≡ Meny
Fotograf Stefan Tell

Gruppfotografering med en blixt

ALMA, gruppbild av jury 2011. Fotograf Stefan Tell

Att fotografera grupper av människor är ärligt talat inte min starkaste sida, det blir sällan så kul som jag skulle ha önskat, men väldigt många kunder vill ha det, och att säga nej vore ganska korkat.

Gruppfotografering är ofta något som är omgärdat av mängder med begränsningar, jag har nog faktiskt bara haft en enda fotografering under min karriär där uppdraget har varit att bara ta en gruppbild. Alltid annars är det något som kläms in i planeringen, lite med motiveringen ”när fotografen ändå är där”. Och det kan man väl förstå.

Så, istället för att krångla till det har jag nu hittat ett sätt som både går fort, ger ett bra resultat (med tanke på de förutsättningar som brukar finnas) och gör att jag kan säga ”visst, det fixar jag” utan att behöva skämmas.

Ljussättning vid gruppfotografering med en blixt. Fotograf Stefan Tell

Att ljussätta en grupp kan man göra på miljarder olika sätt, såklart, men eftersom just gruppfotot brukar vara det som har minst tid att förbereda och samla ihop till känns det skönt att ha en metod som underlättar det hela.

Istället för att t ex använda två blixtar från varsitt håll satte jag här en 150 cm stor Profoto softbox Octa precis bakom mig, rakt ovanför stativet och kameran, så högt det gick innan softboxen slog i taket.

Alltid trångt och pressat schema

Just den här gruppen var tio personer, och med det här avståndet och i den här lokalen funkade det över förväntan. Jag kunde ändå inte placera mig längre bort från gruppen eftersom lokalen hade pelare lite här och där, och den väggen jag ville ha som bakgrund stod där den stod. Inget man kan flytta på.

Så är det nästan alltid, man ska oftast få in gruppfotograferingen i ett redan tajt planerat schema och få alla samlade, plus att väldigt få lokaler har så mycket yta eller höjd till tak att det blir något naturligt av det. Det finns en anledning till att så många gruppfotograferingar görs i trappor, hur trist det än kan verka.

Mindre krångel med skuggor

Om man satsar på en ljussättning med två blixtar från vänster och höger sida kommer det alltid bli ett trixande för att se till att de olika raderna inte skuggar varandra, eller se till så alla vrider huvudet rätt osv.

Att ha ljuset rakt framifrån, i linje med kameran, blir detta inget problem. Det kan såklart bli lite blänk i glasögon, men det tycker jag inte gör så mycket, och är enkelt löst med hjälp av lite instruktioner om hur de ska vrida på sina huvuden.

Det hade kanske varit roligt om jag kunde fått upp blixten aningens högre för att få lite mer skuggor under hakorna, men å andra sidan hade det troligtvis resulterat i lite olika ljus på människorna i den första och andra raden.

Alla ska ha ögonen öppna samtidigt, helst

Att ha en väldigt enkelt plan för ljussättningen denna gång gjorde att det hela förlöpte relativt enkelt. Vi hade tidigare klarat av individuella porträtt på en annan fotostation jag hade satt upp i närheten, men i den här delen av lokalen skulle de ha en presentation tio minuter senare, så det var till att få upp blixten snabbt, ta gruppbilden och sedan packa ihop så vi inte störde de andra.

Och så är det väldigt ofta, för att få planeringen att fungera och inte ägna tid åt att ställa in ljuset medan gruppen håller på att samlas är det smidigast att ta med tillräckligt med blixtar och utrustning så man kan ha två kompletta fotostationer, en för individuella porträtt och en för gruppbilden.

Det kräver lite mer utrustning, men betalar igen sig genom att man kan få mer gjort på kortare tid. Och kundens tid är alltid mer värdefull än fotografens.

Ta vara på tålamodet

För när gruppen väl är samlad är det bäst att ta vara på de få minuter av koncentration en grupp har, folk förväntar sig att man som fotograf ska ha en exakt plan i huvudet hur alla ska stå och vad de ska göra.

Sen kommer själva fotograferingen, när man har tagit första bilden, testbild eller inte, börjar klockan ticka och tålamodet börjar snabbt tryta. Då vill man gärna koncentrera sig på små omflyttningar och att coacha gruppen så alla kollar in i kameran samtidigt, helst inte börjar prata eller göra konstiga miner. Och inte blinka.

Gruppdynamik och sånt

En lustig sak med gruppfoton är att det finns någon slags psykologisk grej med grupper, jag vet inte hur ofta jag kollar igenom gruppbilder jag har tagit där en eller flera personer konsekvent kollar åt alla andra håll än in i kameran, eller pratar med grannen, eller ser allmänt uttråkade ut.

