≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Tips inför personalfotografering

Samlade tips, råd och erfarenheter för en lyckad och smidig personalfotografering. Fotograf Stefan Tell i Stockholm

Att fotografera personalen på företaget kan vara ett stort projekt, eller gå ganska smidigt. Det mest beror på planeringen och hur man har kommunicerat inom organisationen.

Jag tänkte dela med mig av lite blandade tips och råd från tusentals porträttfotograferingar jag har utfört åt stora och små företag.

Vissa fotograferingar har blivit onödigt krångliga, men de flesta har blivit lyckade och förhoppningsvis hjälpt mina kunder visa upp en rättvisande och trevlig bild av människorna bakom e-postadresserna. Men det är ett projekt som bör planeras.

Detta är ett jättelångt inlägg

Jag har funderat och fyllt på denna lista med saker att tänka på när man som kund ska anlita en fotograf för personalporträtt, tips och erfarenheter jag samlat om vad som fungerar från många personalfotograferingar under en längre tid (och vad man bör undvika), så det blev mycket text.

Har du inte tålamod kan du skumma igenom mellanrubrikerna och kanske snappa upp några saker som förhoppningsvis kommer underlätta planeringen och fotograferingen lite i alla fall.

avdelare

En kontaktperson förenklar jobbet

Det jag nog vill börja med är att understryka hur mycket smidigare projektet med att fotografera nya personalporträtt kommer bli om man väljer en person i organisationen som får vara den som sköter kontakten med fotografen.

Jag har inget emot att flera personer är inblandade och delar med sig av sina önskemål och åsikter, bara de filtreras genom en person så det blir tydligt vad som önskas och ska göras.

”Ju fler kockar…” stämmer.

avdelare

Vad vill företaget med bilderna?

Det här kanske borde vara huvudfrågan innan man ens tar kontakt med en fotograf för att kolla tillgänglighet och pris.

Så är det sällan.

Väldigt ofta kommer personal till min fotostudio med instruktionerna att de ska infinna sig där en viss tid. Och inget mer.

Vill man att alla ska ha likadana kläder? Vill man att alla ska se glada ut, allvarliga eller väldigt förtroendeingivande?

Får man ha t-shirt? Ska man visa personalen i sin miljö eller bara visa upp personerna? Kommer bilderna hamna på en kontaktsida eller användas i rekryteringsannonser, eller kanske t om i reklam?

Ju bättre man förklarar anledningen och målet med att fotografera personalen på ett bra sätt, desto lättare är det att engagera dem i projektet så de inte dyker upp pliktskyldigast hos fotografen och längtar till dess det är avklarat.

Ska bilderna göra att företaget ser litet och mysigt ut, ska de göra att det ser större ut än vad det kanske är (men vill bli), ska man känna att det är en trevlig arbetsplats?

avdelare

”Moodboard” och skissbilder?

Är det en reklambyrå eller PR-byrå inblandad i uppdraget att fotografera personalen finns en viss risk att det dyker upp ett så kallat ”mood board” någonstans på vägen. Vitsen med det ska i princip vara att med skissbilder försöka visa ungefär hur man vill ha det.

Själva idén är god, att man faktiskt som beställare har funderat igenom lite vilka önskemål som finns på bilderna. Problemet kan dock vara att man använder klassiska (inte alltför sällan) amerikanska bildbyråbilder som är långt ifrån verkligheten vad det både gäller personal och miljö.

Det där ljusa och luftiga kontoret i blåaktiga nyanser med soldis utanför fönstret och supersnygga, framgångsrika skådespelare med tandkrämsleenden kanske inte är exakt hur det ser ut på kontoret i ditt företag?

Det finns en viss risk att den bilden kommer krocka med den osminkade vardagen en måndag i januari från företaget.

avdelare

Förbered personalen

Har man som beställare tänkt igenom varför man anlitar en fotograf, vad bilderna ska användas till, vad de ska kommunicera och varför man ens har satt igång projektet brukar många frågor besvaras bara genom det.

Kan man också kommunicera var bilderna kommer hamna, ska de vara i färg eller svartvitt, vad innebär egentligen retusch i det här fallet, och hur stora kommer bilderna vara på webben?

Allt detta bör man ha svar på innan man skickar personalen till fotografen. För allas bästa.

avdelare

När behöver ni de färdiga bilderna?

Av någon lustig anledning kan denna fråga dyka upp rätt sent i processen, ibland dagen efter fotograferingen. Då brukar den ofta formuleras som ”när kan vi få bilderna, vi behöver dem rätt snart…”. Kan man inkludera denna information redan i uppdragsförfrågan underlättar det väldigt mycket.

Alla fotouppdrag är olika, men har man en deadline att utgå från och vet vilken tid som behöver läggas på bilderna (retusch, anpassning till tidigare bilder etc), blir det lättare att planera schemat bra. Lika självklart som i alla andra fall.

avdelare

I fotostudio eller hos företaget?

Jag brukar alltid ställa denna fråga först, och sen förklara några av för-, och nackdelarna med de olika lösningarna.

