≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
porträttfotografering-på-plats-variera-bakgrunden-enkelt-släpljus

Variation i bilder är något jag vet alltid uppskattas av kunder, och jag tänker på det hela tiden när jag antingen fotograferar i studion eller på plats hos kunder.

Tyvärr kan variation ibland ta tid, om det innebär att man ska packa ner sina blixtar, förflytta sig till ett nytt ställe, kolla ljuset, sätta upp utrustningen igen och fortsätta fotografera. Ibland kan man få till lite lagom variation på ett enklare sätt.

behind-the-scenes-on-location-kontor-profoto-b1-umbrella-deep-white-large

Enklare fotostudio på kontor

Ungefär såhär komplicerat brukar jag göra det när jag har uppdrag ute på stan, ofta gäller det porträtt i miljö som ska användas som pressbilder eller kanske ett specifikt reportage. Porträtten kan såklart också användas som profilbilder och sånt.

ljussättning-on-location-variera-enkelt-vinkel-bakgrund-Profoto-B1

Två blixtar, numera nästan alltid Profoto B1, och lite olika ljusformare beroende på uppdragets karaktär. I min stativväska från Manfrotto får jag ner ett rejält men smidigt bomstativ (Manfrotto 420B) och två mindre stativ, plus två-tre olika paraplyer.

Behöver jag ta med en softbox, t ex en stor 150 cm Octa spänner jag fast den på utsidan av stativväskan tillsammans med sin speedring.

porträtt-på-plats-hos-kund-profoto-b1-vitt-paraply-kanljus

Gå runt din modell, igen

Egentligen är det inte krångligare än så om du vill få lite mer variation att erbjuda dina kunder. Förutsättningen är att du har möjligheten att flytta på din fotoposition, modellen behöver knappt röra på sig, kanske en vridning lite hit eller dit.

Samma tips för variation i porträtt utomhus finns här…

Ljussättningen för alla dessa bilder är exakt likadan. En Profoto B1 till vänster om kameran med ett Umbrella Deep Large, vitt, och en Profoto B1 utan reflektor till höger som studsar i fönstren/väggen för att lite enkelt simulera fönsterljus som träffar bakgrunden.

porträtt-on-location-två-blixtar-profoto-b1-paraply

Eftersom jag flyttar mig lite blir ljussättningen aningens annorlunda och speciellt ljuset på bakgrunden mer varierande. Det är inte jätteskillnader nu när väggen är så nära, men det gör att man inte bara behöver försöka variera sig med pose och uttryck.

Vinkeln på ljuset på bakgrunden går från rätt flack sett från kameran till att upplevas så mycket starkare när jag flyttar kameran så det blir ett släpljus som nästan är motljus.

Det fina med den här tekniken är just att det inte kräver något mer än att röra på sig lite, kunden behöver inte vänta på att man ska fixa en massa. Sen kan man såklart utveckla den ytterligare, bara huvudljuset funkar bra. Stäng t ex av den andra blixten så blir det genast en helt annan känsla i porträttet. Eller tejpa på ett färgfilter. Eller vrid den blixten aningens åt något håll.

En sak som såklart underlättar är om man från början valt en plats att fotografera på som har en bakgrund som går att variera. Ibland är det kanske stökigt på sidorna så det inte blir intressant att få med ändå, men principen funkar oavsett.

Det underlättar också att ställa upp sina blixtar så man har lite vinklar att utforska. Ljussätter man för nära kanske de där två stegen till vänster gör att man får med ett paraply i bild, det kanske man inte vill, eller så är det kul det också.

Såhär har jag inte alltid jobbat, förut gjorde jag uppdragen enligt de önskemål som fanns, nu försöker jag se till att alltid göra lite mer. Det uppskattas väldigt mycket av kunderna och säljer fler bilder. Alla blir alltså nöjdare och det tar faktiskt inte så mycket mer tid.

Comments on this entry are closed.

  • Sture 1 februari, 2015, 20:51

    Snygga porträtt, det där med ljussättning är väldigt intressant.

    • Stefan Tell 1 februari, 2015, 21:58

      Tack. Jag håller helt med. Om båda sakerna. Man blir aldrig fullärd heller.