≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Mitt arbetsflöde efter fotografering

blogg-bild-illustration-arbetsflöde-fotograf

Det här är ett försök att beskriva hur jag arbetar med bilder och filer i datorn från det fotograferingen är klar till leverans, oavsett vilket typ av fotouppdrag det gäller.

I korthet går jag genom lite olika faser i ett uppdrag som börjar med fotografering, sen ska bilderna in i datorn, sen ska de rensas och sorteras, sen ska de döpas rätt, sen ska minst en backup göras, sen fortsätter jag med justeringar i Lightroom innan det är dags för urval av kunden

Sen blir det oftast Photoshop och leverans. Någonstans mitt i allt, synkronisering mot extern lagring och sortering i en bra mappstruktur, för att enkelt ha koll på var allt finns.

Fotograferingen är klar

Det här är mer eller mindre den mest okomplicerade delen av mitt arbete att beskriva, åtminstone när det gäller ”workflow”. Jag skulle säkert kunna svamla iväg rätt rejält om hur jag arbetar i studion eller på plats hos kund, men nu kan vi nöja oss med att jag fotograferar. Och det är gjort. För att vi ska komma vidare till själva arbetsflödet _efter_ fotograferingen, i datorn bland annat.

Med en digital systemkamera ger det som resultat att det börjar samlas en massa filer med data på minneskorten (eller minneskortet om man bara har plats för ett).

illustration-arbetsflöde-minneskort-strategi

Strategi för minneskort (plural)

Jag fotograferar numera nästan uteslutande med Nikon D800 och Nikon D750, de har till skillnad från D700 som jag använde mest förut, två minneskortplatser. En för Compact Flash och en för SD-kort (D800), eller två SD-kort (D750).

När jag fotograferade mest med D700 och D2x hade jag minneskort med kapaciteten 4 GB. De var rätt dyra men blev snabbt billigare, nu ligger de mest och samlar damm i mina lådor. Poängen med 4 GB, tyckte jag, var att när jag (för tusen år sedan), gjorde backup på DVD kunde jag ta ett fullt minneskort per skiva.

Rätt smidigt. Då i alla fall, men det var förr i tiden.

Med D800/D750 och två minneskortplatser (och betydligt mycket större bildfiler, 36MP och 20MP respektive) har jag ställt in kameran på att spara komprimerade RAW-filer på bägge korten, dvs exakt samma innehåll på båda minneskorten. Däremot har jag köpt 16 GB CF-kort och 32 GB SD-kort.

Idén med detta är att jag har mitt CF-kort (i D800) som ”arbetsminneskort” och det större SD-kortet för ren backup. Då behöver jag inte byta båda korten samtidigt heller, något som känns smidigt för det mesta.

Vanligtvis ryms fler än ett jobb på 16 GB, sen beror det lite på planeringen om jag hinner föra över kortets innehåll i datorn innan nästa jobb börjar. Har jag med mig en bärbar dator kopierar jag över bilderna dit om det finns tid och möjlighet.

Jag har funderat på att köpa en mellanlagringsenhet, för många år sedan hade jag några olika men har inte ägt en på länge. Tror att Western Digital har en extern hårddisk med kortläsare som skulle kunna vara en extra säkerhet att ha med sig.

Har jag flera olika fotouppdrag på en och samma dag brukar jag ta ut arbetsminneskortet, skriva en liten lapp och lägga ner allt i minneskortfordralet så jag inte råkar formatera ett ”aktivt” kort fullt med bilder jag behöver.

radera-foton-illustration-arbetsflöde

Rensa & snabbgranska i kameran

Det här är någon slags arbetsmetod som jag blir lika glad varje gång jag hinner med, och lika uttråkad (och besviken efteråt) när jag inte gör det. Vid små pauser i fotograferingen försöker jag snabbt kolla skärpa och exponering på de bilder jag tagit.

Det beror såklart på vad det är för fotografering jag gör, men t ex fotografering av pressbilder brukar ha små luckor här och där som man kan använda till detta. Varje värdelös bild jag raderar direkt i kameran sparar tid i alla led efteråt.

För att ta ett aktuellt exempel fotograferade jag 130 porträtt på mäklare under två dagar, bara första dagen hade jag 1500 bilder i kameran som ska hanteras efteråt, jag hann dock att radera lite blinkningar och bilder som de jag fotograferade ville ta bort direkt, och det blev totalt 150 bilder första dagen, motsvarande ungefär 6 GB data som jag nu slipper gå igenom i onödan.