Fördelar med att fotografering sker i min fotostudio

  • Jag (fotografen) behöver inte ta betalt för restid
  • Jag skulle kunna ha drop-in under en dag
  • Ibland uppskattas det av personalen att få komma ut lite
  • Anpassad fotostudio

Fördelar med att fotografera hos kunden

  • Det sparar tid för personalen (tid är ju pengar)
  • Lättare att planera, kanske?
  • Kanske kan få med någon bekant miljö?

Bonus med att fotografera hos företaget

Om tid finns eller planeras in kan man passa på att ta andra typer av bilder när fotografen ändå är på plats.

avdelare

Ny stil på bilderna, eller följa tidigare bildmanér?

Många gånger har företag redan fotograferat sin personal, och har förhoppningsvis något slags manér fotografen kan följa. Det bör man vara tydlig med som beställare om det är en viss stil som ska följas, ta gärna med det i förfrågan.

Om det är någon annan stil på porträtten som efterfrågas är det också smart att ta med redan från början, det avgör ofta vilka lösningar som är möjliga och även priset. Här kan fotografen också avgöra om det är en prisvärd lösning eller om det blir dyrt.

Vill man som kund att alla i personalen ska fotograferas på en sommaräng kan det vara svårt att få samma stil på bilderna i oktober. Värt att tänka på, men kanske inte något som alltid ska begränsa tankarna.

Be gärna fotografen dokumentera hur ljussättningen har gjorts om man skulle behöva anlita en fotograf på annan ort för t ex lokalkontor. Lite information om vilken utrustning som användes plus ett ljussättningsdiagram och exempelbilder brukar räcka långt.

avdelare

Fotografera ute eller inne?

Utomhusporträtt kan vara jättefina och naturliga. Svårigheten är att återskapa den där fina dagen man hade tur med första omgången när man ska komplettera med porträtt på nyanställda.

I januari t ex.

Vi bor ju i Sverige också, vädret och ljuset är inget man kan förlita sig på så värst många dagar på året. Man kan komma långt med blixtar och smarta lösningar, men det är svårare att få upp gröna löv på träden eller göra regnruskig höst till vår.

Allt går, nästan, men det är sällan direkt ekonomiskt.

Vilket gör att inomhusbilder, oavsett om de tas i fotostudio eller på plats hos företaget, är ett betydligt säkrare kort om man vill ha en viss stil på bilderna som följs under en längre tid.

avdelare

Naturligt ljus eller blixtar?

Det här är i samma linje som tankarna om en viss stil på bilderna jag tog upp tidigare. Naturligt ljus kan vara fantastiskt, eller inte alls fantastiskt. Att återskapa det vid ett senare tillfälle kommer med största sannorlikhet att misslyckas, eller kräva mycket arbete.

Om man som företag väljer att fotografera personalen i naturligt ljus måste man ha detta i åtanke, att det kanske inte blir exakt som på de där exempelbilderna man bifogade förfrågan.

Och att planera en fotografering utifrån vädret kan vara klurigt om man samtidigt ska se till att alla i personalen kan vara på plats.

avdelare

Engångsjobb eller löpande?

Ska ni fotografera personalen vid ett tillfälle och kanske göra om samma exercis ett år senare? Eller vet ni redan idag att ni kommer nyanställa så det kommer nya ansikten som behöver bra porträtt om en månad eller ett halvår?

För fotografen spelar det rätt stor roll att veta detta innan jobbet påbörjas, eller t om innan man ger ett förslag på hur det smidigast/enklast/billigast görs.

Att fotografera alla i personalen med vetskapen att nästa år ska det tas nya bilder kan underlätta för en fotograf då man inte behöver tänka på exakt hur man ska återskapa det där ljuset och den där miljön, eller stilen, om en månad eller två.

Det kanske känns enkelt att se det som ett engångsjobb, och sen om ett år, kolla om man ska hitta på något nytt.

Men att fotografera om alla en gång om året kostar trots allt pengar, så att redan innan man påbörjar fotograferingen kan det vara smart att ha tänkt igenom hur man vill göra.

avdelare

Ska alla följa samma mall eller är variation viktigt?

Vissa företag och organisationer gillar samma vinkel, utsnitt och stil på personalporträtt, andra vill att det ska kännas annorlunda för varenda bild. Sånt kan vara smart att säga till om innan man sätter igång.

avdelare

Hur många anställda är ni?

Den uppgiften bör komma med tidigt i kommunikationen, mest för planering såklart. Det kan låta som en självklarhet, men jag behöver ställa denna fråga rätt ofta.

Svaret kommer nedan.

avdelare

Ett eller flera tillfällen?

Är ni fem eller tio brukar det med lite god vilja gå att planera in all fotografering vid ett tillfälle. Femton eller tjugo kan funka också, men rätt ofta är det någon som får förhinder, behöver vabba, är sjuk eller helt enkelt bara inte kan komma.

