≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Min fakturering 2014 med diagram och allt

diagram-fakturering

Jag har länge velat gå igenom min företagsekonomi mer i detalj för att se hur många fakturor jag har skickat under ett år jämfört med omsättning jämfört med typ av uppdrag jämfört med kund och allt annat man faktiskt ganska enkelt kan ta reda på genom att analysera de siffror man har som företagare.

Nu har säkert diverse olika faktureringsprogram eller redovisningssystem det här inbyggt i sin rapportering, men jag gjorde det mesta i OpenOffice Calc (typ Excel fast gratis) så ni får förlåta att diagrammen ser lite trista ut. Förutom det ovan som jag gjorde i ett verktyg online för att göra diagram.

diagram-alla-fakturor-2014

Alla mina fakturor 2014

Ovan kan du se ett diagram med alla mina utfakturerade summor för 2014. De ligger nog i datumordning, därför säger det säkert inte så mycket, ser ju rätt spretigt ut till och med. Men går man igenom dem litegrann börjar man se lite intressanta mönster.

Min fakturering 2014 i korthet

Jag har avrundat lite för att slippa hålla på så mycket med decimaler, men på ett ungefär stämmer siffrorna för min ekonomi förra året. Det roliga med att gå igenom siffrorna såhär är att man kanske tror att det är på ett visst sätt, men så visar det sig vara ganska annorlunda. Först när man ställer ”rätt” frågor och skyfflar runt i underlaget visar det sig hur det egentligen står till.

  • Omsättning: ca 700.000 kr
  • Antal skickade fakturor: 120 st
  • Snittfaktura: ca 5.800 kr
  • Antal kunder: 71 st
fakturor-per-kund

Fakturering per kund

Om man gör delsummor av alla fakturor så det istället blir en post eller summa per kund blir diagrammet som ovan. Sorteringen är fortfarande lite slumpmässig.

Genast ser man några tårtbitar som sticker ut. När alla fakturerade summor bara ligger på rad är det svårt att se det där mönstret, att vissa kunder faktiskt har bidragit väldigt mycket mer än andra för min ekonomi.

10-största-kunderna-mot-resten

De största kunderna mot resten

Mina tio kunder som jag fakturerade mest under 2014 stod för nästan 50% av min totala omsättning eller fakturering. Bryter man ner det ännu mer och kollar på de fem kunder jag fakturerade mest ser det ut som nedan.

5-största-kunderna-mot-resten

Många ägg i många korgar

Mina fem största kunder under 2014 stod för ungefär 30% av min totala omsättning, fördelat på rätt många uppdrag och fakturor, det är egentligen bara ett uppdrag som sticker ut då jag hade ett antal heldagar uppbokade. I övrigt är det många små och medelstora fakturor med jämna mellanrum, återkommande uppdrag helt enkelt.

Diagrammet ovan är förresten samma siffror som det som är överst i inlägget, fast inte i 3D. Och felvänt.

Som en snabb analys av detta är det rätt skönt att inte lägga alla ägg i samma korg, för många år sedan när jag var min egen enmansreklambyrå hade jag en stor uppdragsgivare som jag jobbade åt med löpande timdebitering. Det var fantastiskt och väldigt lönsamt, ända tills det upphörde när de fick nya ägare och drog ner på marknadsföringskontot direkt. Då var det inte lika kul.

stapeldiagram-alla-fakturor

Stapeldiagram, alla fakturor

Här är varenda fakturerad summa i ett diagram, från den lägsta summan, 800 kr plus moms för en radiosändare jag sålde, till 32.000 kr plus moms för en fotografering av ett företagsevenemang under flera dagar.

Som diagrammet visar är det väldigt många inte så jättestora summor som tillsammans blir en fakturering jag kan leva och försörja mig på. Visst är det kul att göra uppdrag och få rejält betalt, men många bäckar små osv.

Speciellt bra är det med många fakturor för likviditeten, även om jag behöver bli bättre på att skicka fakturorna snabbare efter genomfört uppdrag. Kassaflödet gillar det bättre och alla andra inblandade också.

Nu har jag inte räknat ut allt som går att räkna ut med dessa siffror, men det ser ju onekligen ut som att väldigt många fakturor inte ens når up till 5.000 kronor, och att det är rätt få som har en summa över 10.000 kr.

nya-gamla-kunder-diagram

Nya jämfört med gamla kunder

Löpande uppdrag från inarbetade kontakter är fantastiskt, nu har jag inte gått in i detalj på hur lönsamma de olika uppdragen var, enbart fördelningen av fakturor. Men det mindre fältet i diagrammet ovan är kunder jag arbetat med sedan tidigare och det röda och större fältet är sådana som tillkommit under 2014.

I procent står stamkunderna för ca 45 procent av omsättningen, och här är det verkligen stamkunder som hör av sig gång på gång med nya uppdrag, stora som små.