Alla bilder som inte har skärpan på rätt ställe brukar jag faktiskt helt osentimentalt slänga direkt, vid ovanliga fall kanske jag sparar någon som skulle kunna användas ändå, men för porträtt t ex känns det bara onödigt att ha dem kvar.

När det handlar om porträtt av olika slag, t ex personalporträtt eller författarporträtt, brukar jag ta mig tid mitt i fotograferingen några gånger och stämma av med ”modellen” så den får titta igenom bilderna som vi tagit och säga om det finns något de gillar.

Här är dels ett bra tillfälle att just stämma av, så det inte blir en chock när de får urvalet, men också ett bra tillfälle att rensa. Säger de ”hu” och pekar på knappen med en soptunna på är det lika bra att ta bort den bilden direkt, så sparar vi alla både tid och elände.

Jag rensar bara på det mindre CF/SD-kortet, så skulle det mot förmodan behövas någon av bilderna som jag har rensat bort, har jag kvar bildfilerna på det större kortet ett litet tag till.

Det brukar inte vara någon långvarig förvaring, förr eller senare raderar jag det kortet också när det blivit fullt och alla bildfiler jag behöver finns på andra platser.

kopiera-bilder-till-dator-illustration-arbetsflöde

Kopiering av bilder till dator

Istället för att importera bilder till datorn via Lightroom eller något annat program brukar jag ta det säkra före det osäkra och kopiera filerna direkt från minneskortet till hårddisken.

Det går säkert jättebra att importera via Lightroom men såhär har jag alltid gjort och ser inga större fördelar att ändra arbetsflödet här. Jag är ju en gammal hund också.

Har jag tid att börja arbeta med bilderna direkt kopierar jag filerna in i min arbetsmapp på datorn där jag har aktiva jobb. Den mappen heter helt enkelt ”JOBB – AKTIVA” och innehåller undermappar med alla aktuella jobb som inte är färdiga och levererade.

snabbgranska-foton-illustration-arbetsflöde

Import av bilder/skärpekontroll

Det här momentet kan skilja sig åt aningens aningens för olika jobb. Är det jättemycket bilder kan jag ibland, för snabbhetens skull, titta igenom dem i Photo Mechanic som är så galet mycket snabbare på att förhandsvisa råfiler (NEF i alla fall, och på min PC).

Sen bläddrar jag igenom bilderna en efter en för att se om det är några som ska bort direkt. Oftast raderar jag en rätt stor andel av bilderna direkt efter importen, om jag inte gjort en bra rensning i kameran dvs.

Det är lustigt hur stor del av min tid som fotograf som ägnas åt att radera bilder, men det är rätt befriande att beskära tills det bara är bra grenar kvar man vill utveckla till fina blommor eller äpplen.

Skulle jag mot förmodan skicka med en oskarp eller på annat sätt dålig bild till urval är det rätt jobbigt att behöva rädda det på något sätt, antingen be kunden välja en ny (har hänt mig men känns oproffsigt och trist) eller försöka skärpa upp den tillräckligt (har också hänt, men lika oproffsigt och trist).

Givetvis inkluderar detta moment även en snabbkoll av exponeringen, om jag mot förmodan skulle ha missat detta grovt vid fotograferingen. Lite beroende på typ av fotouppdrag kan det resultera i att jag markerar dem som ”möjliga” eller bara raderar helt.

import-lightroom-arbetsflöde-fotograf

Import i Lightroom

Nu ligger alla bildfiler på datorn i rätt mapp, hittills har jag inte gjort några som helst färginställningar eller andra justeringar.

Jag brukar försöka anpassa mitt sätt att arbeta här för om jag kommer ha tid att nå till nästa kontrollpunkt, eller ”checkpoint” som känns lite mer lämpligt som term.

Detta steg inkluderar alla grova inställningar jag gör i Lightroom, t ex justera färgtemperatur, kontrast, kurvor, kameraprofil och objektivjustering plus det som krävs för att bilden ska hamna nära det jag hade tänkt. Lokala justeringar kan jag ibland göra här, men oftast i ett senare skede.