Då kan det vara smart att ha ställt denna fråga också, delar man upp fotograferingen på två tillfällen eller åtminstone har diskuterat prissättning och planering för ett ”uppsamlingsheat” underlättar det. Gärna med några dagars mellanrum så de sjuka hinner bli friska.

avdelare

Bakgrund eller frilagda porträtt?

En sak som ser lätt ut när man kollar på tv med tar betydligt längre tid i verkligheten (och blir sällan så bra) är t ex friläggning av personer från en bakgrund.

Det händer titt som tätt att kunder frågar i efterhand om jag kan ta bort bakgrunden så de kan lägga porträtten mot någon annan bakgrund, t ex ett mönster eller i en annons.

Visst går det, men det blir aldrig bättre än materialet man har att jobba med. Och det tar oftast orimligt mycket tid, om man inte har gjort det anpassat för detta i förväg.

En blond person med lite yvigt hår mot en ljusgrå bakgrund är t ex jättesvår att få naturligt frilagd om bilden sen ska läggas på en annan bakgrund, det blir lätt lite hjälm-känsla över det hela.

Vet ni redan innan att bilderna ska användas inklistrade på andra bakgrunder, berätta då det i er förfrågan, och då kommer säkert orden ”green screen/blue screen” eller ”chroma key” upp.

Det beror helt på hur komplicerad den där processen med att klippa-och-klistra kommer vara som avgör hur pass avancerad ljussättning och teknik som krävs.

Ska bilderna t ex användas mot vit bakgrund eller klistras in på någon miljö går det att hitta lättare vägar, men bara om man vet i förväg hur bilderna ska användas.

Att sitta i efterhand och frilägga något som inte är tänkt att friläggas kommer tyvärr oftast bli dyrt och inte speciellt bra.

avdelare

Färg eller svartvitt?

Det finns inte många kameror idag som bara fotograferar i svartvitt, så färg är standard och sen gör man svartvita bilder i datorn. Vissa företag vill bara ha porträtt i svartvitt, och det har sina poänger.

Men om man senare ångrar sig och vill ha porträtt i färg också brukar det kunna bli en trist diskussion om vad det kan tänkas kosta.

Vill ni ha porträtt i svartvitt, säg gärna till att ni vill ha det också, men inkludera färgbilder i leveransen och själva uppdraget så blir det nog enklare för alla parter.

avdelare

Huvud, axlar, halvkropp, helkropp?

Med dagens digitala systemkameror eller mellanformatkameror kan man fotografera i helkropp och sen beskära ner till ansiktsporträtt om man vill, det finns gott om pixlar att arbeta med.

Frågan är snarare om man ska det, jag tycker det är onödigt.

Allt handlar såklart om tycke och smak, har företaget nytta av att alla fotograferas med helkroppsporträtt ska man såklart göra det, men fundera gärna på om det är användbart.

Ju mer av de anställda man ska ha med på bild, desto större krav ställs på att man har bestämt sig för vad alla ska ha på sig, hur de ska stå/posera och lite annat. Det blir helt enkelt svårare.

Skär man t ex ned det till halvkroppsporträtt eller kanske bröstporträtt har man genast gjort det lättare för alla inblandade.

Att posera är inte enkelt, vad ska man göra med händerna? Hur ska man stå med fötterna? Ser kläderna ok ut hela vägen ner, tog jag på mig rätt skor?

Det är sånt de anställda kommer stå och fundera på när de ska fotograferas, när de kanske borde fokusera på att se glada ut?

Mitt tips brukar alltid vara att hålla sig så nära ansiktet man kan, huvud och axlar med lite bröstkorg brukar vara ett användbart utsnitt för kontaktsidor, årsredovisningar och annat där man har med foton på personalen.

avdelare

En gruppbild samtidigt?

En vanlig fråga i fotosammanhang, man har ju redan gått till fotografen eller har en på plats, kanske lika bra att ta en gruppbild när alla är samlade?

Dyker frågan upp på plats brukar jag göra en snabb bedömning av om det kommer bli bra, och svara därefter, men då får det ske efter all annan fotografering är avklarad för att man ska hålla schemat och inte behöva ändra ljussättningen i onödan och lägga tid på att sätta upp allt igen.

Så svaret är rätt ofta; ”gärna, men kanske senare”.

Har man fått med det i förfrågan blir det en anna sak, då kan jag som fotograf planera för det och kanske ta med dubbla uppsättningar blixtar för att göra två fotostationer så man kan klämma in gruppbilderna när som helst.

avdelare

Kavaj, slips eller ”casual”?

Kommer bilderna användas tillsammans på hemsidan eller i företagspresentationen gillar de flesta anställda att veta vilken klädkod företaget har valt för porträtten. Fundera gärna på det och informera alla om vad som gäller.

avdelare

Helst långärmat

Vill man ha t-shirt om det är så man vill se ut eller brukar vara klädd har jag inga åsikter om det. Däremot kan alltför bara armar, t ex en ärmlös klänning kännas helt ok och fin vid fotograferingen men jämfört med alla andra som har skjorta/blus bli en festival av bar hud.

