≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Tvåtusen kronor för ett porträtt?!?

illustration-fotograf-porträtt-kostnad-pris

Nyligen fick jag en fråga av en kund jag hade skickat en faktura till. Jag hade fotograferat personalporträtt av en nyanställd i deras företag och nu undrade de om summan (som de tyckte var hög).

Eller om man ska vara konkret, hur kan jag ta 2000 kronor för något som tog en kvart i studion? Plus moms.

För att vara så tydlig som möjligt kopierar jag helt enkelt in meddelandet från min kund:

Hej Stefan.

Tack för fakturan. Jag tycker det känns som en ganska hög kostnad för endast en bild. Var det vad vi diskuterade när vi först hade kontakt? Jag hittar inga mejl kring detta och minns inte vad vi sa. Enligt XXXX tog inte själva fotograferingen mer än max 15 minuter.

Med vänlig hälsning YYYY

En rimlig och sansad fråga kräver ett rimligt och sansat svar, så jag funderade lite, skrev sedan detta svar:

Hej,

jag har samma taxa för alla enskilda studioporträtt, 2000 kr plus moms. Vissa tycker det är mycket pengar, andra inte.

Som du säkert förstår blir det genast mer prisvärt om man är två eller flera som fotograferas samtidigt, priset ni betalar är i princip bara startavgiften för att förbereda studion med blixtar, kamera och att få den ljussättning som kunden önskar, i ert fall liknande de bilder ni redan tagit på en annan plats. När det är klart monterar jag ner allt igen så det går lätt att starta upp nästa jobb.

I priset ingår även urvalsprocessen där jag importerar alla bilder vi tog i datorn, gör enklare justeringar innan jag skickar en länk till ett galleri ni valde bilden från. Efter det retuscherar jag den valda bilden, och som i ert fall ”fuskar” in en bakgrund från en separat bild och matchar färger och toner så det känns så naturligt det går.

När det väl är klart skickar jag bilden till er digitalt och ni kan använda den fritt utan begränsningar.

Som du ser är det betydligt fler steg i processen som inte syns för kunden som jag måste ta betalt för.

Ska jag vara helt ärlig är det inte riktigt lönsamt för mig att fotografera enskilda personer för ofta eftersom det låser upp en betydligt längre tid där jag hade kunnat boka in ett större jobb. Men det är ett naturligt sätt att hjälpa företag och kanske ha chans till mer uppdrag framöver.

Hoppas detta gör att du förstår varför en bild måste kosta som den gör hos mig. Jag är övertygad om att ni har liknande processer i er bransch.

Mvh
Stefan

Jag hade kunnat svara på alla möjliga sätt, men det här är någon jag tror skulle uppskatta ett svar där jag förklarar min syn på det hela utan att det ska bli någon dålig stämning. Porträttfotografering kan ju vara lite knivigt att sätta värdet på, och priset också, någon tar ett kort och sen får kunden en bild.

Uppenbarligen har vi inte skrivit något avtal eller något offert som har godkänts, utan allt har gjorts muntligen, och då kan det lätt bli att man kanske inte kommer ihåg alla detaljer. I 99% av uppdragen finns något överenskommet på pränt, men ibland missar man när det går för fort.

Eftersom jag alltid har samma pris för denna tjänst är det solklart för mig, men visst, det är inte omöjligt att vi faktiskt inte pratade pris, men jag skulle ändå gissa att det kom upp eftersom det bokades in ett uppdrag och vi var överens om vad som skulle göras.

Lite senare samma dag fick jag detta svar:

Hej Stefan

OK tack för info, vi betalar detta. Inga problem
Jag är inte så insatt i denna verksamhet och ville bara ha ett förtydligande.

Med vänlig hälsning YYYY

Ett trevligt svar av en trevlig person, så slutet gott, allting gott.

Vad är rätt pris?

För mig är det här som sagt egentligen lite lågt, jag skulle gärna ta lite mer betalt för att bara ta ett porträtt i min fotostudio i Stockholm, med allt vad det innebär i arbete med förberedelser, fotografering, urval, kommunikation, retusch, digital leverans, fakturering och sånt som varje uppdrag innehåller.

