≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Produktfotografering av solstolar

Produktfotografering av solstolar i fotostudio, sedan frilagda mot vit bakgrund. Fotograf Stefan Tell

Här är slutresultatet från senaste produktfotograferingen jag gjorde i fotostudion, produktbilder på solstolar frilagda mot vit bakgrund med banor. Totalt var det bara ca 15 produktbilder som jag skulle fotografera och frilägga, ett inte helt oöverstigligt antal, så det kunde jag göra själv i Photoshop.

Istället för att försöka ljussätta så att bakgrunden blev superljus satsade jag på att få bra grundmaterial till friläggningen, dvs produktbilder som inte behövde retuscheras så mycket förutom urklippsbanorna.

Företaget jag fotograferade för, en distributör för dessa produkter, hade redan liknande studiobilder av deras sortiment, så för mig var det mest att hitta en ljussättning som kändes snarlik så bilderna kan användas tillsammans.

fotostudio-produktfotografering-solstolar-bakom-kulisserna

Alla solstolar (plus ett cafébord) fotograferades direkt på vår vita rundfond, och jag ljussatte med två Profoto D1 250 Air och Profoto Umbrella XL, silver. Den här gången lät jag ljuskällorna vara ofiltrerade, dvs utan diffusionsduk, för att få ett lite skarpare ljus så att texturen i materialet skulle vara tydlig.

Alla produkter hade två huvudmaterial, det ena var benen som antingen var lackerade eller olackerade rör (aluminium?). Det andra var någon form av väv eller tyg. Båda kan vara kluriga på sina sätt, men stort ljus som de tidigare bilderna hade avgjorde det hela utan större problem.

De två huvudljusen var från paraplyerna, det ena ganska högt uppifrån, det andra lite lägre från sidan för att inte få några mörka partier eller jobbiga skuggor. Bakgrundsljuset riktade jag mot rundfonden ungefär bakom där ryggdelen av solstolarna var i bild. Denna blixt är mest där för att vissa av produkterna hade väv som var halvgenomskinlig, och en för mörk bakgrund vid friläggning hade gjort att den delen av produkten hade sett för urklippt ut.

Produktfotografering före friläggning med banor. Fotograf Stefan Tell

Fotografera vita produkter mot vit bakgrund

Vitt på vitt kan vara klurigt, men istället för att försöka få bilden helt rätt från början exponerade jag just de vita produkterna på ett lite annorlunda sätt, eller snarare, underexponerade lite för att inget skulle bli utfrätt och förlora detaljer.

Övriga bilder togs med exakt samma inställningar för att underlätta efterarbetet, men de vita gjorde jag lite mörkare så jag hade mer detaljer att jobba med i retuschen. Det var som sagt inte så värst många produktbilder totalt, så jag kunde unna mig lyxen att behandla dessa på ett lite annat sätt.

Hade jag försökt få bilden mer rätt direkt i kameran skulle jag ha behövt lägga mycket mer tid på avskärmning och få till bakgrundsljuset så det inte tog bort alla detaljer eller skuggor som definierar de vita produkternas form.

Allt går, men ibland är det mer tidseffektivt att förbereda för enkel retusch än att lägga ytterligare timmar när det bara gäller ett fåtal produkter.

Produktfotografering av vit produkt frilagd mot vit bakgrund. Fotograf Stefan Tell

Helvitt eller upplevt vitt

Produktbilden ovan har vit bakgrund, men produkten i bilden känns fortfarande vit även om den egentligen mest består av ljusa nyanser av grått. Huvudsaken är att den upplevs som vit, och jag hade kunnat göra den vitare, men då skulle den lätt försvinna mot en vit bakgrund.

Här har ljussättningen en viktig uppgift även om den är ganska platt, och det är att se till så det finns skuggor som gör formerna tydliga. För de produkter med färg är det inga problem, men har man produkter i olika färger kan det vara smart att först se till att de vita blir bra, de färgade kommer vara tydliga ändå.

Håll samma vinkel på alla bilder

A och O när man fotograferar produkter som ska användas i kataloger eller på webben bredvid varandra är att vinklarna är konstanta på alla produktbilder. Det blir så trist om det känns som de ligger huller om buller (om man inte vill ha det så, dvs).