Men den delen av arbetsflödet kommer egentligen lite senare, nu fokuserar vi på ordning och reda istället.

filstruktur-namn-jobb-fotograf

Döpa bildmappar enligt ett system

Jag försöker verkligen att hålla mig till ett sätt att döpa mapparna i datorn så det blir glasklart vad innehållet är. Jag har svajat lite här och ibland försökt få en snyggare struktur, t ex att samla kundmappar årsvis. Tyvärr krånglar det bara till saker

Nu är det enligt principen:

”en fotografering – en mapp”.

Ibland har det blivit krångligt ändå, som när man kanske har flera fototillfällen men en samlad leverans. Var ska man lägga de levererade bilderna? Var ska man lägga arbetsfilerna?

Precis på samma sätt, fast tvärtom, kan det krångla till det om man försöker samla fotouppdragen från en viss kund i för stora kluster. Då kanske jobbet blir för stort och onödigt många bilder ligger kvar som aktiva fast man kanske har gjort delleveranser.

Exempel på filstruktur i aktiva jobb:

  • Telekombolaget – 2015-02-01 – Personal
  • Telekombolaget – 2015-03-01 – Styrelseporträtt
  • Telekombolaget – 2015-03-05 – Pressbilder, ledning

Sen har jag i princip exakt samma struktur för undermappar när jag har ett jobb med bildfiler som jag påbörjat. Med ett nytt jobb finns kanske bara råfilerna, men efter ett tag har den mappen fyllts på med urvalsbilder, kanske skissbilder i större storlek, arbetsfiler och kanske några testbilder som kan vara kul att ha kvar men inte ingår i leveransen.

Exempel på undermappar:

  • RAW
  • PSD
  • LEVERANS
  • SKISSBILDER
  • TEST
  • WWW_URVAL

Mappen döpt till ”RAW” innehåller NEF-filer direkt från kameran, där sparar Lightroom också XMP-filer så alla inställningar per bild följer med originalbilden när jag sedan gör backup. Apropå det gör jag aldrig backup på Lightrooms egen databas, eller katalog, för all info till varje bild jag behöver ligger i den där ”sidecar”-filen.

”PSD” är Photoshop-filer som exporterats från Lightroom efter de grundläggande justeringarna har gjorts. Jag arbetar ofta direkt i 8-bitar men ibland 16-bitar om situationen kräver det (t ex lite mer avancerade porträtt eller bilder som ska arbetas med mera).

”LEVERANS” är ett kapitel för sig, så det återkommer jag till.

”SKISSBILDER” är större varianter av det webbgalleri kunden väljer sina bilder från. De är även döpta med ett prefix så jag inte råkar leverera dem, eller att kunden använder dem till någon skarp produktion.

”TEST” är allt runtomkring, oftast bilder som beskriver hur jag gjorde fotograferingen, t ex till bloggen eller bara som minnesanteckningar om jag behöver göra något liknande i framtiden.

”WWW_URVAL” är webbgallerier från Lightroom med påsiktsbilder och html, dessa kopierar jag med ftp till min webbserver när det är dags för kunden att välja bilder.

namngivning-illustration-arbetsflöde

Döpa bilder rätt

Det här tycker jag är en sak jag fick till rätt för väldigt länge sedan, så jag har nog inte ändrat den här delen av arbetsflödet sedan dess.

Varje bild döps till företagets namn, personens namn (om det är personalfoto eller pressbilder t ex) eller uppdragets namn (en invigning, kick-off eller konferens), sedan datum för fotograferingen och ett löpnummer.

T ex ”Anna-Andersson_Telekombolaget_2015-02-25_001”

Eftersom det finns både datum, namn, företagsnamn och löpnummer är risken att man döpt två bilder till samma namn minimal. Sen är det enkelt att bara titta på filnamnet vad det är för bild. Det är inte alltid jag letar efter bilder i Lightroom, ibland kollar man igenom mappar i datorn, och då finns bara namnen som hjälp, plus kanske en rätt liten ikon.

Ibland fotograferar jag samma person vid olika tillfällen, då är det speciellt bra att bilderna är döpta med inte bara deras namn.

rubrikbilder-arbetsflöde_synkronisering

Dags för synkronisering

När väl alla bildfiler från ett fotouppdrag ligger på datorn i en mapp med rätt namn och alla bilder är döpta till ett namn som jag inte kommer ändra på ser jag till att den foldern kopieras till flera olika ställen. Allt för säkerhets skull, och god nattsömn.

