≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Snyggt porträttljus med två silverparaplyer

studioporträtt-två-blixtar-stora-paraplyer-silver-Profoto-XL-D1

Ljussättning av porträtt i studion brukar för mig inte innebära att jag använder blixtparaplyer. Det brukar jag göra mer ute hos kund för att de är så smidiga och snabba att använda, i studion har jag allt tillgängligt och behöver inte väga in transport i valet av ljusmodifierare.

När jag använder paraply till studioblixtarna brukar det i princip vara uteslutande med vit insida, silver är något jag väldigt sällan tycker är användbar då den kanske inte ger så smickrande resultat på osminkad hy. Men finns det bra förutsättningar kan det bli fantastiskt fint.

bts-behind-the-scenes-fotostudio-bakom-kulisserna-ljussättning-blixtar

Bakom kulisserna i fotostudion

När jag fotograferade porträtt av Åsa senast utgick jag från en enkel ljussättning med två Profoto D1 som båda hade ett jättestort paraply (Profoto Umbrella XL, silver) som studsade in ljuset.

Här finns fler inlägg om ljussättning med två blixtar.

Blixtarna satt på varsitt C-stand på samma höjd och i princip samma vinkel in mot fotograferingsplatsen, symmetriskt inställda på samma effekt. Reflexskärmen du ser ovan användes bara på några av bilderna för att få till en variation på ljussättningen.

Den svarta vikväggen av ReBoard användes ibland för att skapa skuggor på ena sidan och ibland som en dekor i bakgrunden.

porträtt-två-blixtar-silverparaply-Profoto-XL-Umbrella-Silver-D1

Bra förutsättningar för silverparaply

Den här ljussättningen använder jag som sagt väldigt sällan. Är modellen inte bra sminkad kan det bli ett evigt jobb att ta bort allt blänk i panna och på andra ställen som det mer kontrasterande ljuset ger.

Men med ett bra grundsmink och lite solbränna gav det istället fina kontraster och snyggt blänk i ögonen.

närbild-öga-catchlight-två-blixtar-reflexskärm

Reflexskärm på lagom avstånd

När jag använde en silverfärgad reflexskärm ställde jag den en bit ifrån och till höger för att det reflekterade ljuset inte skulle förstöra de skuggor jag gillade under hakan, det är så lätt att ha den för nära och allt blir bara platt och kontrastlöst.

studioporträtt-två-blixtar-stora-paraplyer-silver-Profoto-XL-D1-reflexskärm

Håll koll på reflexskärmen

På det här halvkroppsporträttet står den silverfärgade reflexskärmen på samma ställe som bilderna ovan (förutom den allra första som inte har reflexskärm alls) och placeringen en bit bredvid kroppen till höger sett från kameran, precis utanför bild, gör att det inte reflekteras ljus på hennes armar, något som kan se märkligt ut annars.

jämförelse-porträtt-studio-utan-med-reflexskärm-två-blixtar

Porträtt med eller utan reflexskärm

Här är en jämförelse på hur stor skillnad det blir att ha en mellanstor reflexskärm i midjehöjd, vilket porträtt man föredrar är såklart tycke och smak, själv gillar jag båda. På olika sätt.

Det kluriga med en reflexskärm är att man för in en parameter till, på samma sätt som en till ljuskälla, vilket gör att varje förändring måste kollas så allt inte blir fel. Ändrar man huvudljuset/ljusen kommer effekten av reflexskärmen såklart också att ändras eftersom den är helt beroende av det ljuset.

Smidigt med symmetriskt ljus

Det fina och det jag gillar med symmetrisk ljussättning är att man som fotograf, och även modellen, är ganska fri att vrida och vända på sig utan att det blir för skuggigt.

Sen kommer olika posering ge olika resultat såklart, men sett från kameran kommer är det rätt fritt att röra kroppen.

Dock måste man hålla sig på en plats om man vill behålla känslan av ljuset som det är, det kanske inte är den mest lämpliga ljussättning för alldeles för mycket hoppande då det är en rätt snäv tunnel av ljus man jobbar med.

Och som vanligt, paraplyer må vara rätt grundläggande och kanske till synes okontrollerade ljusformare, men det går att klämma ut väldigt mycket variation om man börjar med något symmetriskt och sen provar sig fram genom att variera vinkel och effekt på ljuskällorna. Speciellt om man har silverparaplyer faktiskt.

2 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.