Många frågar om man ska undvika mönstrade plagg eller vissa färger, men där tycker jag det är helt upp till vad företaget har bestämt och vad den som ska fotograferas känner sig snygg och bekväm i.

avdelare

Urringning?

Som med så mycket annat har folk kläder som är skurna på olika sätt, och i den rörliga verkligheten kan allt funka. På bild kanske det blir något man tröttnar på om det enda man ser är en urringning. Det behöver inte bli tillknäppt, men fundera gärna ett extra varv.

avdelare

Copyright, nyttjanderätt och sånt

När jag levererar personalporträtt ingår det alltid fri nyttjanderätt, så har jag haft det rätt länge, men alla fotografer arbetar olika.

Vissa fotografer har tidsbegränsad nyttjanderätt av bilder, andra begränsar på andra sätt (får man t ex skicka ett porträtt till en tidning som de sedan använder, ska man betala extra då?).

Har ni speciella önskemål om hur ni vill kunna använda bilderna efter fullbordad leverans, var tydliga med det redan i förfrågan så ni slipper krångel senare.

avdelare

Använda till LinkedIn m.m.

Jag brukar alltid tillåta de som jag har fotograferat att använda bilderna på LinkedIn, Facebook och liknande ställen om de vill. Det kostar inget extra.

Och många frågar om det under fotograferingen vilket visar att alla företag inte har kommunicerat detta med sina anställda innan vad som gäller.

Vill ni inte att personalen ska använda porträtt företaget betalat utanför företagets kontroll, var tydliga med det. Vill ni veta om fotografen tillåter det, ställ frågan när ni tar in en offert.

Svårare än så är det inte.

avdelare

Ange fotografens namn?

Om man ska skriva ut vem som har fotograferat bilderna varierar mycket från gång till gång och fotograf till fotograf. Själv slutade jag kräva sådant för några år sedan helt och hållet, men i vissa branscher har man det som standard och andra tänker inte ens på det.

Kommer bilderna hamna i en bildbank eller t ex MyNewsdesk tycker jag såklart att mitt namn ska vara med eftersom de flesta skriver ut det, men till en kontaktsida på webben känns det lite krångligt att genomföra.

Stäm gärna av detta med fotografen innan ni bokar något för att det inte ska bli en massa jobba diskussioner i efterhand när skadan redan är skedd.

avdelare

Färgprofiler vid leverans?

Har ni speciella önskemål om filformat eller färgprofiler på bilderna, säg till i god tid så blir det enklare. Jag har de senaste åren gjort det enkelt för mig genom att leverera till de flesta i två varianter, en stor bild med AdobeRGB för tryck och en mellanstor i sRGB för skärmvisning, t ex LinkedIn.

Här kan det uppstå problem om det enda företaget har fått är högupplösta och tryckanpassade filer, de kanske är för stora för LinkedIn och kan kräva en konvertering för att se bra ut på webben.

Be gärna om olika varianter vid förfrågan så blir allt enklare för alla som ska använda bilderna. Det kommer se snyggare ut också.

avdelare

Arkivering av bilderna?

Sparar fotografen bilderna vi har tagit eller slängs de direkt efteråt? Jag tror de flesta fotografer sparar gamla jobb på sina hårddiskar, men om man som kund slarvar bort bilderna kan det variera väldigt om det kommer kosta en massa pengar att få bilderna skickade igen eller vad som händer.

Kan vara smart att fråga. Innan man tappar bort dem.

avdelare

Hur sker digital leverans?

Jag sparar alla bilder som går att använda, och mina leveranser sker via mitt konto på Dropbox där jag sedan låter dem ligga så att det bara är att skicka en ny länk via e-post om någon behöver komma åt bilderna igen.

Har ni speciella önskemål om hur leveransen ska ske, säg gärna till i god tid så det flyter på smidigt vid leveransen.

avdelare

Ska jag se glad ut?

En högst relevant fråga många anställda jag fotograferar ställer. Vissa företag har en policy att alla ska le stort, vissa tänker tvärtom.

Huvudsaken är att om det är viktigt för företaget, kommunicera det innan fotograferingen, gärna med en motivering, så slipper de anställda fundera på vilket som passar bäst (och om de kanske gör fel) när de står i fotostudion.

Jag gillar att folk ser glada ut, och vill de inte se glada ut försöker jag satsa på att de inte ska se arga eller hotande eller ledsna ut.

Sånt tror jag sällan gör något positivt för kontaktsidan på webben, om man inte säljer något som är jättedeppigt.

avdelare

Titta in i kameran. Eller inte?

Samma sak här, tänk igenom hur porträtten ska vara. Jag gillar ögonkontakt men kan också tycka att en blick mot fjärran städer kan fungera i vissa fall också, sånt beror helt på personen och sammanhanget.

avdelare

Sträck på dig

Kanske inget man måste tänka på vid upphandlande av fotograf, men bli inte förvånad om jag säger det till i princip alla jag fotograferar. De flesta ser bättre ut när man har rätat upp dem lite.

avdelare

Hur ska/får jag stå?

