≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Produktfoto av metallprylar

produktfotografering-metall-industri-mer-kontrast

Produktfotografering av blanka föremål kan ibland vara en rejäl utmaning, ibland finns det ingen hejd på hur mycket tid man får lägga ner på att blockera reflektioner, diffusera ljuset så det inte blir för skarpa övergångar mellan ljust och mörkt. Och mycket, mycket annat som kan komplicera saker.

Eller så kan det vara otroligt enkelt.

bts-behind-the-scenes-produktfotografering-metallprylar

Utnyttja materialets egenskaper

Här var det produktfotografering av metallföremål i studion, närmare bestämt väldigt avancerad utrustning som används när man borrar djupa hål i marken. Men tittar man på sakerna kunde det lika gärna ha varit en stötdämpare, eller vad som helst man har svarvat i metall.

Och tubformade saker i svarvad metall vill man ju gärna att de ska se ut som att de är gjorda av metall, och att de är tredimensionella, som en cylinder eller ett rör. Det var väl t om en övning i teckning man hade i skolan, att lära sig skugga saker så de fick volym. Just cylindrar var rätt lätta och man kunde göra skuggkanterna rätt skarpa.

Samma sak blev det här, men först huvudljuset, som är det minst intressanta i det hela. Det höll jag på med ett tag för att slippa ha för skarpa små ljuskällor som speglades i metallen och gjorde att det såg ut som jag ljussatt med en strålkastare.

detalj-produktfoto-metallprodukt-blänk

Huvudljus med diffusion

Lösningen blev en mellanstor softbox och sedan tre lager diffusion på rulle framför softboxen som ”mjukade upp” ljuset rejält. Anledningen till att huvudljuset är till höger, det kunde lika gärna varit snett uppifrån sett från kameran, var att jag fotograferade produkterna ur olika vinklar och jag ville ha något som fungerade på alla sorters bilder, hade det varit rakt på skulle vissa vinklar blivit rätt platta.

På bilden ovan, en detalj från kollaget, ser man på själva toppen av cylindern att huvudljuset ger en lång toning mellan ljus och mörkt. Det ljusa på undersida än en bonus från den vita metallplåten jag använde som underlag eller fotobord. Hade jag velat ha mörkare underdel på produktbilderna hade jag fått fotografera på mörkt underlag eller på glas en bit upp från golvet. Och kanske frilagt det hela separat.

detalj-produktbild-produktfotografering-metall

Tillbaka till det enkla som sagt, för att göra bakgrunden vit ställde jag en annan blixt med reflektor riktad mot den vita bakgrunden. Tyvärr blev det lite trist även om visst ljus studsade tillbaka på metallen och gav lite blänk.

Då provade jag att ta bort reflektorn och köra den blixten ”bare bulb” för att se hur det fungerade. Vips blev det så otroligt mycket mer krispigt på övre delen av produkterna, en skarpt vit linje som definierade formen på ett sätt som avvek lite från hur toningarna var på framsidan.

Fin skugga som bonus

Utöver att det skarpa ljuset uppifrån tog fram detaljerna i den svarvade metallen på ett sätt som kändes väldigt metall-likt fick jag en annan sak på köpet. En tydlig skugga från ”fel” håll i form av en speglad silhuett av produkten, den blev dock inte mörk utan lättades upp rätt rejält av huvudljuset så det bara blev en mörk rand där produkten skuggade från alla håll närmast underlaget.

Det roliga var att den här ljussättningen kom till lite av en slump, eller experimenterande kanske man ska kalla det. Jag hade en känsla av vad som saknades och råkade komma fram till lösningen väldigt fort. Sen att det kom extrasaker som den tunna skuggan med mörkare bas och allt det var ren lyx.

Ska du fotografera saker i metall så prova gärna någon variant på detta, det blir genast mer spänst när metallen verkligen får se ut som metall och blänka fritt. Vissa av blänken är helt utfrätta men det tycker jag inte gör något. Så funkar ju blänk ofta.

7 comments… add one
  • Urban Bäcklund 24 september, 2014, 21:56

    Intressant att läsa hur du gjorde. Ska eventuellt hjälpa någon med bilder till en web-shop. Ska kolla dina andra blogg-inlägg om produkt foto.

  • Stefan Tell 24 september, 2014, 23:03

    Hör av dig med detaljer om vad det är för sorts produkter du ska fotografera så kanske jag kan ge några tips. Produktfoto är ju ett rätt omfattande område…

  • Urban Bäcklund 25 september, 2014, 10:36

    Tack för erbjudandet. Fotograferingen ligger lite i framtiden, men jag hör gärna av mig när det blir dags om det är något jag har svårt att få till. I vilket fall var det intressant att läsa om dubbel/trippel diffuseringen du använde. Och att blanda mjukt ljus med hårt ljus.

  • André 22 november, 2014, 20:19

    Mycket snygg ljussättning och smart med att ha flera ark framför blixtarna för att kunna reglera mjukheten på ljuset.

    Hur jobbar du med att få produkterna att ligga på precis samma ställe efter varje bild? Gör du några markeringar på något sätt? Eller är det bara ögonmått?

  • Stefan Tell 23 november, 2014, 23:22

    Tack, många gånger funkar en softbox alldeles utmärkt, men när saker är så reflektiva i sina ytor att man ser minsta skrynkla behöver man något som är helt slätt, som ett diffusionspapper. Hade jag hållit på med det oftare skulle jag nog gjort en anordning där man kunde hantera detta enklare, speciellt med flera lager, kanske två stänger på olika höjd för att samtidigt kunna spänna ut pappret bra.

    Det där med markeringar brukar jag ibland köra på frihand och sedan titta i kameran med snabb växling mellan tidigare bild och den nytagna, då kan man hamna rätt nära rätt vinkel.

    Är det flera saker som har samma form, t ex förpackningar, brukar jag tejpa fast vita pappersark i de vinklar jag behöver ha koll på, de små skuggor de ger är lätta att ta bort i efterhand. Man kan ju också spänna upp fiskelinor eller använda laser för att få till det. Rita med penna blir snabbt väldigt mycket linjer som behöver retuscheras i efterhand.

  • André 5 december, 2014, 12:47

    Smart! Om man kunde få det där med laser att fungera på något smart sätt vore det ju toppen. Ska söka lite efter produkter. Vet du om det finns något produkt som är avsedd för detta ändåmål?

  • Stefan Tell 9 december, 2014, 10:54

    Vet faktiskt inte vilken laser som är bäst för sånt, man måste ju kunna se ljusstrålen bra, är väl huvudsaken. Får kanske ha det rätt mörkt när man plåtar så kan det säkert funka.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.