Har jag t ex bokat in ett porträtt varje dag en vecka kan jag fakturera 10.000 kronor när allt är klar, men jag har samtidigt låst upp väldigt mycket tid som kunde läggas på större jobb.

Problemet med små jobb är att de innehåller ofta ungefär samma moment som stora jobb. För ett tag sedan fotograferade jag 120 mäklare och även om det tar längre tid totalt är det ändå samma sorts uppdrag, men många av momenten kan delas på 120 om man vill göra någon slags kostnadsberäkning per person. Såklart.

Jag gillar definitionen av rätt pris som det vad marknaden vill betala, sen är det rätt flummigt eftersom det blir ett stort spann från noll till ganska mycket mer än vad jag tar betalt.

För min del är det skönt att ha kommit fram till ett pris jag tar för en relativt standardiserad tjänst, ringer någon kan jag svara snabbt och det brukar direkt leda till att jag får en bokning eller att personen tackar för informationen och ska återkomma (läs: kolla vidare).

Samma gäller för frågor om pris via e-post. Det tar mig max en minut att skriva mitt erbjudande, och sen får den som frågar avgöra om de vill nappa eller inte. Blir det ett ja, kul. Hör jag inte av dem igen, ingen jättestor förlust faktiskt eftersom jag kanske kan få in ett större jobb på den tiden.

Kostnader som inte nämns

Man skulle kunna analysera detta ner på detaljnivå och ändå inte bli klokare. Men en sak som ofta gör att företag som behöver personalfotografering av fler än en i taget hellre väljer att jag kommer till dem är tiden. Eller kostnaden för deras tid helt enkelt.

Jag har fotostudio i centrala Stockholm, det innebär att för de företag som finns i närheten tar det inte så mycket tid av deras anställda att ta sig till mig och fotograferas.

Men den tid som de nyanställda lägger på att åka till fotografen är ju också en kostnad som kanske inte tas upp här. Om det tar en konsult som fakturerar 1000 kronor (eller 2000 kr?!) i timmen tjugo minuter att ta sig till mig, sen en kvart för att fotograferas, och sen tjugo minuter tillbaka, så har de missat en hel timme de kunde fakturerat någon. Eller ätit lunch?

Då blir genast kostnaden för min tjänst bara en del i något större, men jag hoppas samtidigt att det är värt det, för ett bra porträtt har många nytta av.

Kan jag bli billigare?

Helt klart. Om jag ändrade mitt sätt att arbeta med den här typen av enskilda porträtt.

Men det vill jag inte. (Och kan inte riktigt heller)

Skulle jag t ex ha en större studio vore det enkelt att sätta upp en porträttstudio i ett hörn där det fanns en ljussättning som lätt kunde anpassas till några olika variationer, kanske med tre olika bakgrundsfärger eller nyanser.

Då kunde jag erbjuda drop-in och ta betydligt mindre betalt, eller åtminstone lite mindre. Bilderna ska trots allt gå via datorn och retuscheras och skickas till kunden. Så det skulle ändå vara ungefär samma moment, minus uppställning av blixtar kanske.

Hade jag en separat avdelning för porträtt kunde jag förenkla processen genom att kunden direkt fick välja bild i datorn, resten kunde jag slänga, eller arkivera. Då skulle jag få bort ett steg från arbetsflödet och snabba upp det hela avsevärt.

Men det vill jag inte heller.

Det är min övertygelse att mina kunder inte ska behöva stressa fram sitt val av bild, och det skulle kanske kunna kännas stressigt för vissa. Andra är superenkla och kan välja direkt från vad de ser i kameran, de behöver inte mer tid.

Vad skulle förresten hända om någon väljer en bild i studion och sen ångrar sig och vill få se fler alternativ? Ska jag lägga på någon hundralapp på priset eftersom det tar lite tid att ordna det?

Ta betalt per klick?

2000 kronor är något slags snittpris för studioporträtt hos mig om man ska vara ärlig, ett enkelt paketpris så att säga. Jag kunde kanske ta betalt för tiden det tar, och då skulle vissa få betala mindre och andra betydligt mer.

I exemplet ovan tog det uppenbarligen bara en kvart i studion, jag vet inte hur mycket av det som var prat och hur mycket som egentligen var fotografering? Med en slutartid på 1/200 sekund hinner man med många bilder på en minut.

