≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Hur man gör kunder jätteglada, jättenöjda och jättetrogna

houdini-houdi-fotostudio-fotograf-stefan-tell-profoto-telezoom

Houdini måste vara världens bästa klädmärke.

Inte bara är kläderna fantastiska (passform, material, färger, design och detaljer, tycker i alla fall jag), men en dag började dragkedjan strula i munkjackan jag har haft på mig nästan varje dag i tre år.

Jag gick till deras butik för att kolla om det gick att laga, lämnade in den och blev uppringd arbetsdagen efter med beskedet att det skulle ta lite tid att få fram en ny dragkedja. Så jag kunde få en helt ny istället. Helt ny munkjacka alltså.

Är inte det världens bästa kundvård (och indirekt marknadsföring, och därmed även försäljning)? De hade inte alls behövt göra det, de hade kunnat hänvisat mig till en skräddare, de hade kunnat sälja mig reservdelar (dragkedjan), de hade kunnat sagt att har man på sig ett plagg varje dag i tre år går det förr eller senare sönder (läs, köp en ny av oss istället).

Men icke, de gav mig en helt ny. Och jag hade ändå tänkt köpa en ny också, nu kan jag lägga de pengarna på skor till mina barn, eller kanske ett stort minneskort.

Apropå att lägga tid på och tjafsa om småsaker eller få kunderna att bli otroligt nöjda (och trogna, och ambassadörer för ens varumärke). Det kostar inte så mycket, men ger väldigt bra resultat. Kotler pratade om det för länge sedan, nu är det ännu mer aktuellt med alla sociala medier och sånt. Folk pratar om kundvård hela tiden, men de flesta har dåliga upplevelser, så kan man vara lite snäll blir folk alltid glada.

Hel, ren och inte för krånglig att arbeta med, det är egenskaper som man kommer ganska långt med. Kan man slänga in generös blir det såklart ännu bättre. Man behöver dock inte vara dumsnäll och bjuda på allt, men lite i alla fall.

Eftersom jag är fotograf och det här är min fotoblogg måste jag skriva något om bilden (där tröjan egentligen är stjärnan), en tidigare testbild när jag som vanligt står och ser sur ut för att se hur effekten av en Profoto Telezoom-reflektor blir. kameran var en Nikon D800 och ett 24-70mm/2.8 utzoomad till 24 mm.

6 comments… add one
  • Bengt Luthman 18 september, 2012, 11:38

    Skor till barnen eller stora minneskort, alla dessa prioriteringar :)

  • Urban Bäcklund 18 september, 2012, 19:29

    Ska barnen gå barfota till skolan eller ska jag köpa ytterligare ett minneskort, alla dessa svåra val man måste göra.

    Tack för en jättebra blogg med massor av tips och bra förklaringar för oss nybörjare. Läser din blogg när jag ska prova en ny ljussättning. Suveränt att ha något att utgå ifrån.

  • Stefan Tell 20 september, 2012, 10:17

    Jo, det är sällan man kan få allt. Tid eller pengar, skor eller minneskort.

  • Mikkel 15 december, 2017, 08:38

    Har en rätt så liknande och lika aktuell historia: Köpte en jacka till 4999.- hos Naturkompaniet av märket Tierra för drygt ett år sedan. Blixtlåset började krångla direkt när jag tog på den, men jag tänkte att jag bara måste lära ”känna” den. Ett år senare gick blixtlåset sönder. Kvittot hittade jag inte, jackan betalades kontant – så jag kan inte redovisa köpet. Men – både Tierra och Naturkompaniet har samma ägare – alltså finns det en guldchans att ge bra kundvård. Men nej – det är bara att pröjsa 1200.- för en ny blixtlås. Är frestad att kasta jackan på tippen!

    • Fotograf Stefan Tell 17 december, 2017, 22:56

      Tråkigt att du har fått uppleva motsatsen till min historia, men det är såklart inte direkt ovanligt.

      Just det där med kvittot är väl en av väldigt få fördelar med alla kundklubbar, att man inte behöver spara kvitton på sånt längre.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.