Jag har en NAS med flera hårddiskar i som jag kopierar alla aktiva och arkiverade jobb till, plus ett stort Pro-konto på Dropbox (1 TB, men funderar på att byta upp mig ytterligare till Business-konto, har bara inte fått full koll på vad det kommer kosta), samt två stationära datorer (hemmakontor + kontorkontor) och en liten extern hårddisk jag transporterar jobb från jobbet till hemmet med.

Sen har jag även en större extern hårddisk på jobbet och en hemma som jag brukar synkronisera med mina hårddiskar i datorerna. I varje stationär dator har jag även en långsammare hårddisk (5400 RPM) som jag kopierar innehållet från de aktiva och arkiverade jobb till minst en gång i veckan.

redundans

Fint ord, redundans

Redundans är ett ord jag gillar. Förr eller senare går hårddiskar sönder, i bärbara datorer snarare förr än senare.

Senast en hårddisk krånglade för mig blev jag lite sur, men kunde fortsätta arbeta med innehållet på den lilla externa som innehöll alla aktiva jobb, sen tog det lite tid att kopiera över allt från arkivdisken i datorn till den nya hårddisken jag tvingades köpa. Men inga jobb gick förlorade och jag behövde inte göra om en enda grej.

illustration-checkpoint

Inte hinna till checkpoint A

Det händer lite då och då att jag kanske bara hinner kopiera innehållet på minneskorten till datorn och inte mycket mer förrän det är dags att hämta barn eller hoppa på nästa uppdrag.

Då brukar jag bara se till att döpa den kopierade mappen rätt med prefixet ”_ORG_”. Understrecket gör också att de samlas högst upp i mappen om man sorterar på namn.

Enklare att hålla koll på så.

Då kan jag kopiera den till andra enheter fast utanför den vanliga filstrukturen utan att riskera en massa DSC_2918.NEF som inte säger mig någonting alls vad det är för bild.

Här kan jag förresten flika in att jag ställt in mina kameror på att döpa filerna så gott det går, så min D800 har filer som heter 800_1234.NEF och min D750 heter såklart 750_1234.NEF. Inget jag har direkt nytta av jättemycket, men alltid något.

När jag har tid att arbeta med den så jag kommer till ”checkpoint A” kan jag bara dra in den i aktiva jobb och fortsätta som vanligt.

inställningar-illustration

Justeringar och inställningar

Nu är förhoppningsvis bara de bildfiler jag vill spara på hårddisken och kanske kopierade med mitt favoritprogram för synkronisering, Super Flexible File Synchronizer hette det förut. Nu heter det Syncovery och finns till Mac, PC/Windows och Linux.

Då är det dags att göra något av bilderna, att få dem så nära det jag hade tänkt med dem utan att behöva lägga för mycket tid på bilder som kunden kanske inte väljer att köpa.

Exakt vad den här delen av arbetsflödet egentligen innebär kan variera väldigt från fotografering till fotografering. Är det ett evenemang där bilderna ska levereras snabbt går jag igenom alla bilder i en rätt rasande fart om uppdraget kräver det.

Handlar det om porträtt vill jag hamna så nära min ”vision” jag hade vid fotograferingen som möjligt så kunden ser nästan en färdig bild, även om det troligtvis återstår ganska mycket jobb.

Många inställningar i Lightroom kan man bara synka mellan bilderna för att hålla samma ton och stil genom hela jobbet, men det kräver oftast lite hoppandes fram och tillbaka för att hitta det där ”lagom”. Inställningar som gör vissa snygga kanske gör andra tvärtom.

Ibland har jag sparade grundinställningar från en tidigare studiofotografering, ibland är det exakt den inställningen som gäller också då det kanske är fotografering av nyanställda. Ibland använder jag något filter från VSCO för att hitta en bra startpunkt som jag sedan justerar tills den känns som något jag kan stå för och gilla.

Det ska till något väldigt speciellt för att jag ska öppna en bild i Photoshop vid det här stadiet i arbetsflödet. Då har jag tvingats ta någon rejäl genväg vid själva fotograferingen som måste justeras innan kunden kan bedöma bilden utan att distraheras av vad det nu kan vara.

Nu säger vi att bilderna är så klara som de bör vara i det här stadiet, och det är dags att kunden får se dem och säga sitt.

arbetsflöde-urval-bildgalleri

Urvalsbilder till kunden

Det är här nog den minst sofistikerade och utvecklade delen av mitt arbetsflöde på alla plan. Jag har försökt hitta någon modernare och smidigare lösning, men tyvärr blir det bara krångligare, eller åtminstone inte så mycket bättre att det ska vara värt besväret att ändra sig (apropå att vara en gammal hund).

