≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
VD-porträtt-BTS-en-Profoto-blixt-med-paraply

Att fotografera pressbilder gör jag rätt ofta, det kan vara porträtt av en VD eller andra nyckelpersoner, alternativt verksamhetsbilder med nyhetsvärde eller kanske en produktbild som ska kunna spridas och göra nytta för företaget eller organisationen. Oavsett vad det är brukar det vara bra att jobba effektivt.

När det gäller VD-porträtt har man oftast inte all tid i världen på sig, de är ju rätt upptagna av naturen. En bra idé är alltid att fråga hur lång tid man har på sig, och planera fotouppdraget efter den tiden. Flyter allt på kanske man kan få några minuter till, men att få så mycket gjort som möjligt på kort tid är smart.

Planera tid och rum

Därför krävs lite planering, ett bra sätt är att få koll på lokalen eller platsen man ska vara på så man får en blick för hur miljön kan användas på bästa sätt.

Ibland räcker det med att vara på samma plats men fotografera ur olika vinklar för att man ska få en bra variation utan att behöva ödsla tid på att gå någon annanstans och bära utrustning. Varje nedpackning och uppställning av blixtar eller annan fotoutrustning tar ju tid.

Steg för steg av porträttfotograferingen

Alla porträtt i detta blogginlägg är pressbilder jag tog på Praktikertjänsts nya VD som jag fotograferade för ett tag sedan. Nu har jag fotograferat i deras lokaler tidigare och tagit några liknande porträtt av deras tidigare VD plus styrelseordförande, så jag hade rätt bra koll på vilka möjligheter som fanns.

Har man inte tid eller möjlighet att besöka kontoret eller platsen man ska fotografera på kan det vara smidigt att be kunden ta någon enkel mobilbild och skicka över, det hjälper alltid att ha lite koll på var fönstren finns och om det känns rymligt. Sen är det även smart att kolla var solen kommer vara vid det tillfälle man ska fotografera om man hade tänkt att inkludera ett fönster i bilden eller använda sig av naturligt ljus.

Hursomhelst.

bakom-kulisserna-VD-porträtt-pressbilder-i-kontorsmiljö

Tre förberedda fotostationer

Här ser ni en översiktsbild över det rum vi var i ungefär hälften av tiden. Jag hade kommit en halvtimme innan med min utrustning som i korthet var två Profoto D1 med ett blixtparaply och en 150 cm softbox Octa. Plus några stativ.

1-Pressbild-porträtt-VD-vid-hiss-och-fönster-en-blixt

Det här är resultatet av första porträttstationen. Här jag tidigare fotograferat deras förra VD fast då med Speedlights. Det befintliga ljuset utanför fönstret varierar lite såklart, men upplägget är detsamma, en blixt från höger som studsar på hissväggen för lite upplättning. Allt ljusmätt och klart innan VD:n var på plats.

Egentligen inga konstigheter, vi tog några varianter på detta med glad min och inte fullt lika glad så de hade att välja på i efterhand. Samma sak med posering.

2-sittande-porträtt-innan-redigering

Sen var det dags för porträttserie nummer två, dessa behöver mörkare bakgrund då jag i efterhand kommer byta ut den mot en neutralt grå för att följa samma stil som övriga porträtt jag tagit av deras styrelse m.fl. En jämn pappersbakgrund hade såklart underlättat efterarbetet, men gäller det en eller två bilder går det här också bra med lite friläggning och anpassning i efterhand. Allt för att spara tid och rygg.

3-VD-porträtt-pressbild-sittandes-vid-bord-två-blixtar

Porträttserie nummer tre är sittande porträtt vid ett ståbord, här kommer bakgrunden med på ett skönt sätt och ljussättningen är samma Profoto D1:or som tidigare som jag bara flyttat aningens. Jag tejpar upp på golvet med silvertejp och skriver upp vilken effekt blixten ska stå på och kamerans inställningar med bländare etc innan jag flyttar runt något. Sen kan man behöva finjustera, men det spar tid.

Huvudljuset är en Profoto Octa till vänster högt upp och den andra D1:an står till vänster och studsas mot väggen för upplättning av skuggsidan. Det vita bordet hjälper till med upplättning underifrån, alltid ett säkert kort för porträtt, som en stabil reflexskärm.

VD-porträtt-BTS-en-Profoto-blixt-med-paraply

En VD och en blixt i miljö

Nu kommer vi till andra fotoplatsen, några trappor ner i deras fina ljushall. Här finns det eluttag lite överallt, så det går smidigt att köra vidare med D1:or. Jag tog bara med mig en av dem ner, den andra fick stå tillsammans med övrig utrustning på övre planet tills jag var klar med fotograferingen. Ingen vits att ödsla tid på att packa ihop utrustning när man kan fotografera istället.

4-Sittande-VD-porträtt-i-miljö-en-blixt-on-location

Med en Profoto D1 och ett blixtparaply med vit insida till höger provar vi några olika poser där det första är sittandes på en puff (?). 1/80 sekund och bländare 5.6 gör att det kommer in lagom mycket ljus i lokalen så bakgrunden inte blir för mörk men att huvudljuset ändå får synas i hans ansikte.

5-Porträtt-av-VD-i-miljö-en-blixt-plus-paraply-Profoto-D1

Variera stående och liggande format

När miljön tillåter kan det vara smart att blanda lite höga och breda bilder, det brukar alltid uppskattas av kunden om det finns variation. Samma gäller om man kan få med lite fria ytor i bilderna där text kan läggas, ibland kallat copyspace.

6-stående-VD-porträtt-i-miljö-en-blixt-on-location

Här är det samma blixt med paraply fast lite högre upp på stativet, lite verksamhet suddigt i bakgrunden kan ju vara bra att få med också även om folk ofta smyger längs väggarna för att slippa hamna på bild så fort de ser kameran.

7-VD-porträtt-en-blixt-on-location-Profoto-paraply

Till sist, ansiktsporträtt

Nu var denna herre underbart enkel att arbeta med, men annars brukar jag börja med bilderna en bit i från för att sakta men säkert komma närmare. Den här gången blev det bara så naturligt. Konstigt nog funkar det rätt bra, det känns lite enklare att sticka upp kameran i ansiktet när man har fotograferat ett tag istället för att skrämma dem med att vara jobbig redan i början.

Sen tycker jag nog att ett ansiktsporträtt bör tas nära istället för att beskära en större bild, om jag får välja. Så därför kan jag ta om ungefär samma bild fast kliva fram ett steg eller två för att komma lite närmare.

Alla porträtt i denna serie är tagna med ett Nikon D800 och ett 85mm/1.4G som fungerar väldigt bra ihop. Det finns tillräckligt med megapixlar för att göra om ett liggande porträtt till ett stående om det behövs också, bara man har komponerat bilden med det i åtanke från början.

När fotograferingen är klar

Totalt levererade jag tolv bilder till kunden efter att de hade valt sina favoriter. De är en av mina kunder som är väldigt bra på att använda sig av bilder jag tagit, jag har även några till som är duktiga på det, så jag försöker anstränga mig att det ska finnas ett bra urval så leveransen blir varierad och användbar.

När jag kommit till datorn importerar jag bilderna till Lightroom och säkerhetskopierar till någon till hårddisk, man får vara noga med att döpa mappen till ORG eller något i den stilen om den bara innehåller oredigerade bilder. Det är ju så trist om man skulle råka slänga den där alla färdiga bilder finns.

Efter import gör jag snabbjusteringar i Lightroom för att komma så nära det jag hade tänkt mig när det gäller färger och känsla. Det återstår alltid lite småjobb med varje bild som ska färdigställas, men oftast ser de ungefär ut som slutresultatet. Allt för att slippa att kunden får något som inte alls ser ut som de hade tänkt sig.

Rensa snabbt i kameran

Innan snabbredigeringen gör jag förresten en annan sak, rensar. Jag har oftast redan rensat i kameran för att snabbt få bort oskarpa bilder, blinkningar eller annat som är oanvändbart. Med en Nikon D800 och de två minneskortfacken är det enkelt att rensa på ett kort men inte röra det andra alls. Så har man en backup även där, jag kör den inställningen att det hamnar likadana RAW-filer på båda korten.

Efter rensning och snabbredigering gör jag ett webbgalleri och skickar länken till kunden så får de sedan välja vilka bilder de vill att jag ger lite retusch och färdigställer för tryck och skärm med allt vad det innebär.

Just här är nog den sämsta punkten i arbetsflödet, det måste ske via e-post där de kopierar in filnamnen som jag sedan letar upp i Lightroom. Om Adobe kunde göra en modul för urvalsgallerier av påsiktsbilder där kunden kunde klicka på de bilden den vill ha och att det utifrån det skickades en importfil till mig som automatiskt markerade deras val i galleriet vore jag tacksam. Det finns ju det där The Turning Gate som gör något liknande, men bara halva vägen om jag förstått det rätt.

Så, om någon på Adobe läser detta och vill göra mig glad. Uppfinn något. Tack.

Det var nog allt jag hade att säga om hur jag steg för steg förbereder, planerar och utför en porträttfotografering när jag vill maximera variationen men ändå slippa stressa eller ha en modell som kollar på klockan.

Sen brukar det alltid gå att få ta en bild till, men det ska vara en bonus.

Om du förresten undrar varför det är en svart grej framför hans ansikte var för att den enda behind-the-scenes-bilden jag hade därifrån blundade han på, eller blinkade.

Jag har förresten några fler steg-för-steg-inlägg på bloggen:

Och som alltid, om du tyckte detta var intressant, klicka på någon fin knapp nedan så blir jag precis lika glad varje gång.

 

Comments on this entry are closed.

  • Jonas 3 september, 2014, 14:34

    Hej Stefan, vill bara tacka för ett riktigt bra inlägg. Kommentera är det minsta man kan göra, med tanke på hur mycket tid du lägger ned på bloggen och hur mycket jag lärt mig av den.

    /Jonas

  • Peter 4 september, 2014, 15:41

    Som vanligt, Stefan, en mycket bra post!