≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Blixt + tjej + stort paraply

Porträtt med en blixt och stort halvgenomskinligt paraply (Profoto Umbrella XL Translucent). Fotograf Stefan Tell

En av mina senare ljusmodifierare, det hyfsat enorma mjölkvita/halvgenomskinliga (Umbrella XL Translucent) 165 cm stora paraplyet från Profoto har jag inte hunnit använda så jättemycket än, men de få gånger jag har gjort det har jag lite förvånats över hur enkelt man kan göra för sig ibland. Speciellt om man har en ljussättning med en blixt. Man behöver inte krångla till det hela tiden.

Jag testade ju detta stora paraply i vårt trånga konferensrum och fick ett resultat jag gillade, sen kan jag inte svara på hur stor skillnaden hade varit med ett mindre paraply då de vita väggarna var så väldigt nära. Användbart var det i alla fall.

Den här fotograferingen skedde i min fotostudio, som inte heller är gigantisk, men lite mer avstånd till väggarna är det kanske. Modell var Grace som jag fotograferade mot en solnedgång på låtsas tidigare.

fotostudio-1-blixt-stort-genomskinligt-paraply

Stort ljus ovanifrån med en blixt

Ljussättningen för denna bild var helt enkelt en avskalad variant av den vi hade använt till solnedgångsbilden, minus solnedgång och persienner. Det är för övrigt ett rätt smidigt sätt att arbeta, om man vill få olika varianter på ljussättning men bara göra grovjobbet en gång.

Metoden är i princip såhär; gör allt rätt med den mer avancerade varianten, stäng sedan av de blixtar du inte vill ha med för att få ett enklare resultat. Det funkar såklart inte på alla typer av ljussättning där det kan krävas justering av effekten på blixtarna för att det ska bli bra. Men i princip.

ljussättningsdiagram-en-blixt-stort-paraply-porträtt-fotostudio

Ett avskalat ljussättningsdiagram

Mycket enklare än såhär blir det inte. Det stora paraplyet placerade jag hyfsat högt på ett bomstativ, tillräckligt högt för att det skulle bli lite skugga under näsan. På så sätt är det så enkelt med stora ljuskällor, de skapar inte hårda skuggor eller krånglar till saker man måste justera med reflexskärmar eller liknande.

fotostudio-en-blixt-stort-halvtransparent-paraply

Sett ur modellens vinkel

Det var såhär det såg ut. Inget krångel utan bara en jättestor halv boll av ljus som såg till att ljuset i hennes ansikte avtog mjukt mot skuggorna. Att hon vilar huvudet i handen och vrider upp ansiktet mot ljuset underlättar såklart för att ljuset ska lysa upp det på ett mjukt sätt.

Hade jag varit i en hangar skulle nog ljuset sett lite annorlunda ut, här studsar ju ljuset lite väl fritt mot de vita väggarna vilket gör ljuset ännu lite mjukare än vad det kanske egentligen är. Men, inget som skadar den här typen av bild, tycker jag.

Nu har jag ännu inte hunnit prova detta stora paraply i en annan miljö, men jag kan tänka mig att det är ett tillbehör som är bra att ha med sig på lite alla möjliga uppdrag. Det väger ju inte mycket och kan antingen vara huvudljus där man får in hyfsat naturlig ljussättning på t ex ett kontor, eller så blir det utmärkt upplättningsljus om det finns plats för det.

Just ljussättning med en blixt är ju alltid väldigt enkelt och roligt, man behöver bara tänka på en sak, nästan. Största problemet med ett stort blixtparaply är väl att det är stort och därmed kanske inte går att få plats med överallt. Plus att man nog kan behöva ett rejält stativ för att få upp blixten tillräckligt högt för att bilden inte ska bli alltför platt med en massa ljus lite väl mycket rakt framifrån.

Sen är det såklart lite klurigt att använda utomhus när det blåser, det fångar ju rätt mycket vind.