Skulle man göra någon slags analys på hur effektiva eller enkla dessa jobb är jämfört med de helt nya kunderna skulle diagrammet se helt annorlunda ut. En inarbetad kontakt är ju oftast väldigt smidig att arbeta med även om nya kunder såklart också kan fungera bra, men det krävs ändå mer tid. Åtminstone enligt min erfarenhet.

Av de där tio kunderna som stod för ca 50% av omsättningen var förresten bara fyra stycken nya för 2014, övriga hade jag arbetat med under ett eller flera år.

Av de totalt 71 kunder jag fakturerade 2014 var ungefär 20 stycken sådana jag gjort uppdrag åt tidigare, alltså ca 50 stycken var nya. Exakt hur många av de nya som blev engångsjobb kan jag inte riktigt säga, ibland tar jag kontakt igen och ibland återkommer de ett eller flera år senare för nya uppdrag.

Typer av fotouppdrag

Majoriteten av mina jobb är porträttfotografering, jag ska nog analysera och försöka klura ut hur stor andel som är personalfotografering, mer renodlade pressbilder, författarporträtt och andra typer av porträtt som kan delas upp i egna kategorier. Många gånger smälter de ihop lite, och ofta gör jag t ex pressbilder av nyckelpersoner samtidigt som jag fotografer övrig personal på ett företag.

Näst efter porträtt kommer nog reportagebilder, men ofta är de också porträtt, men eftersom de har ett specifikt användningsområde primärt tycker jag de brukar skilja sig lite från t ex pressbilder som också kan vara tagna i miljö.

Produktfotografering är något som lite går i vågor, ibland blir det några uppdrag, sen kanske det mer är utbildning eller konsultation för att ett företag ska ta sina produktbilder själva och jag ”bara” hjälper till med att bygga en enklare fotostudio och gå igenom hur de ska göra.

Hur man ska kategorisera de miljöbilder som kan ingå i rätt många uppdrag vet jag inte, de används ofta flitigt men var kanske inte huvudsyftet med uppdraget utan något som växte fram vartefter man diskuterade hur allt skulle göras mest effektivt.

Sen är det fotografering på evenemang, det kan ju vara till en tidning eller bara internt för ett företag som vill dokumentera sin kick-off eller konferens. Sånt gör jag nog oftare för befintliga kunder som frågar än andra, har ju inte direkt marknadsfört mig som mingelfotograf och som småbarnsförälder undviker jag gärna kvällsjobb.

Vad har jag lärt mig av siffrorna?

En liten ekonomisk analys är alltid intressant, men att jag skickar rätt många och inte så jättestora fakturor visste jag nog redan. Det roliga är att jag nog skickade fakturor på större belopp förut. Exakt hur jag lyckades sälja in de jobben vet jag inte, men marknaden för fotografer och bilder har såklart förändrats rätt rejält de senaste åren.

Ska jag dra någon slags slutsats av detta är det nog att bra samarbeten lönar sig. Jag har inte exakta siffror på det här heller, men jag vet att många av de fakturor jag skickat under åren har börjat som offerter eller kostnadsuppskattningar på rätt blygsamma summor. Sen när man väl har gjort ett jobb och levererat något kunder blev nöjd med kan det lätt bli ett till.

För mig fungerar det så i alla fall, så den stressen jag kanske hade förr om åren att varje jobb skulle maximeras och klämmas på så många kronor som möjligt har ersatts av ett betydligt skönare lugn. Ju mer bilder som används och ju mer företag använder bilder och blir vanare köpare, desto bättre marknad för fotografer. Jag gör hellre flera mindre uppdrag, och kanske inte tjänar så mycket på varenda bild, än oroar mig för när nästa stora jobb kan komma.

Sen kunde jag bli bättre på att följa upp bra kunder och försöka inleda ett närmare samarbete, men det får bli ett försenat nyårslöfte för 2015?

8 comments… add one
  • Serny Pernebjer 19 januari, 2015, 10:27

    Vilken intressant läsning. Alltid roligt att få reda på hur ens kollegor har det.
    Har själv också gjort en mini analys av året som gått. (i excel:)
    Omsättning ca 670´
    Fakturor 121 st
    Privat personer, 16%
    Företag 37%
    Husfotografering (till mäklare) 43%
    Bildbyrå (Maskot) 4%
    HaDetGott!
    Serny

    • Stefan Tell 19 januari, 2015, 12:13

      Roligt att vi verkar ligga rätt lika även om jag bara har företagskunder och inte gör något åt mäklare, men i övrigt.

      Apropå bildbyrådelen, lägger du motsvarande 4% av din tid på det eller är det mer?

  • Serny Pernebjer 19 januari, 2015, 15:31

    De senaste 2 åren har jag lagt ner 0% tid på bildbyråriet. Det har bara tickat in varje månad. Men i år hade jag tänkt ta tag i det :)
    Du hittar mina bildbyrå bilder här…
    http://www.maskot.se/en/search/do_quick_search.html?q=Serny+Pernebjer
    HaDet!
    Serny

  • Stefan Tell 21 januari, 2015, 10:12

    Då är det inte så illa alls. Gratis pengar är alltid kul.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.