≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Köp inte bara en bild

kop-inte-bara-en-bild-tips-kunder-fotografer

Att avsätta tid så man kan köra bilen till affären, gå hela vägen runt, plocka på sig en liter mjölk (eller ett äpple), stå i kön till kassan, betala och sen åka hem igen känns inte så effektivt, eller smart.

Visst, ibland kanske man faktiskt bara behöver de där blöjorna just nu och kan avstå allt annat, men troligtvis finns det något mer man kan handla när man ändå har lagt ner så mycket tid på att åka till affären, så slipper man göra samma sak i morgon?

Samma sak borde ju egentligen gälla när man anlitar en fotograf, två eller tre bilder kostar oftast inte dubbelt eller tre gånger mer.

Behöver ni bara en enda bild?

Är det verkligen så?

Ibland är det kanske så, man behöver ett porträtt till sitt CV, krångligare än så vill man kanske inte göra det. Eller så tänker man inte ens på att det går att passa på och få mer valuta för pengarna.

Men, om man är ett företag skulle jag bli väldigt överraskad om man inte har nytta av några fler bilder, när man ändå håller på.

Lik förbannat är det så ofta att beställningen är en bild. En enda bild. Som ska planeras in, fotograferas, väljas ut, retuscheras, levereras och till slut faktureras.

En bild är oftast rätt dyr

Responsen kan bli såhär: Tvåtusen kronor för ett porträtt?!?

Att få tid med en VD och sedan bara ta en pressbild är egentligen inte så ekonomiskt på något sätt, vare sig i tid, pengar eller nytta.

Att hitta ett tillfälle i kalendern då arbetsgruppen är samlad för att ta en gruppbild till den där artikeln är rätt mycket arbete bara det.

Att få ett porträtt levererat kan man inte leva så länge på. Det kommer säkert snart behövas fler.

Ett paket bilder är oftast billigare

Du som kontaktar en fotograf för att beställa ett uppdrag där det viktigaste är att få fram en bild till något (ofta snabbt) kommer garanterat att bli mer nöjd och få mer nytta av att fundera lite snabbt om det inte finns något mer uppdrag man kan ge fotografen samtidigt, vad som helst egentligen.

Läs t ex ”Utnyttja varje fotografering bättre”.

Det är enkel matematik. Jag tar betalt för tiden jag fotograferar (inklusive förberedelser, eventuell resa m.m.) sen har jag ett pris per bild för efterarbete (urval, retusch m.m.), leverans digitalt där fri nyttjanderätt av bilderna ingår.

Slår man ut ett uppdrag på en bild får den bära hela kostnaden, delar man istället tiden på två blir det genast ”billigare” och lyckas man få upp leveransen till fem eller tio bilder är det fantastiskt hur prisvärt det känns per bild.

Köp tre, betala för två

Jag har slutat förhandla om priset på mindre uppdrag, däremot är jag extremt öppen för prut när det kommer till aningens större jobb. Att för mig leverera fyra bilder för en summa pengar eller utöka uppdraget till fem bilder utan att höja priset känns mer än ok.

Har fotografen kommit till kontoret är jag helt övertygad om att det finns åtminstone en till i organisationen som skulle ha nytta av en pressbild. Eller varför inte en tredje?

Kanske någon kan vara statist så man få till en sån där mötesbild som ofta är efterfrågad att ha på hemsidan?

Gör det inte för svårt bara

Det är såklart en balansgång, för båda köpare och säljare av fotograftjänster, å ena sidan är det smart att inte betala för mycket för för lite, å andra sidan ska det ändå vara enkelt och inte växa till ett stort projekt som aldrig blir gjort.

Så kan jag vara med både det ena och det andra, jag väntar med den där beställningen på nätet för att det känns ju fånigt att bara beställa en sak och betala full frakt för den (se, samma princip igen).

Eller som att anlita en elektriker till vårt hus som kan hjälpa oss med att få lite bättre ordning på elsystemet, att bara få hit en för att sätta dit några extra uttag känns inte som en ekonomisk grej. Så det drar ut på tiden och blir aldrig gjort.

Ställ denna fråga, ring sen

Kan vi utnyttja fototiden mer effektivt på enklaste sätt?

Svårare än så behöver det inte vara, ska VD:n till fotografens studio, se till att det följer med ett ombyte så kan man åtminstone få ut tre-fyra bilder, någon med och någon utan kavaj. Kanske med slips?

Finns det lite tid över, ta en bild utanför på gatan?

Eller ska någon mer från företaget fotograferas samtidigt?

Det går att utveckla det hur mycket som helst, men låt det sagt inte bli för stort så det inte blir gjort.

Fler köptips här

Jag skrev ett inlägg tidigare som jag kallade ”Sälj mer som fotograf”, det går att läsa från andra hållet och ge idéer till hur man som kund kan använda tiden mer effektivt och göra anlitandet av fotograf mer prisvärt och få mer nytta av investeringen.

Är man egenföretagare och inte kan fotografera flera samtidigt kan man alltid fråga en kollega eller vän om de vill fotograferas samtidigt, med största sannorlikhet kan ni få ett bättre pris än om du går till fotografen ensam.

Det var nog allt för denna gång. Dela gärna om du tyckte det var intressant, eller hör av dig om du har några frågor.

3 comments… add one
  • Magnus F 16 september, 2015, 08:43

    För vissa kunder funkar det att fråga om de behöver fler bilder, men som idag när jag ska plåta åt en tidning så är de bara intresserade av att fylla ett uppslag. Personen jag ska plåta är inte intressant i något annat avseende. Det blir en dyr bild, men kunden är nöjd. Deras behov är uppfyllt inom ramen för budgeten.

    Men visst undrar jag ibland om kunden inte kommer reflektera närmare över kostnaden en dag. Men det har löpt på i flera år och de tycker väl att det kostar vad det kostar per sida att göra tidning.

  • Stefan Tell 16 september, 2015, 22:55

    Jo, det är helt sant.
    Jag fotograferar ofta åt tidningar som har ett företag i ryggen, t ex en kundtidning, och då faller det sig naturligt att kunna göra något mer av bilderna än bara till artikeln. Men i andra fall brukar ju den/de som är på bild vara intresserade, om man får använda bilderna på annat sätt.

    Har man bra kommunikation kan man försöka slå två flugor i en smäll så bilderna inte bara används till artikeln, men ibland blir det mycket jobb för att i slutänden bara se en bild i tryck.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.