≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Enkla personalporträtt med två blixtar

personalporträtt-svartvitt-två-blixtar-blixtparaply-tandläkare

Personalfotografering på plats hos kund är för mig alltid en avvägning när det gäller hur mycket man ska krångla till det. I fallet här gällde det tandläkare som behövde nya porträtt av medarbetarna att använda i receptionen och till trycksaker och webb, problemet var som vanligt att alla inte kunde vara på plats samtidigt.

Vet man redan innan fotograferingen att det kommer krävas ytterligare fotograferingstillfällen är det alltid smart att dokumentera sin ljussättning så man kan upprepa den till nästa gång för att få samma resultat. Alternativet är såklart att inte alls ha samma stil på någon av porträtten, men jag brukar satsa på att kunna få till samma ljus och känsla i alla bilder.

bakom-kulisserna-BTS-personalbilder-on-location-två-blixtar-paraply-profoto

Ljussättning med två blixtar och paraplyer

Jag hade varit hos denna kund tidigare och fotograferat mer reportageliknande bilder, så att det var lite trångt om plats i deras lokaler kom inte som någon överraskning. Just sånt är ju alltid enkelt att ta reda på i förväg ändå (be någon hos kunden att fotografera av de platser de tror skulle funka bäst och sen maila bilderna är ett enkelt och smidigt sätt), men nu visste jag det och kunde packa min utrustning därefter.

Eftersom det var trångt i lokalerna och de skulle ha sina patienter springandes där hela tiden valde jag att fotografera dem i ett trapphus som renoverades istället. Där fanns elluttag så att det fungerade med Profoto D1 men andra gången jag var där förenklade jag det hela ytterligare genom att bara packa Profoto B1 så jag slapp sladdar helt och hållet.Det är lätt att vänja sig vid.

personalfoto-på-plats-hos-kund-lätt-utrustning

Modellerna (D1 500 och B1 500 alltså) har samma effekt så jag kunde använda mig av exakt samma inställningar utan att tänka mer på det.

Lagom bra ljus för alla

För det mesta när det gäller personalfoto brukar jag köra enligt principen ”minst dåligt ljus för alla” och arbeta mig uppåt från det. Vissa kan bli hur tjusiga som helst med det skarpa ljuset från en Zoom-reflektor och andra passar bäst i ganska platt ljus, men vill man att det ska funka bra för alla är det enklare att satsa på stort ljus.

Stort ljus är dock något som tar plats och har man inte takhöjd så det räcker tycker jag det kan bli lite trist om man inte får till skuggorna under hakan och annat som definierar ansiktets former på ett bra sätt.

Ett alternativ till stort ljus på lättanvänt avstånd är lite mindre ljuskällor fast på närmare avstånd, t ex två blixtparaplyer av normal storlek, här 85 cm Profoto Small med svart utsida och vit insida.

bakom-kulisserna-BTS-porträtt-on-location-två-blixtar-paraply-profoto

Fördelen med mindre ljuskällor nära

Den här är enkel, den lilla ljuskällan som ändå ett litet blixtparaply är, blir genast rätt stor om man ställer den på 1-1,5 meters avstånd från modellens ansikte. Har man två får man fint ögonblänk som gör att personen ser gladare och piggare ut, tycker jag.

Det går även att maximera utrymmet uppåt mot taket bättre eftersom paraplyet inte tar lite mycket plats. Jämfört med t ex en softbox Octa där blixten är ovanför själva ljusmodifieraren och behöver ännu mer takhöjd är blixtparaplyer ett bra val för många situationer, bara det inte är för trångt åt sidorna då ljuset sprids lite okontrollerat jämfört med en mer styrd ljusmodifierare.

