≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
omslag-foto-frukt-rapport-trycksak

Tack vare en rekommendation från fotografen Terese Brandwold fick jag i uppdrag av Svenska Retursystem att fotografera pressbilder till deras bildbank, däribland den ovan som pryder deras senaste hållbarhetsredovisning. Jag är tyvärr lite överkänslig mot äpplen, men det blev ett snyggt slutresultat ändå.

Vi började med ett telefonsamtal, som övergick i mailväxling där vi mejslade fram något slags fotomanus och bokade till slut in ett datum då vi skulle åka till Helsingborg för att besöka ett företag som använder deras produkter dagligen.

packning-utrustning-fotograf-on-location-resa-blixtar-kameraväska

Bärbar fotostudio på tåget, igen

För att vi skulle ha gott om tid att fotografera i Helsingborg åkte jag ner dagen innan med tåg för att göra det enkelt (plus att jag gillar att åka tåg och gillar att bo på hotell och slipper ta med all utrustning på flyget). Det blir så tråkigt om man har planerat allt i detalj och så kommer någon försening som gör att fototiden halveras. ”I god tid” är förresten mitt mellannamn, och jag gillar det också.

Jag packade min F-stop Satori EXP med två kamerahus, två Profoto B1, några objektiv, bärbar dator etc. I stativväskan fick jag ner lite stativ och några stora paraplyer. Känslan att man fick vara ganska rörlig på plats gjorde att jag skippade allt som tar lite extra tid, t ex softboxar.

ljussättning-on-location-profoto-b1-testbild

Skarpt vårljus och blixt, tack HSS

Efter att ha fotograferat lite robotar som packade frukt och grönsaker kom vi till en lastkaj där vi ställde upp några lådor i öppningen mot lastbilsparkeringen utanför. Tidig vår och nästan helt blå himmel kan vara jättefint, men utan lite fusk blir det nästan bara vitt på kort. Om man inte har bra utrustning till hjälp.

Hade jag inte uppdaterat mjukvaran i mina Profoto B1 och Air-radiosändaren till senaste versionen som ger stöd för High Speed Sync skulle jag fått nöja mig med att blända ner rejält. Nu kunde jag få ett behagligt kort skärpedjup så inte allt var i fokus.

bakom-kulisserna-profoto-umbrella-xl-diffusion-omslagsfoto

För bilderna i denna miljö använde jag bara en blixt, en Profoto B1 med ett stort silverfärgat Umbrella XL plus en diffusionsduk som drar ner kontrasten på ljuset aningens och nästan blir som en softbox.

ljustest-profoto-b1-reportage-frukt-industri

Efter lite ljustest slutade det med att jag körde på 1/4000 sekund och bländare f/3,5. Exakt hur jag kom fram till det var handlade mest om att väga skuggor mot himmel och övrig bild.

Med produkterna på plats fotograferade jag ur lite olika vinklar, rätt många kunde man få fram med olika utsnitt, men ibland flyttades blixten för att upplättningen skulle hamna på rätt sida.

Det här var ju i Skåne där det som bekant blåser ibland, och ett stort paraply gillar ju att fånga vind, så det blev till att hålla koll så inte stativet med blixt och allt flög iväg. Står man i en öppning gör ju inte det alltid att man är skyddad mot vind.

foto-omslagsbild-retusch-före-efter-exempel

Från tagen bild till färdig bild

Av någon märklig anledning ser jag inte alltid den bild kameran visar för mig på skärmen utan snarare vad det finns för potential i råmaterialet. Ibland är det kanske inte riktigt så lätt att få fram den färdiga bilden som man trodde när man fotograferade den, men många gånger stämmer den känslan rätt bra.

I exemplet ovan till vänster ser du bilden som den såg ut i Lightroom med minimala justeringar, jag har nog bara räddat tillbaka lite i himlen där än så länge.

Sen drog jag i lite reglage och ändrade några inställningar tills all information i bilden fanns där innan jag exporterade den högupplöst i 16-bitars färgdjup till Photoshop.

För det mesta arbetar jag lite snabbare än så och kör 8 bitar, men här ville jag ha så mycket omfång som möjligt för att kunna få till de färger och nyanser som jag kunde klämma ur filen.

Det jag nog ändå lade mest tid på var att laga sånt som vissa justeringar sabbar, dvs kanterna där den ljusa himlen skulle få mer färg men skapar fult blödande partier när de övergår i något skuggigare.

Men, lite klonstämpel och andra tricks löste det hela och sen var bilden klar för att exportera och skicka till kunden.

äpplen-låda-produktfotogrfering-on-location

Just den färdiga bilden hade man säkert kunnat göra en variant av med hjälp av bara en stor reflexskärm, tack vare det starka solljuset ute. Men, att kunna styra ljuset så mycket och ändå ha den frihet som det innebär med HSS är något helt nytt för mig.

Sen får man ha lite tur också. Skulle lastplatserna legat på andra sidan huset hade vi inte fått den i mitt tycke fina ”lens flare” som lyfter bilden. Och att det var lastbilar som körde utanför precis just då var också bara en lycklig slump. I vanliga fall sker merparten av lastningen betydligt tidigare på morgonen. Då hade vi iofs kanske inte ens fått ha en lastplats helt för oss själva att arbeta i?

Det om det, så gick det till när jag åkte över hundra mil för att göra en omslagsbild som man säkert kunnat fuska ihop i Photoshop med lite bilder från bildbyråer och andra ställen.

Men vad är utmaningen i det?

Klicka här för att läsa liknande inlägg som visar upp olika fotograferingar, steg för steg.

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.