≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Anna Höglund, Bonnier Carlsen

Anna Höglund, författarporträtt åt Bonnier Carlsen 2013. Fotograf Stefan Tell

Nu kan jag nog titulera mig som officiell Anna Höglund-fotograf efter att ha fotograferat henne åt inte mindre än tre olika bokförlag, först tillsammans med Ulf Stark åt Berghs Förlag, sedan nyligen åt Lilla Piratförlaget och nu senast åt Bonnier Carlsen. Den första gången var det vinter och vi fotograferade blandat i fotostudio och i Spökparken, de senaste två gångerna i hennes ateljé och trädgård.

Förra gången var det lite varmare och hösten hade fortfarande inte gjort allt gult och orange. Även om väderprognosen hade lovat fint höstväder garderade jag mig genom att ta med ett rejält blixtstativ och en batteriblixt. Plus en Magnum-reflektor.

Blixtporträtt utomhus i miljö. Profoto AcuteB 600r plus Magnum-reflektor. Fotograf Stefan Tell

Ljussättning utomhus för rörelsefrihet

Har man fått lyxen att fotografera samma person flera gånger måste man samtidigt förnya sig så det inte blir samma bildlösningar man levererar, fast till olika kunder. Det vore rätt trist.

Jag hade nog kunnat göra det här jobbet med antingen bara reflexskärm eller små kamerablixtar, men för att köpa mig lite frihet när det kommer till exakt placering och smådetaljer tog jag med mig ett högt stativ, en Profoto AcuteB 600R och en Magnum-reflektor. Plus ett stort vitt tyg jag köpt från Kaffebrus för en massa år sedan och som i princip alltid får följa med i någon väska.

Anna-Höglund-Bonnierförlagen-författarporträtt

Genom att ställa blixten ett par meter bort kunde jag enkelt växla mellan ansiktsporträtt och halvkropp eller backa lite och få med mer av den fina hösten i bilderna. Det hade varit svårt om jag hade behövt ha blixten närmare.

Jag kunde också gå omkring i den radie som gick från Anna bort till blixten och variera motiv, utsnitt och känsla på ljuset. Nu råkade det dock bli så att de bilder som valdes i princip alla var från ungefär samma vinkel. Men ändå, chansen fanns.

Magnum-reflektorn är bra på just det här, att få vara en bit bort och kasta ljuset över ett stort område, det går att zooma den också för en lite annan ljusbild. Det blir ett väldigt tydligt ljus som kan bli aningens hårt, så något lager med halvgenomskinligt tyg framför reflektorn gör det hela lite mjukare även om det inte tar bort de skarpa skuggorna.

Anna-Höglund-Bonnier-Carlsen-2013

För att få bilderna som jag ville ha dem i motljuset exponerade jag för att ha kvar ljuset ungefär som jag upplevde det, sedan lade jag på blixtljus för att Anna som satt i skuggan skulle bli lagom belyst. Tittar man på bilderna där det finns obelyst skugga kvar, t ex i hörnen, ser man hur mörkt hennes ansikte kunde ha varit.

Anna Höglund, illustratör. Pressbild för Bonnier Carlsen. Fotograf Stefan Tell

För den sista bilden i den här serien flyttade jag blixten något för att få ljuset från sidan när jag hade bytt position för kameran. Solljuset kommer direkt från vänster och blixtljuset kommer snett uppifrån höger.

Alla bilder har inte exakt samma inställningar, lite beroende på vinkel och utsnitt fick jag variera bländare aningens för att få de bilder jag ville ha, slutartiden låg mellan 1/80 och 1/125 sekund medan bländare var allt från f/5.6 till f/7.1.

När Anna hade valt bilder justerade jag dem lite i Lightroom 5 och sedan en kort sväng i Photoshop CC där jag mest fixade till kontrast på vissa ställen. På den översta bilden har jag förstärkt solens ljus genom blanden aningens, men det är väl ok?

Har du frågor eller synpunkter, hör gärna av dig. Eller tryck bara Gilla. Tack.

Comments on this entry are closed.

  • Jonas 14 oktober, 2013, 14:03

    Hej Stefan, fina bilder! Vad blir skillnaden om du skulle använt en beauty dish istället för Magnum-reflektor?

    Hälsningar,
    Jonas

  • Stefan Tell 14 oktober, 2013, 15:21

    Tack, jag har bara den beautydish med vit insida, men jag gissar att även den i silver inte skulle lyckas få ljuset att vara så skarpt och tydligt på det avståndet. Det skulle helt enkelt krävas mer effekt från blixten för att lysa upp lika mycket, men då med mjukare ljus även om avståndet gör det lite hårdare, relativt sett.