En konstig fråga kanske, men högst relevant eftersom det har varit ett flertal tillfällen när jag fått kommentaren i efterhand ”varför står så många med armarna i kors, det ser så malligt ut”.

Mitt svar är då troligtvis, för att det är bekvämt och den jag fotograferar får en bra hållning och känner sig avslappnad av att stå så.

Det gäller såklart inte alla, vissa ser jättekonstiga ut när de försöker komma på hur man ens har armarna i kors, vänster arm överst, eller tvärtom? De kanske aldrig stått så i hela sitt liv.

Poängen är, på samma sätt som med att ha händerna i byxfickorna (som också är ett bekvämt sätt att stå, så slipper man samtidigt tänka på vad man ska göra av händerna), att om företaget inte vill att man ska porträtteras på ett visst sätt måste de säga till om det innan.

Som fotograf provar jag allt som kan få modellen att känna sig bekväm och kunna fokusera på att se glad ut (eller vad de vill), och i det använder jag olika poser som kan funka.

avdelare

Hakan upp eller ned?

Tycke och smak igen, vissa tycker man ska trycka ner hakan lite på ett bra porträtt av olika anledningar. Själv gillar jag nog lite mer lyft haka utan att nödvändigtvis se stroppig ut. Mest för att få mer ljus i ögonen och inte pressa ihop halsen i onödan.

Återigen, har företaget tankar om detta, säg till innan.

avdelare

Öva i spegeln

Kan låta fånigt, men det finns en poäng att öva lite miner i enskildhet för att se vad man passar i eller känner sig bekväm med.

Nu kommer det inte bli exakt som i spegeln, men kanske gör det lite nytta med övning innan man står där framför fotografen som frågar om man vill posera på något visst sätt.

Du kanske blir övertalad att prova någon annan min bara för att fotografen ser saker du kanske inte tänkt på, men då har du i alla fall övat på något och får mer variation att välja från senare.

avdelare

Jämför inte med selfies

Vissa frågar om inte den ”yngre” genererationen som växt upp med Instagram-selfisar har det lättare att bli fotograferade.

Jag tror dock inte det, för att fotografera porträtt i fotostudio har väldigt lite gemensamt med en selfie med mobilkameran.

Ibland kan det t om vara en nackdel att tro att man alltid ser ut som om man tittar snett uppåt med stora ögon.

avdelare

Saker i fickorna

Självklar grej igen, kom gärna ihåg själv att rensa fickorna på sånt som gör att kläderna hänger sämre. Det kanske går att fixa lite i datorn, men väldigt onödigt att lägga tid på sånt.

avdelare

Accessoarer, smycken, scarf etc?

Det brukar alltid vara någon som vill ha något sånt på sig, och gärna för mig om det passar, men ibland kanske företaget vill välja, och att behöva retuschera bort ett halsband i efterhand är kanske något fotografen vill ha extra betalt för?

avdelare

Ingår retusch, och hur mycket?

Jag brukar skriva att ”lättare retusch” ingår i varje porträttfotografering, och vad jag menar med det kan såklart variera från person till person.

För de allra flesta innebär det att jag digitalt (i Photoshop eller Lightroom) fixar till sånt de gärna hade sett att smink kunde fixa, det kan vara något munsår, eller ärr eller lite mörkt under ögonen som gör att de såg trötta ut.

Men vad som ingår i retusch varierar såklart från fotograf till fotograf, och jag brukar låta de som har speciella önskemål skriva det som kommentar till sitt bildval så gör jag vad jag kan för att det ska bli bra.

Däremot kan man inte fixa allt i datorn, även om många önskar att man kunde det. Hår brukar t ex vara en sån sak som kan vara svårt att få ordning på i efterhand, så det kan vara bra att hålla koll på.

avdelare

Blank panna

En typisk sån där grej jag brukar fixa i Photoshop så det inte blir så uppenbart, men det är också en relativt enkel grej för den som ska fotograferas om den vet med sig att de är ovanligt blanka i pannan, att kanske ha med en näsduk eller fundera på om lite mer smink skulle hjälpa.

avdelare

Kolla slipsen

En gång fotograferade jag ett IT-bolag där ledningen hade bestämt att alla skulle ha på sig slips på sina porträtt. Inget konstigt egentligen. Problemet var bara att jag fick boka in en omfotografering för sju personer som inte kunde knyta sina slipsknutar så som ledningen tyckte de skulle se ut.

Företaget fick betala för en fotografering extra helt i onödan eftersom de hade beordrat något som personalen sedan inte riktigt kunde uppfylla.

Förutom sensmoralen att ställa rimliga krav på sina anställda kan jag bara tillägga att kolla hellre slipsen en gång extra, det där är en sån där sak som folk ser direkt i efterhand och som också är rätt knixig att fixa i datorn.

avdelare

Styling och smink?

Vid ett fåtal fotograferingar har jag bokat in en MUA (Make-Up Artist) som sköter smink och kanske hår plus hjälp med att få allt snyggt. Det är då företaget som velat ha den tjänsten och betalar för den.