Det händer att jag bara tar fyra-fem exponeringar och kunden blir nöjd direkt (men då tar jag några till bara för att vara säker). Det händer också att någon behöver 150 exponeringar för att få håret att ligga rätt, men det kostar inget extra, även om jag egentligen borde ta mer betalt av den sortens kunder.

Billigare retusch?

Det är ju också en väg att gå, att dra ner på retuschtiden. Eller göra en snabb granskning av hur mycket som kommer krävas (blank panna, smuts på kavajen?) innan man ger sitt pris?

Då skulle de med perfekt hy alternativt lägre krav kunna komma billigare undan. Känns inte helt bra det heller.

Eller så levererar man oredigerade bilder som kunden sedan får ombesörja retusch själva på, t ex via någon tjänst på nätet? Det skulle spara mycket tid för mig eftersom jag i princip bara kunde ge dem ett minneskort (eller så får kunderna ta med egna minneskort, ännu billigare faktiskt)?

Nä, nu ska jag sluta. Jag behöver nog inte skriva mer om detta. Och notera att jag inte ens gått in på vad vissa brukar hamna i, nämligen vad min utrustning, utbildning, erfarenhet och allt som gör att jag kan ta bra bilder kostar.

För det tycker jag är argument som inte riktigt funkar. Ska det vara dyrare att gå till någon med en D800 än en som har en D700? Och ska det vara billigare med Speedlight-porträtt än när man använder Profoto? Blixtparaply är billigare än beautydish? Naturligt ljus, är det billigare?

Det om det, jag brukar sällan behöva motivera mina priser, så det här var nästan lite uppfriskande, speciellt som det ledde till ett betydligt längre blogginlägg om det hela än vad som var nödvändigt.

Jag avslutar med några bevingade ord från en mattförsäljare:

”Det kanske är mycket pengar, men det är inte dyrt.”

 

Länka/dela gärna det här inlägget, eller kopiera och redigera de delar av texten som passar om du vill knåpa ihop ett eget svar du kan skicka när frågan kommer upp.

Vill du läsa mer om ljussättning och porträttfotografering?

27 comments… add one
  • Minna 30 april, 2015, 08:21

    Tack vilket bra inlägg. Sakligt och utan offerkofta på – den som många fotografer tar på sig när de pratar pris.

    Jag gjorde bort mig något hemskt nyligen vad gäller pris. Jag och kunden hade också ett muntligt avtal men så slog det slint i huvudet på mig och jag fakturerade ett porträtt utifrån nerlagd tid. Det blev dyrt. Kunden blev så besviken och ledsen på mig eftersom hon var så nöjd med sitt porträtt men kunde inte köpa det!!!! Herregud vilken soppa. Men det var ett misstag, jag hade nämligen innan i en period gjort flera andra jobb på timma, så jag fakturerade henne så i bara farten. Oh vad jag skämdes. Och korrigerade naturligtvis med vändande mail. (Lång historia i kortform).

    trevlig valborg
    /minna

  • Lasse 30 april, 2015, 08:33

    Tänkvärda funderingar och ett intressant och bra exempel på bra svar till kund.

  • Jonas Berggren 30 april, 2015, 08:53

    Det där är svårt för alla fåmansföretagare. De flesta kommer fram till att även om pengen in är låg så finns det ett värde inatt det ger merjobb, även om det är svårt att mäta. Om man skär bort den delen av jobb och bara tar jobb som ger rejält klirr i kassan så (lite osäker, det var någon föreläsning för flera år sedan jag var på om entreprenörsskap där man behandlade detta ämne ) minskar inkommande jobb tills att man måste återuppta ”2000-kr jobben”. Alternativt att man utökar med personal och tar till sig ”2000-kr jobben” och får snurr på bolaget. Någon perfekt lösning fanns inte..
    (Var nog fler lösningar men det är de två jag minns bäst)

  • Stig 30 april, 2015, 09:15

    Tack, fantastiskt fint och sakligt inlägg. Gillar också det någon nämner tidigare, tonen det är skrivet i.

