≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

När behöver ni bilderna?

fråga-alltid-om-deadline

Det här ”tipset” faller in i kategorin ”saker som är så självklara att man egentligen inte borde kunna blogg om det”, men jag gör det ändå och ger det etiketten ”Note to Self”.

För jag kommer inte alltid ihåg det, ibland med trista konsekvenser. Inte för att det brukar bli så allvarligt, men onödigt stressigt ibland som hade kunnat undvikas med en enkel fråga.

Vad har vi för deadline?

Eller på vanlig svenska: ”När behöver ni de färdiga bilderna?”.

Svårare än så behöver det inte vara för att kunna planera ett projekt och ge löften man kan hålla, och priser, och allt.

Jag kommer på mig själv lite då och då att kanske ställa denna fråga en bit in i konversationen, när man egentligen behöver ställa den allra först, t ex innan man ens svarar Ja på frågan om man vill lämna en kostnadsuppskattning. Eller kan.

Räkna baklänges för allas skull

Har man ett slutdatum då allt ska vara klart är det lättare att ställa krav på när kunden ska ha återkommit om något eller valt bilder. Vill man vara riktigt strikt kan man såklart skriva in i avtalet att om inte vissa deadlines följs kan man inte heller själv leverera i tid.

Med tidningar brukar det finnas en deadline för lämning av material, och sen ska de som gör layout ha en rimlig chans att hinna få in bilderna i originalet. Det går såklart ibland att tänja på dessa tider, men varför stressa i onödan?

Som fotograf är det lätt att hamna mellan en sten och ett hårt ställe, samma var det när jag jobbade med webb (och formgivning, och reklam, och andra saker också). Det fanns ett lanseringsdatum för saker, och av någon märklig anledning krympte tiden mellan att materialet skulle vara inne och lanseringen så det ibland knappt var någon tid för oss att göra jobbet.

Deadline och prissättning

Budfirmor och leverantörer av olika saker har länge förstått att man bör ta mer betalt om kunden vill ha sina saker snabbt. Det känns ju rätt självklart.

Som fotograf känner jag att det lätt blir att man ser till att lösa problemet så kunden blir nöjd, oavsett tidsram.

Man borde ha en expresstaxa för snabba jobb, på samma sätt som FedEx har för bud eller framkallningsfirmor har för bilder. Istället försöker jag se till att undvika den stressen och inte lova mer än jag kan hålla, trots att jag borde ta betalt för snabbhet ibland.

Är andra kostnader inblandade blir det genast enklare att kunna hänvisa till om akuthyra av saker kostar mer, eller vad det nu må vara. Då blir det enklare att göra samma sak själv, även om det borde vara självklart att ha med det i prislistan.

Deadlines kan förhandlas

Ibland när det man varit klantig och inte ställt frågan om när kunden faktiskt behöver de färdiga bilderna finns det ändå sätt att förenkla livet lite så man slipper stressa ihjäl sig.

Antingen kan man fråga om det går att få uppskov (trist att behöva fråga), eller så kan man ibland lösa problemet med en delleverans för att klara av det mest akuta.

Det brukar ofta vara exakt så, att det kanske främst är omslaget till tidningen som måste sättas först, eller att kunden behöver en av pressbilderna direkt.

Vet man det tidigt i processen kan man fokusera på att få kunden att välja en bild och att själv göra klart en bild. Så har man i alla fall släckt den branden och kan gå vidare med resten i lagom takt.

Omvandla diffust till datum

Jag kan också komma på mig själv att acceptera ”så snart som möjligt” som en deadline, även om det är väldigt ospecificerat. Det kan innebära om en vecka för mig, men vips blir det ”idag” för kunden när det börjar brinna i knutarna.

Kan man göra om det till ett faktiskt datum och en tid tjänar alla på det, så behöver ingen leva i ovisshet om vad ”snart” och ”möjligt” betyder för den andra parten.

Ställ frågan

För att göra livet enklare, försöker jag att komma ihåg att ställa frågan så tidigt som möjligt i processen. Det gör att allt blir lättare att planera, från uppskattat pris för tjänsten till planering av mina dagar. Men det är lätt att glömma.

Inledningsvis vill man ju gärna vara lätt att jobba med och kunden kanske inte alltid har en checklista på saker de ska stämma av, får de ett positivt besked av fotografen att den kan ta uppdraget är det lätt att man bara bockar av det på listan och går vidare med annat.

Kanske borde man bygga en plugin till sitt mailprogram som frågar om man fått en deadline när man svarar på offertförfrågningar? Så kunde det automatiskt föras in i kalendern?

Eller så ser man bara till att ställa frågan, för allas skull.

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.