Det är otroligt tacksamt som fotograf, tycker jag, att ha någon som kan smink och hår med sig vid porträttfotograferingar. Problemet som kan uppstå är när man ska kompletteringsfotografera en eller några nyanställda och behöver boka in smink som extrakostnad för bara en bild.

Fråga gärna fotografen hur de sköter smink och sånt via de som kan sina saker, men fundera också på om ni kommer kunna orka/vilja/kunna hålla den nivån på alla porträtt som ska tas under åren.

avdelare

Sminka dig inför fotograferingen

För de som sminkar sig kan det vara en poäng att tänka lite extra på vad man vill åstadkomma med sminket till fotograferingen.

Jag har varit med om situationer där jag fått dra ner på sminket i efterhand med hjälp av Photoshop för att den man fotograferar tyckte att de blev lite väl festsminkade, det kan lätt undvikas genom att fundera lite framför spegeln.

Det jag som fotograf tror gör mest nytta för den färdiga bilden är att man fokuserar på vad man annars skulle be om att fixa med retusch. Är det mörkt och trött under ögonen? Lägg lite mer foundation där.

Har du torra läppar? Ha med dig läppbalsam eller läppstift att fylla på med precis innan fotograferingen. Och så vidare, och så vidare.

Tittar man på hur folk blir sminkade när de ska vara med i tv så kan man få en ganska bra uppfattning om hur olika det känns i verkligheten kontra hur det blir i bild. Du kan alltså ta i ganska mycket mer än en vanlig dag och det kommer bli bra på bild.

avdelare

Håret, håret, håret, håret

Vid vissa fotograferingar har det hänt att tillfixning av håret för några är det som tar ojämförligt längst tid. Och det är såklart bra att man ser till att det blir så bra man vill ha det.

Men. Vet du med dig att håret är en sak du kan pilla med i evigheter, se till att göra det innan det är din tur att fotograferas, framför spegeln.

Det har varit några fotograferingar där schemat blivit helt förstört av några som behöver otroligt mycket tid för att de inte bestämt sig innan för hur de vill se ut. Sånt kan skapa lite dålig stämning bland de som är stressade och står på tur, vilket är väldigt onödigt.

avdelare

Alla är inte fotomodeller

Att vara fotomodell handlar sällan enbart om att vara snygg på ett klassiskt sätt, det handlar rätt mycket om att vara van vid att fotograferas och veta vilka vinklar och poser som funkar, och lite som en skådespelare som kan variera sig för att bli som det är tänkt på bild.

Det finns en poäng att man som projektledare av företagets personalporträtt är tydlig med att det inte är skådespelarporträtt man är ute efter.

Vissa tycker det är jobbigt nog att gå till fotografen och stå där mitt i ljuset och tvingas se glad ut, kan man tona ner dessa förväntningar och inte kräva av de som är ovana eller obekväma att de ska prestera som en toppmodell har man kommit ganska långt.

avdelare

Stående eller sittande porträtt?

Det finns fördelar med båda varianterna, men stående porträtt är nog att föredra enligt mig i de flesta fall. Mest för att de bilderna kommer upplevas som mer uppsträckta och då med mindre risk att någon eller några ser lite säckiga ut.

Ibland är dock sittande porträtt bättre, om man t ex vill få en avslappnad känsla vid ett bord eller liknande. Fåtöljer är dock sällan bra för porträtt om man vill använda dem som profilbilder, generellt sett.

Sen beror mycket på lokalen, kommer jag till en trång lokal med lågt i tak kommer jag troligtvis överväga att be folk sitta ner för att det inte ska bli för platt. Så fundera gärna på vad som passar er.

avdelare

Vem väljer bilderna?

Bra fråga, vem känns mest lämplig för uppdraget?

Personligen tycker jag det har varit absolut bäst att den som ska visa upp sitt ansikte på bild också är den som väljer sin favorit som ska användas på webben, i trycksaker eller var den nu hamnar.

Det finns såklart poänger med att någon centralt väljer bilder om de ska användas i annonsering eller något där man värnar om ett visst manér som företaget måste upprätthålla.

Men det är fortfarande en anställd på företaget, en person, som lånar ut sitt ansikte (och kanske överkropp med armar och allt) som är den som mest berörs av hur ansiktet visas upp. Därför känns det schyst att låta varje person välja sitt eget porträtt. Tycker jag.

Ur en effektivitetssynvinkel vore det såklart betydligt enklare om beställaren av fotograferingen och valde bilder, tänk så mycket snabbare det skulle gå då? Risken är dock att det blir en massa gnissel i företaget att man inte vill synas på det sättet.

En fråga som man bör ha funderat på innan, så alla vet.

avdelare

Måste man bli fotograferad?

Det bestämmer inte fotografen när de anställda har kommit till studion, så rimligtvis bör företaget ha berättat för personalen att alla ska fotograferas om det är så man har bestämt. Och gärna varför.

