≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Bjud på din favoritbild

favoritportratt-pixelerat

Mina kunder som jag hjälper med porträttfotografering väljer inte alltid ”rätt” bilder när de skickar listan på vilka porträtt de vill att jag ska retuschera och leverera efter att ha tittat på kontaktkartan. Det kan ju vara lite trist ibland.

Det varierar hur många bilder de får att välja mellan, ofta försöker jag rensa i kameran redan under fotograferingen, men ofta sitter man med Lightroom och tar bort bilder så de ska få ett urval av bilder där alla är skarpa, inga blinkningar eller annat som gör att de inte känns lämpliga att leverera.

I urvalet har jag ofta en eller flera favoriter, som jag tycker blev extra bra, och som jag såklart gärna vill att de ska välja. Men så blir det inte alltid. Det finns dock ett enkelt tips för att lösa detta.

Ska min favoritbild hamna i papperskorgen?

Det vore ju trist.

Så behöver det inte bli. Även om jag inte på något vis brukar kalla mig konstnär vill jag ju inte att de bilder jag tycker blev mest lyckade bara ska hamna i hårddiskkyrkogården och aldrig ses av någon annan än mig själv.

Bilderna jag levererar är ju de som marknadsför mig, utanför min egen kontroll, därför vore det korkat att bara godta kundens val av bild utan att ens försöka sälja in en i min mening bättre bild.

Under själva fotograferingen brukar jag låta kunden titta på bilderna under tiden, i kameran eller datorn, för att vi ska kunna få fram något de känner sig nöjda med. Då har man ett bra tillfälle att styra i vilken riktning man tycker att porträttet ska utvecklas, vad min erfarenhet säger kommer passa deras utseende, men när de väl sitter vid sin egen dator och ska göra valet har man ingen som helst kontroll.

Jag brukar sällan argumentera för att en bild är bättre än den kunden har valt, det är ju ändå kunden som ska leva med sin bild. Istället passar jag på att retuschera min favorit när jag ändå håller på och har tempot uppe, och skickar med den som en liten bonus.

Det tar inte så fruktansvärt lång tid, sen är det såklart inget jag gör vid alla fotouppdrag, men när det känns som det finns någon jag gärna vill att kunden ska ta sig en extra titt på och förhoppningsvis använda istället för den de har valt är det helt klart värt tiden.

En uppskattad bonus

Reaktionen på detta, att faktiskt lägga sig i valet av bild (och på något sätt också lägga sig i vilken bild de kanske förmedlar av sig själva) brukar vara väldigt positiv. Vissa kanske aldrig kommer använda den favoritbild jag har skickat, men många upplever att man har bidragit med sin erfarenhet utan att för den skull trängt sig på alldeles för mycket i hur de vill se ut.

”Du vet bäst” är ofta något som folk säger när man instruerar dem eller pratar om hur de vill ha det, men när fotograferingen är klar blir det lätt tomma ord och de väljer ändå många gånger den bild som känns säkrast. Den de kan leva med, så att säga.

Skulle alla alltid välja det som känns säkrast skulle frisörer, designers och såklart fotografer ha ett rätt tråkigt yrke. Man måste bara hjälpa kunderna lite på traven, och det enklaste sättet är att skicka med en extra bild, som de får vänja sig vid och kanske upptäcker de att den var bättre. Eller inte.

Huvudsaken är att man i alla fall har ansträngt sig, det är trots allt det som är en del av vad de betalar för, annars kan de ju ofta gå till en fotoautomat istället.

Det här är en sak jag har kommit på, men glömmer titt som tätt, lite som det här tipset jag skrev om tidigare (Alla kunder behöver oskarpa bilder) som är en påminnelse för mig själv att försöka få med det i arbetsflödet.

Eller så gör man i ordning den extra bilden (om det behövs) under retuschen och sparar den till ett senare tillfälle när man vill ha något att skicka som en dörröppnare för att underlätta försäljningen av nya uppdrag.

2 comments… add one
  • Stefan 5 april, 2012, 13:07

    Jag tycker ämnet är intressant. Oftast ser jag väldigt ”fula” bilder som profilbilder på t.ex Facebook. Med ”fula” menar jag att bildkvalitén är dålig och annat. Men personen som valt sin bild upplever att de har ”rätt” uttryck och bäst visar den bild de har av sig själva.

    Du är visserligen pro och har valt ut hundratals bilder. Och det råder inga tvivel om att du är duktig. Men gör du alltid rätt val? Ser du vad kunden ser i sig själv som sin bästa sida/bild?

    Hoppas du förstår hur jag menar :)

    • Stefan Tell 5 april, 2012, 13:15

      Visst är det så, att folk ofta väljer en bild som de känner sig bekväma med, och det är väl oftast samma sak som att de är så de ser sig själva. Eller kanske snarare, den bild som de är minst obekväma med, för väldigt många tycker att porträtt är något jobbigt, det ser ju inte ut som de har tänkt. Bilden i spegeln är ju inte hur andra uppfattar ett utseende.

      Just av den anledningen låter jag alltid de jag fotograferar välja sina bilder själva, jag gör bara rensningen och urvalet (försöker att bara ta bort tekniskt dåliga bilder, de som i princip är likadana och blinkningar/konstiga miner). Detta gäller porträtt från t ex personalfotograferingar, för reportage gör jag ett annat urval som jag tycker passar i tidningen, men jag försöker såklart undvika bilder som de medverkande personerna skulle skämmas för.

      Ibland låter inte företag personalen välja bilder själva, utan det görs av min kundkontakt eller en grupp. Det är ett otroligt mycket snabbare sätt att arbeta, men vissa gillar det inte. Helt fel är det dock inte, för ibland kan det nog vara bra att låta andra välja, det är ju trots allt de som ser ens ansikte mer än man själv. I annat fall är det ett intressant experiment, för att se hur andra uppfattar en.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.