≡ Meny
Fotograf Stefan Tell
Porträtt i kontorsmiljö med studioblixtar. Fotograf Stefan Tell

En regnig dag var jag och fotografera personalbilder hos ett företag i Stadshagen. Några dagar innan hade vi klarat av pressbilderna i naturligt ljus på lite olika platser kring deras kontor, och trots lite blåst hade vi tur med vädret. Men, när det var dags att fotografera i deras lokaler var det ganska mörkt och trist ute, inget som gör att kontorsbilder blir speciellt roliga.

Tidigare samma dag hade jag fotograferat deras medarbetare med två blixtar och en reflexskärm, i ett utrymme som fick agera fotostudio för dagen. När det var dags att få med lite av deras rymliga och nya lokaler tog jag hjälp av blixtarna för att få lite ljus.

Bakom kulisserna, fotografering på kontor med en Profoto Octa. Fotograf Stefan Tell

Såhär såg det ut från kameran när jag tog den översta bilden. En Profoto D1 250 Air i en 150 cm softbox Octa från vänster som huvudljus och en silverfärgad 1 x 1 meter reflexskärm från andra sidan för att ge lite mer upplättning än den vita väggen klarade av.

testbild-morkFörsta testbilden (lilla till höger) togs med slutartiden 1/200s och bländare 5.6. Ganska mörk och inget av lokalen eller lokalens lampor syns knappt.

För att balansera blixtljuset med det befintliga stegade jag mig ner till en slutartid på 1/60s och en bländare på 2.8.

Då blev huvudpersonen bra exponerad och den närmaste delen av lokalen blev ganska naturligt belyst av blixt och lamporna i taket, plus lite ljusinsläpp från fönster till vänster.

bakom-kulisserna-fotografering-kontor-allmanljus-blixt

För att få bakgrunden ljusare tog jag helt enkelt den andra blixten och ställde bakom pelaren till höger i bild ovan. Ingen reflektor eller något på den, bara ett bart/naket lamphuvud, eller ”bare bulb” som kanske låter proffsigare.

Ljuset från blixten i bakgrunden tillsammans med ljuset från fönstren gav ett rätt mycket trevligare intryck än en grå dag som det egentligen var ute. Ska man vara petig kanske jag kunde skärmat av det ljuset aningens bakom krukväxten till höger i bild (nedan), men man kan också tänka sig att det var ett stort fönster där som ger det ljuset. Om man vill.

miljobild-med-medarbetare-ljussatt-m-studioblixtar

Tack vare det rätt stora avståndet mellan modellen och väggen bakom gick det att få det mesta av bakgrunden oskarp utan att behöva använda en alldeles för stor bländaröppning med allt vad det innebär.

bakom-kulisserna-kontorsfotografering-blixtar-reflexskarm

Vi tog lite blandade bilder från den här vinkeln med några av medarbetarna, och lät ibland någon gå fram och tillbaka i bakgrunden för att skapa lite rörelse. Man behöver inte springa för att bli suddig när man har en slutartid på 1/60 sekund, det räcker med att gå raskt så blir det en oskarp person i rörelse som syns. Då kan man t om använda de som inte vill vara med på bild eftersom det knappt går att känna igen dem.

Efter att ha haft lyxen med solljus så många timmar på dygnet är det lika bra att börja vänja sig vid att ta med sig solen själv, annars får man planera in alla sina fotograferingar de få dagar det är vackert väder. Och helst vid lunchtid, och det låter ju varken roligt eller lönsamt.

Bilderna togs med en Nikon D700 och ett 85mm/1.4. Viss retusch har gjorts, men inget allvarligt.

Comments on this entry are closed.

  • Daniel Svensson 19 november, 2011, 00:18

    Hej Stefan!
    Tack för ett trevligt och informativt blogginlägg.
    Fortsätt så.
    Mvh
    Daniel

    • Stefan Tell 22 november, 2011, 11:46

      Tack för kommentaren, jag fortsätter helt enkelt.

  • Jens 22 november, 2011, 16:22

    Jätte fina bilder Staffan (som vanligt) bilden ovan ser så där naturlig ut! Måste ställa lite frågor om inställningar etc. Valet att blända ner till 2,8 var det för att få in mer ljus och få mer oskärpa i bakgrundet? Med bländare 2,8 känner jag ibland att inte hela personen blir skarp men jag har ingen 85mm så det kan skilja kanske där mellan objektiven? Snyggt det blev med extra blixten i bakgrundet, ser ut som dagsljuset kommer in. Hur tänker du annars med bländare och tid för olika plåtningar. Med dina fina blixtar kan du annars öka på dom för kanske uppnå det ljus du vill uppnå? Kör hårt och tack för alla bra anlägg!

  • Stefan Tell 23 november, 2011, 15:43

    Tack, Stefan heter jag förresten :)
    Du har helt rätt om valet av bländare, för att få med så mycket av det lilla befintliga ljus som fanns, samma gäller för slutartiden.