Kan låta som en självklarhet, men jag har fått argumentera för något jag anser självklart, att det aldrig kan skada att ha ett bra porträtt.

Oftast är det inga problem, men sälj gärna in projektet med nya personalporträtt internt innan ni skickar iväg alla till fotografen. Det skadar inte heller.

avdelare

Rena kläder, ej skrynkliga

För att fortsätta med självklarheter, det underlättar för att få till ett bra porträtt om de som ska vara med på bild har tänkt innan att kläder syns på bild och skrynkliga skjortor eller småskitiga kavajer tar tid att få rena i Photoshop.

Också en sak att ha med i checklistan man förbereder personalen med, att säga självklarheter skadar aldrig. Just en skrynklig skjorta som finns med på alla bilder man senare ska välja från kan tyvärr bli det enda man ser, och då börjar man på minus.

avdelare

Glasögon på eller inte?

Mitt standardsvar är ”brukar du ha på dig glasögon?” och med tillägget ”vad vill du?”. Enklaste lösningen är att ta några varianter, med eller utan glasögon, så kan man välja det som blev bäst efteråt.

Ibland kan glasögon krångla till det med blänk och sånt, men det är fotografens problem, det ska aldrig behöva vara en lösning av personen i fråga tar av sig glasögonen bara för att det blev svårfotograferat.

Sen kan vissa glasögon med extra mycket antireflexbehandling (ja, faktiskt) vara lite krångligare än andra, men allt går att lösa.

Dock kan man som glasögonbärare se till att de är välputsade, att försöka ta bort fettfläckar och fingeravtryck mitt framför ögonen är faktiskt rätt jobbigt, och svårare med Photoshop än en putsduk.

avdelare

Varför personalporträtt?

Nu hamnade den här frågan väldigt långt ner på listan, men jag tänkte att den borde vara med. Kanske först egentligen.

Det går inte att betona detta nog, att man som beställare av porträtt måste informera och engagera personalen innan fotograferingen så det blir värt besväret. Bara ni vet vad som krävs för att alla ska göra sitt bästa, så fundera gärna lite innan på detta.

För det allra mesta brukar jag som fotograf kunna omvända skeptiker och få dem att se så glada och bra ut som möjligt, men jag är ingen trollkarl. Nu händer det väldigt sällan att beställaren återkommer och undrar varför alla såg så trista ut på bild, men det har hänt.

avdelare

Extra bilder för nyckelpersoner?

Personalfotografering är många gånger ett löpande-band-jobb som ska göras så fort och smidigt som möjligt för att kunden ska få bilderna till ett så bra pris som möjligt.

Men när man ändå har en fotograf på plats, eller är på plats i fotostudion, kan det vara en poäng att utnyttja det till mer än bara ansiktsporträtt för kontaktsidan.

Några i personalen kanske har ett större bildbehov än andra, och varför inte passa på att ta några bilder med variation. Ju mer man har att välja på, desto lättare blir det att få ut mer av fotograferingen.

avdelare

Ta med ett ombyte kläder

För att fortsätta på rubriken ovan kan det här vara ett sätt att få lite variation och kanske få ut mer av fotograferingskostnaden. Ett snabbt skjortbyte eller en annan tröja kan göra så man kan ha två eller tre olika bilder istället för en och samma som ska användas överallt.

Kanske inget som alla i personalen behöver, men har man några som använder bilder mer och oftare är det ett enkelt sätt.

avdelare

Några pressbilder samtidigt?

Ytterligare en fortsättning på ovan nämnda effektivitetstips är att fundera igenom om det är några i t ex ledningsgruppen eller VD:n som kanske ska passa på att ta några andra porträtt, i miljö kanske?

Med rätt planering kan då fotografen sätta av mer tid till dessa personer, eller lägga på tid efteråt då man går ut på gatan, sätter upp några blixtar i konferensrummet eller vad som helst för att komplettera med några mer användbara pressbilder.

Avskalade studioporträtt i all ära, men tidningar brukar föredra bilder med lite mer liv i, gärna med fin bakgrund, om de vill skriva om ert företag och ha med en bild samtidigt.

Finns det tid att göra det samma dag när fotografen ändå är bokad blir det betydligt billigare än om han/hon ska komma dit vid ett separat tillfälle. Men allt handlar om att det ska planeras in innan.

avdelare

Hur stora bilder vill ni ha?

En fråga väldigt få av mina kunder ställer sig innan projektet påbörjas, men det brukar gå bra ändå. Det är när de kommer på att det fanns vissa krav till någon specifik användning frågan dyker upp, och då kan det ibland innebära merarbete för alla inblandade om man måste gå tillbaka och se om bilden är tillräckligt stor.

Personalporträtt behöver sällan vara speciellt stora egentligen, de ska för det mest användas i liten storlek på kontaktsidor eller i någon bildbank, men för vissa, t ex medlemmar i styrelsen eller marknadschefen kanske bilderna kommer användas större.