  • Anna Zetterström 30 april, 2015, 09:22

    hej!
    Jag rycker att på det ingående sätt du gav svar har blivit något man allt oftare behöver göra. Jag fotar mest barn gravid och familjeporträtt och med rigg och planering fotografering återställning av studio efterarbete och urval lägger jag aldrig mindre än 4-5 timmar. Jag fotar så mycket att kunden alltid får minst 40-50 bra bilder att välja på som ser väldigt olika ut. Om det är fråga om en peofilbild är det naturligtvis färre bilder och kortare fotografering. Men jag får ofta frågan varför det kostar si och så mycket med en högupplöst fil. jag måste alltid förklara att eftersom som jag tar 995kr för fotograferingen och det inte ens täcker timoenning på alla timmar man faktiskt lagt ner, också måste ta betalt för själva produkten. nU har jag börjar med att skicka ut en pdf till kund med lie allmän info inför varje bokning.

  • Erik 30 april, 2015, 09:52

    Riktigt intressant och bra skrivet. Bra svar till kunden också. Tror inte många förstår vilken tid en fotograf lägger på ett jobb och att det då kostar.

  • Stefan Tell 30 april, 2015, 09:57

    Minna, tackar.
    Jag är inte så förtjust i offerkoftor, de känns rätt onödiga och varma, kliar gör de också. Man glömmer ju saker titt som tätt, konstigt vore väl annars, så länge man kan kommunicera bra brukar det ordna sig. Ibland funkar inte ens det, och så kan det vara också.

    Lasse, tack.
    Efter lite funderande och redigerande blev jag rätt nöjd med svaret till slut, det är dock oftast enklare att ringa upp, men nu kändes det naturligt att skriva ett svar.

    Jonas, helt klart.
    Så är det precis för mig, det går i vågor. Vissa perioder tackar man nej till småjobb för att få plats med och hinna de stora, men sen kan det slå tillbaka om man inte tar sig tid att serva sina stamkunder med småjobben. Eller missar stora jobb för att man inte ville börja med något litet. Ett ämne för ett eget blogginlägg känner jag. Tack för tipset.

    Stig, tack.
    Det där med ton i skriven text är ju hur viktigt som helst. Ibland lyckas man, och ibland går det snett. Enklaste är nog som sagt att prata i telefon eller öga-mot-öga, text kan så lätt missförstås.

    Anna, det där är alltid lika svårt att motivera. Vissa går till frisören (och köper hårvårdsprodukter) för tusentals kronor i kvartalet, andra klipper sig själva. Samma sak med kläder, eller bilar, eller trädgård, eller vad som helst. Sen är väl din bransch med privatpersoner ännu svårare än företag när det kommer till pengar kan jag gissa.

  • Tommy Ledberg 30 april, 2015, 10:21

    Jag tycker du gjorde helt rätt och svaret på deras ifrågasättande skulle du nästan kunna fakturera en timma till för, så bra var det.

    Då jag är filmfotograf hamnar jag ofta i samma situation men jag har lärt mig att vara ÖVERTYDLIG redan initialt, och att ta betalt i förskott. Jag har för många fakturor som är obetalda.

    Kör så det ryker och gå INTE ner i pris.

    MVH

    Tommy Ledberg

  • Susanne 30 april, 2015, 10:43

    Hej
    Mycket bra skrivet. Det är säkert många småföretagare som känner igen sig i vad du berättar. Vare sig det gäller fotografering el något annat hantverk som tex bygg el målning.
    En del kunder ser ”bara” den tid man är hos kunden, allt annat, resor, utrustning, förberedelser, efterarbeten tänker de inte på.
    Är man ”för snabb” kan man få frågor om det också. De verkar inte förstå att om man har en bra utbildning, ”bra öga”, rutin så kan ett jobb gå fort. Ibland kan man undra om de skulle vara mer nöjd om det tog lång tid och resultatet inte är 100.
    Personligen betalar jag hellre mer till någon som jag vet är väldigt kompitent både vad det gäller kvalitetmässigt, smidighet, lyhördhet på utfört arbete än billigare för ett dåligt utfört arbete.

  • Kent Wallin 30 april, 2015, 10:45

    Tummen upp!

    Precis som du säger är tid pengar, dels för dig och dels för kunden.
    Det är ju jättebekvämt att du åker ut och riggar upp men då kommer det mot en kostnad.

    Samma kostnad du senare förklarar om personen åker ut till dig i förlorad effektiv arbetstid.