Jag gör helt sonika ett webbgalleri i Lightroom, det enklast möjliga med html och ett rutnät av bilder, som jag laddar upp med FTP på min server och skickar länken till kunden.

ide-lightroom-adobe-urval

En idé till Adobe Lightroom

Här önskar jag att Adobe kunde vara lite smarta och utnyttjade sitt kreativa moln till att göra en smart tjänst för fotografer. Egentligen kräver det sitt alldeles egna blogginlägg, men jag tar det här ändå. För mig skulle det spara mycket tid och arbete.

Tänk om det fanns något inbyggt i Lightroom där man, ungefär som TTG Client Response Gallery, markerade vilka bilder som skulle bli ett urvalsgalleri och sedan laddade upp det till molnet.

När kunden väl klickat och valt de bilder de vill ha, kanske tillsammans med kommentarer, skickades det tillbaka ett urval som automatiskt gjorde en Smart Collection eller markerade bilderna med någon etikett så man kunde arbeta vidare med dessa i Lightroom.

Utan att man manuellt måste pricka av en lista.

Men så bra är inte Lightroom eller Creative Cloud än, så jag håller mig till det som funkar, dvs en lista från kunden.

Om Dropbox ville få gladare fotografer som kunder skulle de också kunna fila på en sådan lösning, vore också smidigt.

Kunden väljer sina bilder

Den här delen av arbetsflödet är utanför min kontroll rätt mycket, ibland ber kunderna mig att välja ut några favoriter, men oftast får de välja helt själva. Mest för att det är de som ska använda bilderna, jag kan däremot försöka sälja in några av mina favoritbilder efter att de har valt. Då har jag i alla fall inte stört deras process.

Jag retuscherar bilder

När jag har fått listan på bilder som kunden vill ha, kanske tillsammans med några önskemål om retusch av vad det nu kan vara. När det gäller porträtt brukar jag alltid skicka med den meningen, så de känner att de kan säga om det är något speciellt de vill fixa. Det kan vara flygigt hår, en finne som syns eller vad som helst som gör att de inte skulle bli helt nöjda med bilden om den var kvar.

Här finns förresten ett inlägg om porträttretusch, steg för steg.

Exakt hur mycket retusch varje bild får varierar lika kraftigt som allt annat i mitt yrke. Ibland jobbar jag mycket med bilder men oftast tar jag det ganska varsamt. Förhoppningsvis har jag fått till det ganska nära det jag ville åstadkomma vid fotograferingstillfället, men ibland går det faktiskt snabbare och enklare att säga det jag inte gillar att säga: ”det kan vi (jag) fixa i Photoshop”.

Leverans av färdiga bilder

När jag är klar med retusch, är det dags för leverans. Tidigare skickade jag en CD (som kunderna tappade bort ibland), sen en DVD (som kunderna tappade bort ibland), sen via WeTransfer (som slänger bilderna efter x dagar/veckor vilket kan strula till det, och som vissa kunder har blockerat access till) men nu kör jag allt via Dropbox.

Det har också hänt att någon kund inte kommer åt Dropbox för att IT-avdelningen har blockerat det, men rent generellt är det metoden som har varit absolut smidigast för mig.

När väl bildfilerna ligger på Dropbox kan jag enkelt maila en länk från appen i telefonen om någon kund ringer och snabbt behöver komma åt en bild just precis då. Klart värt en tusenlapp om året bara för det.

JPEG, TIFF, AdobeRGB, sRGB?

Vilket filformat man ska leverera sina bilder som är det enklast om kunden får svara på. Oftast är JPEG smidigast då alla kan använda och titta på bilderna utan att ha specialprogram, plus att TIFF blir så väldigt stora filer om det rör sig om högupplösta foton från moderna kameror.

Jag har några kunder som föredrar TIFF, så de får TIFF, annars är det överlag JPEG till alla.

Sen finns det ju olika färgprofiler som kan ställa till det. Förut levererade jag alltid allt tryckanpassat och använde AdobeRGB generellt. Det krånglade dock till det ibland när bilderna skulle användas på nätet eller för presentation på skärm och såg lite trista ut.

