanske det vi som fotografer ska göra och sätta ett pris som alla följer i hela landet, så blir alla lugnare :)

    David,
    tror inte jag är direkt unik med det här, men jag var kanske först med att göra fina illustrationer och stora mellanrubriker om det? Sen funkar det såklart inte lika bra för andra typer av fotojobb eller om man går via agent.

    Jan, tackar.

    Magnus,
    det är lite gungor och karuseller, men jag går sällan minus om jag själv inte medvetet lägger ”för” mycket tid på något jobb. Att höja priset kanske jag ska göra nästa år, har inte bestämt mig. Lyckades trots en gammal prislista öka omsättningen rätt ordentligt bara genom att sälja bättre i år igen.

    Stefan,
    du kanske tänker på detta?
    http://www.stefantell.se/blogg/2015/10/spara-tid-pa-urval/

    Förut lade jag ner mycket tid på att göra ett väldigt ”kurerat” urval så kunden inte behövde titta på fler än 6-8 bilder var, nu gör jag i princip tvärt om och säljer fler bilder per uppdrag.

    Apropå retusch brukar jag försöka komma så nära jag hade tänkt i Lightroom så tiden i Photoshop är numera inte så lång längre. Blir mindre diskussion att bilderna har förändrats samtidigt.

  • Elia 26 januari, 2016, 19:15

    Tjo! Jag är ganska ny på att ta betalt och har ingen bra strategi för korrektursaken. Hur gör du där? Jag tycker att jag ofta får ngn form av korrigeringsönskan. Kanske att de vill ha mer retouch, eller färggladare och så vidare.

    • Stefan Tell 26 januari, 2016, 20:52

      Otroligt bra fråga.
      Har faktiskt sällan sånt nuförtiden, och i de få fall brukar jag bjuda på det eller diskutera mig fram till en lösning med kunden som alla blir nöjda med (förhoppningsvis).

      Anledningen jag inte får så mycket korr på retusch är att jag förklarar tydligt vad som ingår, att jag kallar det ”enklare retusch” så ingen tror jag ska göra om dem pixel för pixel och att jag ber dem lista sina önskemål om retusch innan jag sätter igång (t ex munsår, flygigt hår, ärr i pannan etc). Då blir det rätt lätt att se om jag gjort vad som önskades.

      Sen brukar jag nog hamna rätt nära slutresultatet redan i Lightroom, dvs de bilder som de får välja ifrån. Det jag gör efter urvalet kommer sällan förändra karaktären på bilderna så väldigt mycket.

  • Magdalena 11 augusti, 2017, 20:16

    Hej och tack för ett bra inlägg! Hur brukar du tänka kring mängdrabatt? En viss procent över ett visst antal eller ju fler ju mer?

    /Magdalena

    • Fotograf Stefan Tell 16 augusti, 2017, 01:03

      Hej,
      tack för frågan.

      Förut filade jag på någon slags prislista med olika nivåer där det var olika rabattsatser, men tröttnade på att det blev så stelt.

      Nu ger jag den rabatt jag känner för, inte bara baserat på antal bilder utan på om det är ett lättjobbat projekt eller om jag vill att kunden ska köpa ett större antal men kanske tvekar.

      Men rabatt är definitivt bra, jag tycker man ska uppmuntra kunder som vill beställa mycket på alla möjliga sätt.

  • Anders Johansson 18 augusti, 2017, 13:07

    Hej!

    En fråga angående användningsrätt som jag vill få svar på: Om beställaren har rätt att använda bilderna för att marknadsföra sig, sitt företag, innebär det att en tredje part (tidning/kommun/företag/skivbolag/förening) har automatisk rätt att använda bilderna i sin regi/affisch/websida etc, om de gör reklam för ett event eller dylikt, där beställaren medverkar med sin verksamhet. Till exempel en kläddesigner som vill använda bilder som jag tagit på dess modevisning, som ska utgöra en del av ett event som en tredje part arrangerar. Kan denna tredje part använda mina bilder för att marknadsföra min beställare i samband med eventet(och i min mening även indirekt dessutom marknadsföra sitt eget event)?

    • Fotograf Stefan Tell 21 augusti, 2017, 10:38

      Bra fråga.
      Jag är inte jurist och därför har jag valt att minimera tiden jag lägger på sånt. Alla bilder jag fotograferar åt kunder levereras med fri nyttjanderätt. Är det t ex porträtt som ska användas som pressbilder tycker jag de ska kunna användas fritt av kunden och alla som behöver visa upp en bild av kunden.

      Men det är inte helt enkelt, som i ditt exempel. Jag skulle nog låta dem använda bilderna för att jag gissar att din kund trodde de kunde användas till sånt också. Börjar man vilja ta betalt, vilket såklart är helt ok, är nog resultatet att de hittar en annan bild eller inte använder någon alls.

      Allt hänger på vad man avtalat med kunden. Har man inte sagt något mer än det du skriver är det nog lite svårt att förstå för alla parter var ”marknadsföra sig” börjar och slutar.

      Jag vet många som är stenhårda och vill ha betalt för all användning utanför det avtalade, men det finns också många som ser det som att de fått betalt och fokuserar på att göra nya jobb.

      Min linje har jag valt för att jag vill lägga så lite tid som möjligt på administration, även om jag missar någon krona här och där.

      • Anderd 21 augusti, 2017, 10:41

        Tack för ditt svar! Uppskattas!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.