    Vilken ände skall man börja äta korven i syndromet, din eller min :)

    Keep up the good work!

  • Stefan Tell 30 april, 2015, 11:10

    Tommy, jag bjuder nog på mitt svar, får så mycket trafik av bara det här inlägget att kunden egentligen borde få rabatt :)

    Ta betalt i förskott gör jag dock aldrig, brukar aldrig fakturera förrän allt är helt klart och levererat. Att försöka ta betalt för småfix som man kanske gör efter fakturan är så svårt, så jag kör på det här sättet. Har tur med kunder som betalar. Och i tid.

    Susanne, tack.
    Visst är det så, ibland får man förklara allt som ligger bakom en bild, men rätt ofta funkar det ändå. Huvudsaken de blir nöjda med resultatet, och det kräver oftast att personkemin funkar. Att det sedan finns de som tycker man är dyr eller billig är svårt att undvika.

    Jag skulle vilja skriva att man får vad man betalar för, men det stämmer tyvärr inte alltid heller.

  • Erik Eliasson 30 april, 2015, 12:45

    Hej! Halkade in på denna blog av en slump. Bra inlägg, jag stöter själv på denna typen av kommmunikation lite titt som tätt.

    Det är precis som du skriver att ibland är det inte helt enkelt lönsamt att ta på sig de mindre jobben, men man får se till det övergripande värdet. En kund blir nöjd, en relation har skapats och en plats i nätverket har tilldelats.

    Problemet är också att det i regel finns lite förståelse för hur vår branch fungerar (”kreativa”). Kunder verkar tro att vi utför magi och trollar fram saker på nolltid, när det i själva verket ligger en mängd olika steg i processen.

    Fortsättningsvis, lycka till och fortsätt att fotografera det du ska/vill göra. :)

    Mvh /E

  • Pernilla 30 april, 2015, 14:26

    Mycket bra svar till kund. Önskar jag hade alla dessa ”svar” i huvudet när jag får höra att det är för dyrt.

  • Sebastian Streith 30 april, 2015, 15:12

    Bra! Just så är det o kostar det

  • Fredrik 30 april, 2015, 22:19

    Ett bra svar och jag kan tycka att man kan få ner mycket av det som information INNAN fotografering på ett bra sätt så kunden förstår.

    I min spec för bröllopspaket ingår det i alla priser:
    erfarenhet, plan A och B, redigering, garantier, KVALITET osv!

    Det funkar kanon!

    Det funkar KANON!

  • Matte 1 maj, 2015, 10:38

    hej
    Bra info och det hjälper mig mkt i framtida jobb
    Har alltid haft svårt att ta betalt men kommer bli ändring nu framöver
    Tack !!

  • Göran Landström 1 maj, 2015, 13:35

    Detta är en historia med två sidor.

    Den ena sidan som belyser ett problem som är rätt vanligt.
    Att prissättning inom foto/film är ett mycket svårt dilemma.
    Hur ska man kunna hålla en bra prisnivå samtidigt som man vill behålla kunden för att få fler uppdrag men också för att kunna ha 25 semesterdagar, kunna investera och betala lokalhyran. Är 2 timmars debitering för att fota en kund rimligt? Då tillkommer förberedelse, resa, rigga, prata med kunden, ta dessa bilder, hem, tanka in sina bilder och redigera. 2 timmar är i det avseendet en kort tid. Att retuschera finns inte, på sin höjd efter det vanliga kontrast, högdagrar, skärpa mm spot healing tool.

    Det du beskriver är inget ovanligt, det förekommer daglig dags faktiskt.
    ”men det tog ju bara 15 minuter och sen var du klar??

    Vissa fotografer beklagar sig redan på sin webbplats, hur det ligger till och vad som kostar och bla bla bla.
    Det ska inte behövas men ändå Stefan Tell så förekommer det att stora reklambyråer ifrågasätter och vill pressa priser till minimipriser.
    Ibland får jag höra att: ”det här blåser du av på 2 timmar serru, inga konstigheter, shoot and send pix”
    Hur många sitter i sin bil med hela sin fotoutrustning redo för att exakt kl 08:00 när uppdragsgivaren ringer och bege sig till kunden och ta sina bilder på 15 minuter och under hemfärd med sin laptop-ställning på passagerarsätet redigerar sina bilder i bilkön på väg hem?