Problemet här är att sRGB fortfarande är så otroligt mycket säkrare om bilderna främst ska användas på nätet. Det kanske inte är alla kunder som använder Photoshop och sparar för webb med rätt rutor ikryssade och då blir det inte så fint som det borde.

Bildstorlek på leverans?

Det här är också något som varierar, förut levererade jag som sagt alltid anpassat för tryck och då blev det självklart att ge kunden en så stor bildfil som möjligt. Nu är det lite onödigt att göra bilderna så stora som det går eftersom de flesta sällan kommer använda 36 megapixlar.

Jag har försökt hitta en lagom nivå så kunderna får bildfiler som räcker och blir över för det mesta, men även de kan vara för stora. I vanliga fall får mina kunder bilder som är 4000-6000 pixlar på den långa sidan, när det handlar om bilder som ska in i ett magazin eller kundtidning kan det ibland bli större så de som sköter layout har lite att beskära. Men oftast inte större än A4 och lite till.

Bilder för webb också?

Det här har på samma sätt som att sRGB är en smidig färgprofil att skicka bildvarianter med dykt upp som ett problem jag måste lösa när kunder försöker använda de levererade bilderna på t ex LinkedIn och inte kan. Bara för att de är för stora. Tror att de har en gräns på 4 MB eller så.

Alla ha inte Photoshop för att förminska eller beskära en bild, och det kan man inte riktigt kräva heller, så jag har försökt leverera en mindre bild i storleken 2048 pixlar på långa sidan i sRGB så det ska vara enkelt att snabbt publicera bilden på nätet utan att behöva få hjälp från någon som kan Photoshop.

Visst, det tar några extra minuter att exportera ut en ny batch från Lightroom som döper om den varianten så det enkelt går att identifiera vad bilden har för mått och profil.

Här har jag gjort en förinställning för export i Lightroom som gör just detta och lägger till ett ”_S_” före det ursprungliga filnamnet och t ex ”_2048px_sRGB” efteråt. Då har jag gjort vad jag kan för att ingen ska förväxla bilderna och råka använda en lågupplöst till tryck.

Jobbet är klart, gå vidare

När fotograferingen är avklarad, bilderna valda, retuscherade efter önskemål, levererade i flera format och alla bildfiler ligger i rätt ordning på sina respektive ställen är det dags att avsluta det hela genom att få undan det.

Det här är sista momentet för mig, oftast, då drar jag helt enkelt över mappen med alla bilder från ”JOBB – AKTIVA” till ”JOBB – ARKIV” för att inte distraheras av det.

Skulle det sedan hända att någon kund vill ha ytterligare någon bild kan jag enkelt öppna upp det från den plats där det ligger, alla förändringar och uppdateringar jag gjort speglas till respektive lagringsenhet så snart jag kommer till det steget i mitt arbetsflöde.

Jag brukar oftast göra denna flytt när jag skickar fakturan, då blir det mentalt ett avslut även om allt såklart finns kvar.

Jag sparar i princip allt

Hårddiskar och lagring kostar numera inte så mycket, så även om det tar plats att spara allt har jag kommit på att det är bra kundservice att göra det. Det händer då och då att någon gammal kund hör av sig och frågar om jag händelsevis råkar ha kvar bilderna.

Det brukar vara ett väldigt bra besked att ge om jag kan säga att visst, inga problem, jag skickar. Sen kanske det leder till en nystart av relationen eller bara bra karma.

En gång under hela min karriär som fotograf har jag lyckats radera ett jobb med alla bilder, det var inte så stort, men ändå. Sedan dess lägger jag gärna lite tid på rutiner som gör att det aldrig ska hända igen. Den gången bjöd jag på en om fotografering i studion, så det var enkelt löst, men skulle det hända vid ett tillfälle som inte går att rädda lika lätt kan det bli både pinsamt och kostsamt.

Hur gör du?

Även om jag nu har finjusterat mina rutiner för arbetsflödet med backup och sortering är jag alltid öppen för smarta idéer hur man kan göra saker smidigare och säkrare. Kanske enklare också. Har jag missat något i detta inlägg som blev över 4000 ord får du mer än gärna säga till så ska jag komplettera.

Skriv gärna en kommentar, och dela gärna detta inlägg om du tyckte det var intressant. Eller klicka bara på ”Gilla”. Tack.

