≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Jag älskar Billogram!

billogram-statistik

Det som nu följer skulle kunna upplevas som ett sponsrat inlägg från ett webbaserat faktureringssystem, men det är det faktiskt inte. Jag råkar bara vara så konstant glad över att ha hittat ett sätt att göra fakturering betydligt mindre krångligt.

Nu har jag använt faktureringstjänsten Billogram i över ett år och skickat 166 fakturor dels via webben men ibland via appen i min mobiltelefon. Och jag är fortfarande nöjd.

Smidigt, snabb och billigt

För länge sedan gjorde jag mina fakturor i InDesign och skickade en utskrift per post eller e-postade en PDF. Sen blev det gradvis större och större andel PDF förutom i de få fall när fakturan måste postas till någon extern ekonomifunktion med box-nummer.

Någonstans på vägen gjorde jag en Wordmall för att slippa dra igång InDesign varje gång jag skulle skriva en faktura, och för att bygga in summering och sånt.

Sen kom det en period när hitta kuvert, köpa frimärke och faktiskt komma ihåg att lägga brevet på lådan var bland det svåraste som fanns. Så är det dock fortfarande.

Slippa allt krångel

Jag letade runt lite på nätet för att hitta ett alternativ och någon tipsade om Billogram, det finns förstås andra företag som säkert har motsvarande tjänst, men jag gillade det jag såg.

Det såg enkelt ut.

Och det är enkelt. Visst, lite tid tar det att lägga in en kund och deras kontaktuppgifter, men sen finns de där.

Samma för tjänster man erbjuder, i början var jag lite väl specifik i mitt definierande av tjänster, men nu har jag några snabbval utifrån de vanligaste jobben jag gör som kan jag pussla ihop så de passar de flesta uppdrag och deras blandning av timmar, bilder och sånt.

Om du undrar varför det inte finns några skärmdumpar som illustrerar tjänsten i detta inlägg är det för att Billogram utvecklar tjänsten rätt löpande så de skulle bli gamla rätt fort. Bara text här alltså.

Allra mest fördelar faktiskt

För min del finns det i princip bara fördelar av att använda en faktureringstjänst som också har en bra app till iPhone.

Jag behöver inte kolla mitt konto för att klicka mig runt och se vilket fakturanummer som blivit betalt, det plingar till i mobilen när fakturor är betalda. Jag behöver inte heller komma ihåg när fakturor förfaller, det får jag också en påminnelse om.

Har något blivit fel i en faktura är det enkelt att ändra och skicka om, Billogram sköter allt med kredit och sånt som kan vara rätt trist annars för att det ska bli rätt med plus och minus.

Sen grejen att kunna skicka en faktura enkelt via mobilen när man åker tunnelbana känns lyxigt, det gör hela faktureringsarbetet så mycket mer avslappnat. Det underlättar såklart om man redan har kundens uppgifter inlagda i systemet, men det går annars också.

Några problem jag dock stött på

På minussidan finns inte så mycket, tycker jag nog.

Kanske att sättet att skicka fakturor inte fungerar helt smärtfritt för alla företag. På den tiden jag skickade en PDF skickade jag den till min uppdragsgivare eller till en ekonomiansvarig som såg att den kom från mig och visste vad det rörde sig om.

Nu kommer fakturan istället från Billogram och i några fall har jag varit tvungen att bistå ekonomiavdelningen med information om Billogram som företag för att de ska kunna läggas in i deras lista över godkända betalningsmottagare, eftersom pengarna kommer till mig via deras ”klientmedelskonto”.

Sen var det en period när utländska kunder inte fick rätt information, men det åtgärdade de snabbt.

Och det är väl grejen med det mesta i tjänsten, att den utvecklas aktivt hela tiden och bara blir bättre. Så de saker jag kanske haft problem med tidigare är inget problem längre, eller så har jag hittat sätt att arbeta mig runt det.

Bra support har de också som svarar snabbt.

Sen får man vara medveten om att det inte är exakt samma detaljnivå på informationen eller exakt samma funktionalitet på webben eller via appen, men det lär man sig.

Lite önskemål om utveckling

För min del innehåller tjänsten mer än väl de funktioner som jag behöver som frilansande fotograf, min fakturering är rätt okomplicerad egentligen. Nu är det mest lite lyxfunktioner jag gärna skulle se att de kunde utveckla framöver.

Det finns en flik som heter ”Rapporter” i tjänsten och där kan man se stapeldiagram över skickade fakturor per månad eller snarare summan av utfakturerat.