    Den andra sidan är att detta är ett utmärkt sätt att branda Stefan Tell som varumärke.
    Att branda varumärken är mitt jobb eftersom jag jobbar med film. Film är ju näst bäst efter personliga möten och film stärker också ditt eget varumärke.
    Det är smart att belysa problem inom media och få ökad trafik som du skriver och på så sätt öka din kundkrets lite mer i dagens kraftigt konkurrenssatt mediamarknad.

  • Marie F 21 maj, 2015, 10:51

    Vi fotografer borde tillsammans koka ihop ett riktigt bra ”Vad kostar en bild” och skriva ut det på fakturan. Något så där diplomatisk som du lyckades med. Kort och koncist. Jag är inspirerad av din empati. Själv brukar jag reagera mycket mer instinktivt upprört. Ska ta till mig detta.

  • Bibi 6 juni, 2015, 11:53

    Ville bara uppmuntra dig, jag är själv freelansare inom kreativt yrke, och brukar ställa motfrågan, hur mycket skulle du vilja ha betalt?
    Jag upplever ofta att folk inte vill betala för hantverk, men vill själv ha bra betalt oavsett yrke!
    Och som egen får du ju inte många kronor av de 2000 kr i din plånbok.
    OCH du har investerat i dyr utrustning!
    Så ta mer betalt!

  • Samuel 26 februari, 2016, 14:21

    Synd att det här landet pressar företagarna så mycket att man är tvungen att ta så mycket betalt. 2000 för ett personalporträtt är omöjligt dyrt, men som sagt med tanke på skatt och alla utgifter så blir det så. Gillade detta: ”Ska jag vara helt ärlig är det inte riktigt lönsamt för mig att fotografera enskilda personer för ofta eftersom det låser upp en betydligt längre tid där jag hade kunnat boka in ett större jobb.” Om jag i min tur ska vara ärlig, så är det en försvinnande liten chans att du hade kunnat boka in ett större jobb, eftersom man som fotograf i dagens Sverige är tvungen att vara tacksam för NÅGOT uppdrag man får :)

  • Stefan Tell 6 mars, 2016, 23:17

    Samuel,
    ledsen för sent svar.

    Sen håller jag nog inte med. Klart att det skulle kunna bli billigare om man kan komma fler än en i taget, som jag nog nämner, men tvåtusen kronor för något du kan ha nytta av i ditt arbete i flera år är väl inte dyrt?

    Har man inte nytta av ett bra porträtt känns det kanske saftigt, men använder du t ex LinkedIn dagligen och kanske förekommer i branschpress eller behöver synas på nätet är det väl investerade kronor, enligt min mening.

    Och apropå chanser tycker jag inte fotografbranschen verkar lida direkt just nu, inte om man ska tro de frilansare jag har kontakt med i alla fall.

  • Melodi 18 december, 2017, 00:04

    Så bra skrivet. Skrev själv ett liknande inlägg för någon vecka sen. http://www.melodifoto.se/vad-kostar-en-fotograf

    Väldigt bra att fotografer inom olika nischar förtydligar och förklarar priset :)

  • Mikael 18 december, 2017, 23:24

    Du kunde väl sparat en hel del tid om du istället visar kunden urvalet av bilderna på plats så att han/hon snabbt kan välja? speciellt när det gäller en eller fåtal personer. ?

  • Mikael 18 december, 2017, 23:32

    Ah såg nu att du hade svarat på detta, konstigt att många andra fotografer som tar liknande betalt resonerar att urval i studion sparar extremt mycket tid.

    • Fotograf Stefan Tell 19 december, 2017, 01:16

      Hej,
      jag hittade inte vad jag svarat på detta, så jag svarar här (igen?).

      Det skulle såklart spara mycket tid totalt att inte ha den vändan med urval och val av bild/er. Men att kunden får välja i lugn och ro känns prioriterat, annars är alltid risken att de ändrar sig och att komma på vad man ska ta betalt för att ”öppna upp” jobbet igen någon vecka senare skulle resultera i en till diskussion som detta inlägg handlar om, fast ännu tråkigare.

      Men ibland om det är bråttom får de givetvis välja direkt.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.