12 comments… add one
  • Kalle Prorok 23 mars, 2015, 13:20

    Tack Stefan för ett mycket läsvärt inlägg. Personligen återgår jag ibland till mellan-jpeg med D800; de är ofta tillräckligt bra inför urval etc och går fort att importera (jag kör LR med backup o taggning+IPTC vid import)/gallra..nån regning dag ska jag göra ett script som plockar över motsvarande NEF så slipper jag kopiera över /backuppa dåliga stora NEF utan bara de (via Jpeg) valda – eller så provar jag Photo Mechanic el dyl. .

    • Stefan Tell 23 mars, 2015, 14:00

      Tack. Att köra dubbla filer där en är JPEG skulle såklart kunna vara något som snabbar upp processen, helt klart. Det är så lätt att fastna i gamla hjulspår känner jag, så jag håller mig oftast till en och samma metod hela tiden.

  • Loke Roos 23 mars, 2015, 17:07

    Grym info!

  • Jonas Westling 23 mars, 2015, 18:08

    Riktigt bra skrivet, Stefan. Det är kul att se vad andra kollegor har för arbetsflöde.
    Jag levererar tre olika. Full jpg RGB, Full jpg sRGB samt 2048 sRGB.
    Däremot så tar jag in dem i LR direkt och flyttar aldrig filer utanför programmet. Jag tar även in dem som DNG.

  • Jonas Gunnarsson 24 mars, 2015, 11:01

    Riktigt intressant inlägg, alltid kul att höra hur andra fotografer jobba. Du har aldrig funderat på att använda collections i LR i stället för undermappar? Jag importerar bilderna till en mapp i LR, har delat in det i årsvis och sen undermappar där med fototillfället. Men sen använder jag collections efter det, förutom vid själva exporten för filerna till kund. Jag har ett collections set som jag kallar Work, under det har jag delat in det årsvis och under det har ett till collection set med kunden där jag sedan delar in det i collections där jag lägger färdigredigerade filer osv. Sen gör jag som Jonas, att jag konverterar filerna till DNG direkt vid import så slipper man XMP-filerna.

  • Stefan Tell 27 mars, 2015, 11:25

    Jonas & Jonas, tackar.
    Jag har aldrig riktigt blivit övertygad om att DNG är värt besväret, tycker NEF + XMP funkar bra hittills. Men, alla gör som de vill, när man har ett fungerande system så har man ju ett fungerande system, så varför krångla till det?

    Apropå Collections tror jag det inte finns något sätt att få med dem mellan mina arbetsstationer på samma enkla sätt som med rena filer i sin struktur?

    För länge sedan synkroniserade jag hela databasen med förhandsvisningar och allt, men bytte system rätt snabbt eftersom Lightroom har gjort något överkrångligt sätt som innehåller så mycket småfiler att man blir tokig. Och programmet som ska kopiera alla dessa blir odrägligt långsamt.

  • Eva Dalin 7 september, 2016, 15:57

    Hej,
    Jag vill bara tacka för att du delar med dig och inspirerar :- )

  • Christin Philipson 2 oktober, 2018, 13:41

    Skulle kunna skriva en, typ, kärleksförklaring, men nöjer mig ett STORT TACK!
    Välskrivet och har inspirerat mig att åka hem och börja sortera i datorn!
    Nästa fotografering kör jag enl dig!
    Än en gång, tack för att du är så ” bjussig

    Christin ph

    • Fotograf Stefan Tell 3 oktober, 2018, 07:50

      Tack,
      att bara någon tar sig tid och skriver en kommentar blir nästan automatiskt en kärleksförklaring i min bok. Att det jag skriver faktiskt gör någon slags nytta är en skön bonus.

      Nu ska jag skriva något nytt. Kanske kan bli bra det också?

  • Charlotte Bjertner 10 juni, 2019, 13:11

    Men Tack Tack från en amatör som just nu ska ge sig på att skicka bilder till tidning för inredningsreportage. Vi får se hur detta går. Jag har lärt mig Photoshop o lightroom , nu ska jag försöka maila dem i rätt storlek till olika tidningar … så får vi se om de hissar el dissar. Tack än en gång för all inspiration o tips. / Charlotte

    • Fotograf Stefan Tell 9 juli, 2019, 22:55

      Tack för att du tog dig tid att skriva detta, alltid roligt med återkoppling.

      Sen brukar ju en bra variant vara att ställa en fråga för mycket hellre än en för lite.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.