Någon gång ska jag försöka mig på en minutiöst planerad gruppbild, ljussatt in i minsta detalj och jättebra. Men till dess är jag nöjd att snabbt kunna leverera något som blir bra, går att få in i planeringen och inte blir ett hetsigt stressmoment.

Och nyckeln är att inte krångla till ljussättningen, har jag kommit på. Ta med den största ljusmodifierade du har, så är halva jobbet gjort. Alla kunder vill ha en gruppbild, ”när man ändå håller på”, och då kan man lika gärna se till att det går att lösa, vill de ha något spektakulärt får man planera (och betala) lite extra.

Comments on this entry are closed.

  • Stefan 25 januari, 2012, 21:49

    Alltid intressant läsning när du lägger upp nya inlägg Stefan. Står själv inför samma uppgift och ta en gruppbild på ca 18 pers i två rader. Svart bakgrund (6×6 m) samt att de har svart matchställ. Tänkte använda en 135 cm Rotalux med en Quadra i mitten och två silverparaplyer med Bx-Ri på vardera sida. För att separera ”modellerna” från bakgrunden tänkte jag använd två canon 580 blixtar högt placerade bakifrån, endera på vänster och höger sida eller slå de i en silverrefelxskärm (1×2 m) som får lysa upp deras ryggar/huvuden. Synpunkter tas tacksamt emot.
    Hälsningar Stefan

  • Stefan Tell 27 januari, 2012, 16:13

    Tack,
    det låter som du har en aningens större grupp än den jag tampades med. Men principerna brukar ju vara lika. Tycker ditt upplägg låter som det kommer ge ett jämnt ljus på hela gruppen, så det blir nog bra. Just kantljus är nog smart så de inte smälter in för mycket i bakgrunden. Lycka till förresten.

  • Johanna 28 januari, 2012, 12:26

    Hej Stefan!

    Vad använde du för slutare/bländare till denna bild? Fotade min första gruppfotografering för ett tag sedan, men tyckte att bakgrunden hade en tendens att bli för mörk utan en blixt som hjälpte till.
    Tack för alla fina tips!

    Vänliga hälsningar Johanna

    • Stefan Tell 29 januari, 2012, 00:27

      Slutartid 1/60s och bländare f/4, så det låter rätt mycket befintligt ljus komma in, med risk såklart för att färgtemperaturer blandas från taklampor, spotlights och fönsterljuset bakifrån. Ett enkelt sätt är att börja prova dig fram med exponeringen utan blixtar, så ser du bättre hur mycket du kan anpassa dig efter det befintliga ljuset.

  • Göran Elmertoft 17 april, 2012, 09:57

    Kan man verkligen få alla personer i gruppen att bli ”skarpa” med en sådan pass stor bländare som f/4. Vid gruppfoto trodde jag man använde mindre bländare, minst f/8.

  • Stefan Tell 17 april, 2012, 10:09

    Jodå, det är ju en rätt vidvinklig bild (32mm) så det mesta är nästan skarpt. Skillnaden i avstånd mellan ögonen på första och andra raden är kanske 40-50 centimeter på sin höjd, så det ska inte vara något problem.

  • Göran Elmertoft 17 april, 2012, 13:52

    Intressant. Jag trodde att gruppbilder krävde en mindre bländare än så för att bli skarpt helt igenom. Alltid lär man sig nåt. Tack.

  • Stefan Tell 20 april, 2012, 15:24

    Som sagt, kör man mer tele skulle det bli märkbart, men inte med 32mm.

  • Stefan 22 april, 2012, 10:00

    @ Göran, om du tittar på följande www-sida http://www.dofmaster.com/dofjs.html så kan du se hur skärpedjupet mm ändras med med ändrade värden på objektiv, avstånd mm. Själv har jag följande app, http://itunes.apple.com/us/app/idof-calc/id348599110?mt=8, på min telefon för att snabbt kunna se skärpedjup mm.

  • Johan Bertilsdotter 12 juni, 2013, 11:56

    Själv har jag fotograferat som hobby mycket barn familjer. Gruppbilden har alltid varit det svåra. 3 småblixtar och massa paraplyer för att täcka in alla skuggor hit och dit. En ”stark” beg studioblixt och stort Lasolite Mega Umbrella på samma sätt som du använder din profotogrejer och octan löste alla mina problem. Jag insåg att man behöver alltid inte krångla till saker.

  • Stefan Tell 14 juni, 2013, 12:53

    Nä, precis. Huvudsaken är att man löser problemet, är som jag kanske nämnde inget större fan av gruppbilder på det här sättet, så kan jag undvika det brukar jag göra det.