Här skulle jag gilla om det fanns mycket mer, så att man som egenföretagare eller för alla möjliga, kunde använda tjänsten som ett verktyg att analysera sin ekonomi och verksamhet mer. Sånt lär man sig alltid väldigt mycket av.

Det skulle t ex kunna vara en summering av skickade fakturor och summa per kund, kanske över en tidperiod man själv väljer, så man kan få diagram över vilka kunder som är stora och små.

Eller motsvarande med de tjänster/produkter man har inlagt i systemet, för att se om man får in mest pengar på timmar eller bilder, för de som t ex tar betalt som jag gör.

Sen skulle åtminstone jag uppskatta om det fanns en liten ”Att-göra-lista” där man kunde notera vilka som skulle faktureras framöver och för vad, som man sen kunde omvandla till en faktura.

Nu kan man iofs skriva en faktura men spara den som utkast och inte skicka den direkt, men det är för mig inte riktigt samma sak.

Vad kostar det?

Billogram tar 10 kronor per skickad faktura via e-post, vill man att de istället ska skriva ut den och posta någonstans inom Sverige kostar det 8,50 kr extra för utskrift och kuvert. Helt ok för mig.

Jag får en faktura från Billogram precis som mina kunder får, varje månad, för de tjänster jag nyttjas. Då upptäckte jag också att det här med att betala fakturor såhär inte är helt okomplicerat.

Så har det iofs varit med PDF-fakturor länge, de kan lätt hamna unders i inboxen och glömmas bort, på ett sätt jag aldrig glömt pappersfakturor faktiskt. Eller såhär, klart jag glömt pappersfakturor också, men ett mail är så mycket lättare att glömma.

För min del skulle jag gärna se någon lösning med autogiro eller e-faktura, men det kanske är krångligt och dyrt?

Hursomhelst, jag kan varmt rekommendera denna tjänst för alla som hatar att fakturera och tycker det är krångligt. Billogram gör det inte bara enklare, utan det känns lite lyxigt också.

För min del har det tagit bort allt tråkigt med fakturering och gjort att jag skickar fakturor betydligt snabbare i de flesta fall jämfört med hur jag jobbade tidigare.

Var dock beredd på att utbilda vissa av dina kunder så att övergången går smidigt.

Här hittar du Billogram.

Du kan prova tjänsten gratis 30 dagar utan begränsningar, så det är nog enklast om du tittar själv för att se om det är en faktureringslösning som skulle passa dig.

Har du några frågor du tror jag kan svara på om detta får du såklart skriva en kommentar så ska jag försöka hjälpa till.

Comments on this entry are closed.

  • Jonas 22 oktober, 2015, 09:55

    Efter ett inlägg från dig för något år sen så har jag också börjat använda Billogram, och jag måste säga att jag är supernöjd med tjänsten.

    Som du är inne på så har det varit någon kund som varit tveksam varför de får en faktura från Billogram, men numera så säger jag alltid till kunden att fakturan kommer att komma från dem och det inte är något blufföretag som försöker lura dem.

    /Jonas

  • peter 22 oktober, 2015, 11:23

    håller med hyllningstalet. suverän tjänst där de har fått med väldigt bra funktioner för småföretagaren. inte minst den automatiska mappningen mellan faktura och inbetalning.

  • Stefan Tell 23 oktober, 2015, 10:48

    Jonas, så är det för mig också. Så länge man kommer ihåg att säga det innan fakturering är det inga problem, och snart måste väl de flesta ha tagit emot en faktura från dem, så många de skickar?

    Peter, det är verkligen skönt att slippa gå in på varje transaktion på Bankgirot för att stämma av fakturanummer. Min bank kanske var sämst på det, men krångligt var det hur som helst.

  • Kim 27 oktober, 2015, 10:06

    Tänk att så fort jag letar runt efter nåt så verkar du alltid ha undersökt samma fråga. :) Tack för bra tips, jag ska nog ge mig på att testa Billogram. Jag använder Fortnox idag, men behöver bättre koll på när kunderna betalar och det verkar ju Billogram vara klockrent för!

    • Stefan Tell 27 oktober, 2015, 10:12

      ”Jag har gått vid din sida länge…” :)
      Trodde faktiskt att Fortnox hade bra koppling till kontot? Billogram tar in allt via sitt eget konto, så jag gissar att de vinner någon kort tids ränta på det förutom de tio kronor varje faktura kostar, men det får de gärna göra för mig. Det är väldigt smidigt på alla sätt och förbättras löpande.