≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
Anders Jacobsson, författarporträtt för Bonnierförlagen 2013. Fotograf Stefan Tell

Anders Jacobsson är en välkänd svensk författare som ligger bakom t ex böckerna om Sune och Bert, då tillsammans med kusinen Sören Olsson (det lärde jag mig av Wikipedia inför fotograferingen). Nu behövde Bonnierförlagen nya författarporträtt till bildbanken för hans bok ”Skräcken på vinden” (Bonnier Carlsen Förlag) för bokslukaråldern som kommer ut 2014.

I vanliga fall ser Anders rätt glad ut på bild, och han är väldigt glad, men har man ordet ”skräck” med i titeln på sin bok kanske det passar bättre att ha ett lite mörkare porträtt. Som omväxling.

bakom-kulisserna_fotografering-fotostudio-Anders-Jacobsson-Profoto-ringblixt

Bakom kulisserna i fotostudion

Såhär såg det ut när ljussättningen nästan var klar. Det enda som saknas på den här bilden är ytterligare en svart skärm, fast på vänster sida sett från kameran, för att modifiera ljuset från den beautydish med raster som syns uppe till vänster i bild. Och författaren själv, Anders Jacobsson.

Såhär såg det ut, fast som ett ljussättningsdiagram.

Ljussättning-Diagram_Anders-Jacobsson_Ringblixt-Beautydish_Fotostudio-2013

Diagram över ljussättningen, del för del

Huvudljuset i detta porträtt är en Profoto D1 250 Air med vit Profoto Softlight Reflector, även kallad beautydish, som sitter högt upp på ett stativ till vänster om kameran. Den sitter så pass högt upp med en vinkel som gör att den inte skapar något blänk i ögonen. Huvudljuset har även raster som begränsar ljusspridningen till ansiktet och lite på överkroppen, bakgrunden får det mesta av ljuset (den är egentligen kritvit) från upplättningsljuset.

Inte den mest smickrande mysbelysningen man kan göra för ett porträtt då skuggorna hamnar rakt under diverse ögonhålor och annat som bara förstärks.

Men, ska det vara skräck så ska det vara skuggor. Ett alternativ hade såklart varit varianten med ficklampa under hakan, men det blir inte lika kul med studioblixtar, så vi körde på det här istället.

ringblixt-effekt-ögon

Ringblixt som lättar upp

Det enda blänk som syns i ögonen, de små små vita prickarna, är från ringblixten. För att göra den ljuskällan lite större och inte fullt lika skarp sitter det en vit WideSoft Reflector på ringblixten, ungefär en beautydish för ringblixtar.

Porträttet är taget med en Nikon D800 och ett 70-200/2.8 VRII inzoomat nästan till max tele, 190 mm. Det betyder också att kameran är en bra bit ifrån Anders ansikte vilket gör att den klassiska ringblixteffekten inte syns. Kvar finns bara upplättning som ser till att det finns detaljer i skuggorna som annars hade varit helt svarta.

Det är hård kontrast men inte samma totalmörker.

Hårljus och separation

hårljus-effekt-ljust-hårDen här blixten var inte absolut nödvändig, men jag tyckte det kunde vara fint med lite hårljust som gjorde att inte huvudformen flöt ihop med den mörka bakgrunden. En Profoto D1 500 med Magnum-reflektor plus raster högt upp skötte detta.

Hårljus och ljust hår kräver rätt noggranna inställningar så det inte blir för mycket vitt på toppen, det är lätt att fräta ut håret om man har för mycket ljus.

De svarta skärmarna

I en liten fotostudio om man vill ha mer kontrast i bilderna krävs oftast svarta skärmar för att hindra ljus att studsa omkring för mycket. Den skärmen till höger om Anders har mest den funktionen. Den andra däremot är för att huvudljuset inte ska lysa upp för brett på hans ansikte.

avskärmat-blixtljus-skuggor-kindJag ville att huvudljuset mest skulle hamna på de främre delarna av ansiktet, men eftersom en beautydish trots rastret blir en lite större ljuskälla så nära behövde jag blockera delar av det ljuset för att få en avtoning mot mörkt på kinden i vänster sida av bilden (hans högra kind alltså).

