≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Avskärmat porträttljus

Porträtt i fotostudio med avskärmat huvudljus från en beautydish. Fotograf Stefan Tell

För lite mer intressanta porträtt kan man enkelt förändra ljusbilden från huvudljuset genom att placera något som skärmar av och blockerar. Möjligheterna är oändliga, varenda liten förflyttning av det som skärmar av ljuset gör att allt känns nytt.

Till detta porträtt av en kille använde jag en vit Profoto Softlight Reflector (beauty dish) med raster som huvudljus, en bit ovanför huvudhöjd till vänster om kameran. Mellan blixten (en Profoto D1 250 Air) och modellens huvud satte jag en svart pannå med en klämma på ett stativ.

Ljussättningsdiagram, avskärmat huvudljus

ljussättning_diagram-avskärmad-beautydish-porträtt-studio

När man tycker att man har uttömt alla möjligheter med att vrida och vända på huvudljuset är en svart avskärmare något som gör att allt känns outforskat igen.

öga-detalj_catchlight-beautydish-avskärmadDet här exemplet är bara ett av många på hur annorlunda ett huvudljus med raster kan bli bara genom att blockera lite av ljuset. Ser man på detaljbilden av ögat syns det tydligt att ganska exakt halva huvudljuset är borta, åtminstone vad gäller den skarpa delen av ljuset.

Vad som däremot är mystiskt när man börjar modifiera ljusbilden såhär är hur ljuset ändå hamnar på ställen där man tycker att man skärmat av ganska rejält. Det slinker liksom runt skärmarna och hittar fram till delar av bilden man trodde skulle bli helt mörka, t ex en bit ner på halsen.

avskärmad-beautydish-profotoSjälva rastret på huvudljuset avgränsar ju ljuskäglan rätt rejält från början, men den svarta skiva som sedan sitter mellan ljuset och modellen gör ytterligare för att ljuset blir något helt annat.

Eftersom större delen av detta porträtt är kolsvart riktade jag en annan blixt mot den vita bakgrunden, en normalreflektor plus raster, för att silhuetten skulle bli lite mer intressant.

Det krävs lite pillande för att bakgrundsljuset ska fylla ut lagom mycket av bakgrunden så alla svarta delar i motivet ska ha en ljusare del i bakgrunden att vila mot, annars flyter lätt allt ihop, och det är såklart ok det också, men inte som jag ville ha det.

Vill man göra det ännu lite mer intressant kan man sätta en gobo med något mönster så ljuset får ännu fler detaljer och belyser motivet på ett annat sätt. Det är bara att experimentera till dess man hittar varianter som känns roliga. Samma gäller såklart bakgrundsljuset, nu höll jag det rätt enkelt med bara en vanlig toning.

Det här porträttet är taget med en D700 och ett 85mm/1.4-objektiv, i princip ingen retusch är gjord, bara grundinställningar i Lightroom 4, trots att det är ganska oförlåtande för huden eftersom det kommer från en vinkel som gör att det blanka syns ganska väl.

Hursomhelst, om du börjar trötta på ljusbilden från dina ljusmodifierare, sätt något som blockerar delar av ljuset så blir allt som nytt igen.

9 comments… add one
  • Simon Hellsten 4 juni, 2012, 12:03

    Tjusigt, känns lite back to basics. Keep it simple like Rembrandt :)

    • Stefan Tell 4 juni, 2012, 19:27

      Tack. Det blir nästan alltid något simpelt, har alltid varit sådan. Kanske för att det blir så trångt annars?

  • Dennis Källén 4 juni, 2012, 20:05

    Stiligt Stefan! Mycket mystik i denna enkla men välgenomtänkta ljussättning.

  • Thomas Majlöv 4 juni, 2012, 20:28

    Tack, jag lär mig mycket av dig.

  • Robert Bäckman 5 juni, 2012, 11:56

    Vore intressant att skärma av dishen ungefär lika mycket i överkanten så det bara blir springa kvar till ljuset. Kan användas vertikalt lr horisontellt beroende på önskad effekt.

    • Stefan Tell 5 juni, 2012, 12:08

      Tack.
      Och visst, det går att göra hur mycket som helst. Ska nog köpa ”barndoors” till mina normalreflektorer, det ger nog mer en sådan effekt än att gå via en beautydish. Ska prova mer framöver.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.