Jag ritade med blyerts på bakgrunden så vi placerade solstolarna på samma ställe, och eftersom de är ihopfällbara fick vi även dra i dem lite så de hamnade rätt och var exakt lika mycket utfällda.

Väven som utgör sitsen på stolarna var tyvärr inte lika lätt att styra, så de varierar aningens, men det kan jag tycka är ok eftersom det är så ett sådant material beter sig. Huvudsaken att ramen har samma form i bild efter bild.

produktfotografering-hall-produkterna-rena

Rengör produkterna innan fotograferingen

Det här är en sån här sak jag glömmer hela tiden när jag håller på med produktfotografering, att se till så att man har rengjort produkterna verkligen noga innan de fotograferas istället för att behöva göra det i Photoshop.

Kan ju låta som en självklarhet, men det är lätt att glömma. Speciellt när det är lite löpande-band-princip man arbetar efter för att få det att gå snabbt. I det här fallet krävdes inte så jättemycket efterarbete, men vi glömde vissa av rören på stolarna och det tar sin lilla tid att ta bort fettavtryck från fingrar, de syns rätt tydligt på bild.

Det räcker med att ha en trasa och en burk med tryckluft så har man sparat många minuter, eller timmar, i Photoshop. Samma gäller såklart vid porträttfotografering där en sån där tejprulle man städar kläder med kan göra underverk.

Dra ner mättnaden på stålrör och sånt

Eftersom olackerade rör i princip blir små speglar kommer de ofta spegla en massa färger som gör att de ser smutsiga ut, ett enkelt trick som jag använde på dessa (och även de med vita rör) är att helt enkelt måla en mask på ett justeringslager där jag hade dragit ner färgmättnaden rejält.

Det ser mer ut som stålrör eller aluminiumrör om det är lite gråare, och så slipper man även självreflexer där det färgade tyget speglas i rören. Det kanske inte är helt korrekt eftersom det är ett speglande material, men jag tycker det ser bättre och renare ut om det är en färgnyans per material, inte fläckvis med färg här och där.

Friläggning, sen klart

Jag frilade som sagt dessa produkter själv med banor i Photoshop, tyvärr gick det inte att använda samma mask på alla bilder eftersom de inte var helt identiska i formen och det tog längre tid att kopiera en urklippsbana för att justera den bild för bild än att göra det från början varje gång. Har man helt styva produkter kan det funka, men inte med något som kan fällas ihop tyvärr.

För mindre produkter kan man fotografera dem på en glasskiva om man helt vill slippa friläggning och få dem skuggfria med vit bakgrund, men det skulle kräva en ganska stor glasskiva för stolar, och det är inget jag har liggande.

Här är en smart film som visar den tekniken:
http://www.pixiq.com/article/how-to-shoot-on-white-background-photography-tutorial

Och när det gäller friläggning har jag äntligen börjat använda prisvärda friläggningstjänster på nätet för att slippa sitta i flera dygn när någon annan kan göra det betydligt snabbare och till ett bättre pris. För efter ett par produkter är det inte fullt lika roligt längre med banverktyget.

Det blev ett längre inlägg än jag hade tänkt igen, men hoppas det gav något.

6 comments… add one
  • peter 11 april, 2012, 20:49

    hej, tips på någon bra friläggningstjänst till vettigt pris?

    peter

    • Stefan Tell 11 april, 2012, 20:54

      Har faktiskt bara använt Urklipp.se men har fått förslag på andra, kan lägga upp lite tips senare. Just Urklipp.se tog lång tid på sig att svara och leveransen strulade med en veckas leveranstid istället för ett dygn som utlovats.

  • peter 11 april, 2012, 20:58

    ok, tack för tipset även om vill ha någon som levererar på utsatt tid. Har du tips på fler tjänster för friläggning, publicera dem gärna.

    Peter

  • Johan 13 april, 2012, 19:40

    Tjena, jag kan frilägga bilder åt dig om du vill. Samma priser som urklipp. Har f-skatt. Du når mig på Johan.donwill@gmail.com

  • Stefan Tell 17 april, 2012, 08:43

    Jag återkommer när det är dags igen. Tack

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.