Här finns lite exempel på avskärmat ljus och ringblixt där jag utforskade den typen av ljus lite mer specifikt. Eller här när avskärmat porträttljus gjorde hela bilden, utan hjälp från någon ringblixt. Det går att få hur mycket variation som helst bara genom att sätta något framför blixten och prova sig fram.

Eller prova att sätt handen framför en bordslampa som står nära en vägg så ser du hur lätt det är att modifiera ljuset på alla möjliga sätt. Eller gör skuggkaniner.

Helt ny ljussättning, enkelt

Anders Jacobsson, pressbild för Bonnierförlagen 2013. Fotograf Stefan Tell

Jag gillar att göra ljussättningen i små moduler där man enkelt kan skapa ett helt nytt porträtt genom att bara ta bort eller lägga till något. I detta fall har jag tagit bort rastret på den beautydish som är huvudljus i bilden.

Vips blir bakgrunden ljusare då huvudljusets kägla inte är lika begränsad och effekten på ansiktet förändras rätt rejält samtidigt. Hårljuset har jag ändrat vinkel på lite för att det ska synas mer.

En annan sak som skiljer sig är att jag på bilden ovan inte fotograferar genom ringblixten utan har lutat kameran mot det stora silvriga stativet som syns i studiobilden ovan. Det gör inte så vansinnigt stor skillnad, men eftersom nu upplättningsljuset från ringblixten kommer från aningens till vänster om kameran blir skuggan till höger i bild djupare.

Det var ungefär det vi gjorde i studio, två olika varianter på ljussättning med en massa varianter på uttryck och poser. Förlaget har fått ett antal bilder som de kan använda som pressbilder och i marknadsföringen av Anders nya bok framöver.

Men, min vana trogen så ser jag till att alltid leverera några porträtt i miljö också, med naturligt ljus. Studioporträtt i alla ära, men alla tidningar och sånt gillar inte att använda de klassiska författarporträtten. Då kan det vara bra med några alternativ som mer ser ut som tagna ur ett fotoreportage.

Anders Jacobsson, författare. Fotograf Stefan Tell

Han ser fortfarande lika bister ut, men nu med lite bokeh och löv i bakgrunden.

Jag brukar alltid kolla upp de jag ska fotografera med en enkel bildsökning, det kräver inte många sekunder för att se hur de brukar porträtteras. Ofta är det några få bilder som används överallt, och det känns kul att kunna erbjuda några allvarligare bilder på Anders som omväxling till alla glada som redan finns. Har är dock rätt glad i verkligheten, men samtidigt duktig på att spela rollen som skräckförfattare.

Efter fotograferingen var avklarad rensade jag bland bilderna så det fanns 30-40 kvar för Anders att välja bland, från dessa valde han fyra och jag föreslog tre till som kompletterade hans val på ett bra sätt, enligt min mening.

Sen gjorde jag grundinställningar i Lightroom 5 och fortsatte med ytterligare kontrast och detaljer i Photoshop CC. Det mesta jag har gjort är lokal kontrast, ingen direkt hudretusch eller något sånt förutom lite små dammkorn som plockades bort och blänk i hyn som tonades ner.

Nu är det bara att vänta och se hur mycket den här lite mer dramatiska bilden av Anders sprids. Jag hoppas på otroligt mycket. Vi får se.

Tycker du att jag har missat något eller varit otydlig, skriv gärna en kommentar. Eller skriv gärna en kommentar om något annat. Eller tryck på ”Gilla”/”Like”, det kostar ett knapptryck. Sånt uppskattar jag alltid.

Comments on this entry are closed.