Nackdelen med mindre ljuskällor nära

Det finns såklart saker som inte är lika bra med att ”tvingas” använda ljuskällorna så nära modellen. Fotograferar man bara en person är det lite strunt samma, då kan man anpassa och fixa som man vill, men ska man fotografera 5, 10, 20 eller fler personer och de inte står på exakt samma avstånd till blixten eller snarare ytan på ljuskällan som reflekteras, dvs blixtparaplyet blir det lätt små och stora variationer i hur exponeringen upplevs. Ljusdjup, och allt sånt, för de som gillar termer.

Det är därför jag så otroligt ofta kör med en 150 cm Profoto softbox Octa, eftersom den är både stor och då kan placeras en bit bort så om modellerna inte står på millimetern samma avstånd till ljuset så märks det knappt. Har man blixtarna en meter ifrån blir en decimeter rätt stor skillnad.

personalporträtt-med-glasögon-två-blixtar-blixtparaply

Två blixtar och glasögon

Det här ”problemet” med blänk i glasögon och hur man kan undvika det är en ständig fråga som man får tampas med när det gäller porträtt. I bilden ovan finns en lite reflektion i ena glaset men sånt brukar jag låta vara, speciellt när det är svartvitt, jag tycker det ser rätt naturligt ut men det går såklart att ta bort i efterhand.

Använder man bara en blixt som glasögonen ”ser” från sitt håll brukar det vara enkelt att posera så man kan undvika blänk helt, men har man som i det här fallet två blixtar framifrån som båda lyser upp ansiktet får man försöka placera dem i sådan vinkel att ljuset inte studsar tillbaka in i kameran. Enklast är att försöka få upp ljuskällorna en bit och ut på kanterna så blir oftast vinklarna bra.

Avvägningen är såklart att samtidigt lysa upp ögonen och ögonhålorna, men det är något man ser och känner rätt fort.

Två blixtar och inställningar

I den här enkla ljussättningen har jag placerat huvudljuset till vänster om kameran så alla modeller får samma ljus från en sida, se bara på skuggorna och hur de faller under näsa och haka. På mina Profoto-blixtar är de inställda på ljusstyrka 6 och står lite närmare modellen för att ljuskällan ska bli större.

Upplättningsljuset är placerat lite högre upp och längre bort, med ljusstyrka 4.5 så den lilla skugga som finns på kanten av näsan och definierar ansiktet inte försvinner helt men ändå inte är helt svart.

När jag fotograferade vid andra tillfället var det enkelt att få till på samma sätt igen, jag hade tagit ”behind the scenes”-bilder med telefonen och stegat upp avståndet från den tejpbit jag hade på marken där modellerna skulle stå och stativen.

Det som oftare kräver aningens mer pill är att få till exakt samma ljusgrå ton på bakgrunden, eftersom jag hade blockerat i princip allt befintligt ljus genom att använda bländare 8 inomhus och slutartiden 1/200 sekund (ljusinsläppet från fönstren var dessutom störst bakom modellerna) var det minsta lilla felaktig vinkel på blixtarn som förändrare ljusheten på bakgrunden, men det är ett rätt enkelt problem att fixa i efterhand jämfört med att ljussättningen på ansiktet blir annorlunda än övriga.

Blixtparaplyernas renässans

Det är lite roligt det där, att man upptäcker lite trender i vilka ljusformare man använder. Vissa används hela tiden medan andra försvinner helt ur repertoaren under perioder för att sedan komma tillbaka igen. Just små blixtparaplyer har jag knappt använt (åtminstone inte som huvudljus) sedan jag köpte min första softbox för många år sedan. Det var helt enkelt så mycket roligare att kunna styra ljuset mer.

Men sedan jag började experimentera lite med Strobist-metoden och packa lätt med Speedlights och nu nästan alltid ha med mig batteridrivna Profoto B1 ut till kunder finns det alltid med minst ett litet paraply i packningen. De väger inget och tar knappt någon plats, och rätt ofta behöver man något litet och enkelt för att allt annat tar så mycket plats och kräver mer takhöjd.

Fast mina lite större paraplyer är ändå lite bättre på de flesta sätt för jobb som detta, om det finns bara lite lite mer takhöjd.

0 comments… add one

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.