Jag levererar alltid mina porträtt i två storlekar, en anpassad för tryck med storleken 4000 eller 5000 pixlar på långa sidan (räcker gott och väl till helsida/A4 i magasintryck) samt en anpassad för webb/skärm i storleken 2048 pixlar. För att det ska bli bra och enkelt till LinkedIn och Facebook t ex.

För att slippa diskussioner i efterhand kan man som beställare ha med i förfrågan hur stora bilder man önskar och om man vill ha anpassat för skärm och tryck samtidigt. Samma gäller om man vill ha en svartvit variant till något ändamål.

avdelare

Vad kostar det nu?

Det är en fri marknad och alla fotografer får sätta de priser de vill, jag har en rätt enkel prislista i huvudet som jag utgår från när det gäller personalporträtt, och den bygger på tid för resa och fotografering plus ett pris per bild som ska retuscheras och levereras.

Eftersom min prissättning belönar effektivitet och god planering brukar jag försöka kommunicera det precis så, att ju mer vi kan hinna med på så kort tid som möjligt, desto bättre för alla parter.

Har jag offererat ett pris för x timmar fotografering och y stycken bilder blir det sen lätt att justera priset om det skulle ta längre tid eller bli fler bilder. Men det måste alltid vara något man tar upp innan, inte efter.

avdelare

Vad kostar det sen?

Fotografera personal i växande företag är sällan något man bara gör en gång och sen är det klart. Ofta finns det ett behov som är löpande och att få ett pris på vad det senare kommer kosta att fotografera en eller flera nyanställda kan vara bra att få med i en offertförfrågan.

Som jag säkert nämnt ovan kommer det priset säkert att bero lite grann på vilket upplägg man som företag har valt. Är det rena studioporträtt där den nyanställda kommer till min studio kan jag ge ett pris, kan man få ihop mindre grupper blir det genast mer ekonomiskt.

Har man istället valt att fotografera personalen i företagets lokaler och med en bakgrund som var specifik för det tillfället, t ex fin blå himmel med små moln, blir det genast mer restid per fototillfälle och mer ljussättning och mer retusch.

Oavsett vilket man väljer är det bra att ha fått ett pris på den första fotograferingen och vad efterföljande fototillfällen kommer kosta, så slipper man ta den diskussionen när man redan är ”låst” vid ett bildmanér och kanske inte riktigt är sugen på att fotografera om hela personalen med en ny fotograf.

avdelare

Fotograf och ersättare?

Ibland händer det att jag inte kan fotografera nyanställda precis så snabbt som mina kunder behöver bilderna, oftast handlar det bara om att man är ute lite sent med frågan.

Då kan det vara bra att ha ett nätverk med fotografer som kan rycka in och agera ersättare men leverera minst lika bra porträtt.

Samma gäller om företaget har verksamhet i flera städer, fråga gärna om fotografen kan hjälpa till med att hitta fotografer lokalt som kan göra något i samma stil.

Att skicka mig till Göteborg för att fotografera en nyanställd känns lite som slöseri t ex. Speciellt när det finns gott om duktiga fotografer nästan överallt som kan göra samma jobb.

avdelare

Kort summering

Det mesta av det jag har tagit upp här låter som självklarheter, och det är det också. Men även självklara saker kan man glömma bort att fråga om, och då blir det inte lika självklart längre.

Om du kommer vara ansvarig för att skicka ut en offertförfrågan på personalfotografering till olika fotografer för att kolla pris och tillgänglighet, var gärna så tydlig som du kan.

Berätta hur ni vill lägga upp det, men fråga gärna fotografen om råd hur det kan göras bättre, enklare eller billigare (om det är vad ni vill). Berätta vad ni behöver, hur bilderna ska användas, hur stora de behöver vara, om de ska följa någon mall eller liknade någon tidigare stil.

Kom överens om ett pris och kolla gärna vad det skulle kosta om ni ändrar upplägget, eller vad det kostar att fotografera ny personal i framtiden, och hur det kan göras smidigast.

Fråga gärna fotografen om han/hon har några tips om hur ni kan förbereda er personal, och se verkligen till att sälja in projektet internt så alla är så motiverade och informerade det bara går.

avdelare

Tycker du att jag har glömt något, eller har du några frågor jag kanske kan svara på, skriv gärna en kommentar nedan eller maila mig så ska jag svara så snart jag kan.

Dela gärna detta inlägg eller tipsa någon du känner som kanske sitter som ansvarig för företagets inköp av personalfoto.

 

6 comments… add one
  • Daniel 19 november, 2015, 19:09

    Stort tack för en fantastiskt välskriven och ”matig” artikel! Keep up the good work!

    • Stefan Tell 20 november, 2015, 00:30

      Tack för kommentaren, roligt att du gillade den (och kanske t om orkade läsa hela). Nu får det nog bli några kortare inlägg framöver :)

  • Jonas Arneson 29 november, 2015, 18:29

    Grymt bra artikel! Du är ett föredöme bland oss fotografer!

    • Stefan Tell 30 november, 2015, 15:22

      Tack Jonas, det är jag gärna om det bara krävs en blogg man lägger alldeles för mycket tid på att vara :)

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.