    Eftersom personen är en relativt liten del av bilden och en bit bort (och avståndet till bakgrunden bakom ryggen stort) funkar skärpedjupet. Skulle jag ökat effekten på blixtarna hade de ”överröstat” det det lilla befintliga ljus och bilden hade inte blivit en, i mitt tycke, ganska lagom blandning av blixt, fönsterljus och taklampor.

    Det svåra är sällan att få tillräckligt med ljus från blixtarna, utan att få till kombinationen när det inte är så ljust. Fotograferar man en solig dag på en strand är det förstås något helt annat, men en mörk höstdag i ett kontor gäller det att balansera åt andra hållet, dvs neråt.

  • Lasse 23 november, 2011, 16:33

    Kul berättelse om lite annorlunda personalporträtt och som vanligt berättar du bra och instruktivt.
    Så fint med den ljusa bakgrunden upplyst av extra blixt, det ger ju den oskarpa bagrunden ännu mer blekhet och lyfter fram personen i fråga.
    //Lasse

    • Stefan Tell 23 november, 2011, 17:53

      Tack så mycket.
      Utan ljuset i bakgrunden hade bilden varit rätt trist, lyckligtvis gick det förhållandevis enkelt att fylla på med ljus bakom pelaren så det såg hyfsat naturligt ut tillsammans med de överexponerade fönstren.

      Hade varit betydligt svårare om jag inte kunnat gömma en blixt.

  • Ulf 10 oktober, 2012, 23:03

    Kreativ och snygg belysning!

  • Stefan Tell 11 oktober, 2012, 23:47

    Tack, är väldigt nöjd med resultatet.
    Sen är det sällan man har lyxen att kunna arbeta med en så ren miljö bildmässigt och relativt stora avstånd, tror det gjorde rätt mycket för bilden.

  • Jonas 21 november, 2012, 11:07

    Hej Stefan,
    ska fotografera 30st porträtt för ett företag på plats hos dem. Men har inte träffat dem än och inte sätt lokalerna så jag vet inte riktigt vad jag har att utgå från. Porträtten ska användas dels till deras hemsida och dels till deras CV´s. Till hemsidan hade jag tänkt något liknade som bilden ovan, men till deras CV´s så fungerar en vit bakgrund bättre. Vad tror du blir enklast, att först ta bilden på bakgrunden och sen fotografera alla porträtten mot en vitbakgrund för att sedan klistra in dem mot bakgrunden. Eller ska man först fotografera ett porträtt med den aktuella bakgrunden, och sen ställa in en vit bakgrund och ta nya bilder? För varje porträtt tar man två bilder, ett med ”naturlig” bakgrund och en med vit. Hoppas du förstår vad jag menar.

  • Stefan Tell 10 december, 2012, 01:44

    Hej,
    ursäkta det sena svaret, hade helt glömt att det fanns kommentarer här att besvara.

    Ditt uppdrag låter väldigt likt det jag har gjort för rätt många kunder, och det är ungefär som du säger som jag oftast har gjort, dvs fotografera bakgrunderna separat. Försöker man kombinera porträttbilder i miljö vid olika tillfällen kommer du att få jobba hårt för att de ska likna varandra.

    Det tips som jag tror förenklar mest för dig är att se till så bakgrundsbilderna har någon del som är helt utfrätt, dvs helt vit utan detaljer. Där kan ju placera in dina modeller, behöver inte vara fullhöjd på den delen, huvudsaken att du kan få in deras huvud och speciellt då håret där.

    Fotografera sedan porträtten med samma höjd och vinkel plus se till att bakgrunden bakom hår och axlar är helt vit så kommer arbetet med att klistra in dem mot den vita delen bli mycket enklare än om du t ex behöver frilägga hår för att passa mot någon del i bakgrunden med detaljer.

  • Jonas 11 december, 2012, 13:38

    Tack för svaret, inget att be om ursäkt för.

    Nu när jag träffade kunden visade det sig att det bara blir porträtt mot en vit bakgrund. Lite tråkigt, men samtidigt lite enklare också. Har i nuläget bara två blixtar, tänkte köra med 150cm octabox, med vit upplättning på motsatt sida. Men sen är fråga om man ska göra det enkelt för sig och bara använda den andra blixten för att fräta ut bakgrunden, eller kombinera hårljus med bakgrundsljus som jag sett du gjort i nåt exempel. Är lite nervös då det är mitt första riktigt stora fotouppdrag.

  • Stefan Tell 21 december, 2012, 15:50

    Hej,
    tycker du kan använda bakgrundsljuset som både och. Alternativt ha en reflexskärm som står ”ansikte mot ansikte” med ditt huvudljus och därmed kan bli kantljus så får bakgrundsljuset köra sin grej helt och hållet.

    Frät inte ut bakgrunden helt bara, tycker jag, det är bättre att det blir nästan helt vitt så gör du det sista i Photoshop eller Lightroom. Kan bli så mycket ljus som spiller över annars och sabbar kontrasten, om du inte har stort avstånd till bakgrunden.