≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Orbis ringblixt, första studiotestet

Orbis ringblixt, första testet för porträtt i fotostudio. Fotograf Stefan Tell

Jag köpte en Orbis ringblixt för ett tag sedan från Kaffebrus, men har inte hunnit testa den i fotostudion förrän nu. Använde den faktiskt först till utomhusporträtt när jag skulle fotografera en illustratör tidigare, men de bilderna är inte klara än.

Innan jag köper en ”riktig” ringblixt till studion tänkte jag testa lite om det här är något för mig, den här kostar ju trots allt en bråkdel av vad Profotos ringblixtar kostar. Men det är ju heller inte riktigt samma sak. Mest i principen.

Ljussättningsdiagram, ringblixt + 2 kantljus

Orbis ringblixt, ljussättning i fotostudio med tre blixtar. Fotograf Stefan Tell

För den här testplåtningen där min gode vän, copywritern och säljbrevsexperten Krister Maxe ställde upp som modell utgick jag från kantljusen bakifrån. Hans blogg är förresten en väldigt bra källa till kunskap om du vill lära dig mer om hur du skriver säljande texter och marknadsför dig på ett smart sätt.

Eftersom jag mest ville se effekten av ringblixten för sig själv, dvs som enda huvudljus ställde jag två Profoto D1 250 Air på varsin sida bakom honom, nära rundfondens kant så de båda pekade mot hans bakhuvud med varsin Zoom-reflektor.

För att inte krångla till det satte jag Profoto-blixtarna på lägsta effekt och exponerade så det fortfarande fanns detaljer i kantljuset. Sedan anpassade jag effekten manuellt på min Speedlight SB-800 så huvudljuset kändes bra.

Manuellt, inte TTL

Den stora poängen med Orbis och liknande ringblixtar för kamerablixtar (finns väl någon som heter typ Ray flash också) ska ju vara att man kan använda TTL/iTTL eller allt vad det heter. Dvs att blixten slänger ut lagom med ljus. Det kan ju vara rätt smidigt när man använder den på kameran, som en vanlig blixt.

Studioblixtar har ju inget sånt utan körs helt manuellt, man ställer in en effekt och så blir det. Därför ställde jag in huvudljuset manuellt också, Profoto-blixtarna utlöstes via IR, dvs ljuset från min Orbis.

Justera ljuseffekt efter avstånd till modellen

Ringblixt Orbis, halvkropp i fotostudio. Fotograf Stefan TellDen stora grejen med att ha en blixt monterad på kameran i fotostudio är ju att så fort man flyttar kameran, och därmed också blixten, måste man ändra effekten för att inte ändra exponeringen och hur allt blir i bilden.

Den översta bilden, ansiktsporträttet, har en ganska låg effekt på ringblixten eftersom jag, kameran och blixten är så nära motivet.

I bilden till höger, halvkroppsporträttet, står jag betydligt längre ifrån och måste därför öka effekten på huvudljuset vilket också gör att bakgrunden får mer ljus och blir då ljusare, relativt sett.

Här syns också den ”halo-effekt” som brukar vara vanlig i ringblixtbilder, dvs en skugga som ligger runt hela modellen på bakgrunden (om den är tillräckligt nära dvs). Jag tycker nog fortfarande att det har sin poäng, ibland, andra tycker det är fult. Så är det bara.

Stor, men kunde gärna vara större

orbis-arm-bracket

Bild från Orbisflash.com

Jag köpte bara själva ljusmodifieraren, inte den arm/bracket som säljs separat. I studion spelar det inte så stor roll eftersom man kan ha kameran på stativ och dra ett snöre så blixten och Orbis hänger kvar. Men ska man använda den ute ”i fältet” kan ett sådant tillbehör kanske vara på sin plats. Den enda gång jag har försökt hålla den, tillsammans med ett tungt objektiv, en Nikon D700 och batterigrepp, blir det väldigt klumpigt och ganska så tungt efter ett tag. Inte helt optimalt.

Jag utlöste SB-800 med den där telefonsladdsliknande förlängningssladden/kabel som finns, men det går såklart också att sköta det via CLS (Nikons Creative Lighting System). Det är inget jag använder mig av i övrigt, så sladd kändes enklare.

Apropå stor så är själva blixtytan inte så stor som jag hade önskat, man ska komma väldigt nära om man vill få det där stora ringblixtblänket i ögonen, och knappt då blir det som med en ”riktig” ringblixt. Det borde gå, på något sätt, att utöka ytan ytterligare med hjälp av plexiglas eller något, men det får bli ett senare projekt.

Hur kan det bli roligare bilder?

Nästa gång jag provar min Orbis i studion ska det nog bli som ”on-axis fill” (som Strobist brukar prata om), dvs fyllnadsljus i samma riktning som objektivet pekar. Hade jag t ex haft en beautydish placerad snett ovanför riktad mot ansiktet i bilden ovan, tror jag upplättning från en Orbis skulle kunna kompletterat bilden bra, nu blev det mest som om han tittade in i ett ljus från kameran.

Eller så använder man den ute i naturligt ljus som upplättning för att få mycket ljus i ögonen, det kan nog också bli bra. Om man bara vågar montera allt på kameran, det ser ärligt talat lite fånigt ut, ungefär som om man skulle fotografera med en oproportionerligt stor kamera. På låtsas.

För fler ringblixtbilder finns alltid Flickr, där det finns en Orbis-grupp. En ganska bra genomgång finns också här. Vill du se en svensk fotograf som använder en stor ringblixt rätt flitigt kan du kolla på Kristoffer Lönnås blogg. Där ser man också på ”behind the scenes”-bilderna hur otroligt mycket större en ringblixt med ljusmodifierare är.

Har du en ringblixt? Länka gärna till exempel du har gjort och är nöjd med.

4 comments… add one
  • Jens Rydén 18 februari, 2012, 20:42

    Hej! Jag känner igen mig i ditt inlägg. Hade själv en Orbis tidigare, men sålde den eftersom den alltid blev liggandes – jag tycker att den är alldeles för tung och otymplig att arbeta med och önskade även att ljuskällan varit lite större.
    Nu finns det en liknande produkt som både är lättare och större, http://roundflash.com/, som jag kan tipsa om. Äger inte en skälv ännu, men funderar på att göra en beställning framöver.
    Med vänlig hälsning, Jens.

  • Stefan Tell 22 februari, 2012, 01:44

    Javisst, den är gör att man får träningsvärk. Helt klart.
    Men om en Orbis känns konstig är ju den där hundra gånger värre, eller tillräckligt galen för att man ska våga använda den offentligt. Konstigt bara att de har låtit någon galning från 90-talet göra webben åt dem. Hade ju kunnat varit aningens proffsigare, om det inte bara är ett skämt?

  • Peter Garpefjäll 16 mars, 2012, 22:49

    Hej Stefan
    Tycker att du som pro fotograf skall testa Elinchrom ringblixt. Passar till Quadra. Är mycket nöjd med min Quadra. Kavaliten är bra och prisläget är helt okej.
    Mvh, Peter Garpefjäll

  • Stefan Tell 19 mars, 2012, 01:47

    Jo, har tittat lite på den men har inte riktigt orkat blanda system eftersom det mesta jag använder annars är Profoto. Brukar alltid bli dyrt att ha lite av varje som inte alltid passar till varandra. Men den är svårslaget liten.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Next post:

Previous post: